לקראת הילולת ל"ג בעומר במירון: ועדת חוץ וביטחון של הכנסת תידרש מחר (חמישי) לקבל החלטה להאריך עד סוף חודש מאי את "מצב מיוחד בעורף". זאת כדי לאפשר למערכת הביטחון למנוע את קיום הילולת ל"ג בעומר במירון.

ההסדר מול חיזבאללה: הסעיף הבעייתי שעשוי לא להחזיר את התושבים לצפון
המנהרה של סינוואר על הכוונת: התכנית לכיבוש רפיח הודלפה | דיווח

בצה"ל חוששים מקיום ההילולה כל עוד הלחימה בצפון נמשכת. על פי החלטת ממשלה כל הישובים צמודי הגדר ועד מרחק של ארבעה ק"מ מהגדר פונו וישוב אחד מטולה הוכרז על ידי אלוף פיקוד הצפון כשטח צבאי סגור, בשל הלחימה מול חיזבאללה.

הר מירון ברובו והמושב מירון הממוקם במורדות הדרומיים של ההר נמצאים במרחק העולה מארבעה ק"מ מהגבול. יתרה מזאת ההר והמושב בו נמצא מתחם הקבר שייך באחריות מבצעית של פיקוד העורף ולא של פיקוד הצפון. העובדה כי על ההר ממוקם בסיס הבקרה האווירית של חיל האוויר שהינו בסיס אסטרטגי הובילה מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", לכך שהחיזבאללה מכוון התקפות איכות להר וכן לשטחים סביבו. רק בסוף השבוע ירה החיזבאללה מעל 30 טילים לעבר ההר. במשטרה ובצה"ל חוששים כי להר יגיעו ביממה של הילולה מאות אלפים.  

גם ללא לחימה ולאור אסון מירון בו ניספו 45 בני אדם במשטרה ובצה"ל מבינים כי פינוי מהיר של עשרות אלפי מאמינים מההר יהיה סכנה אמיתית. שכן יש שלושה צירי פינוי ומילוט: אחד צפוני שבעת ירי יהיה חסום. אגב בסמוך לציר זה ממוקמים מנחתי המסוקים לפינוי. שני הצירים האחרים הנקראים צירים אחוריים נחשבים לבעייתיים ורק השלישי הוא ציר "בטוח" יחסית אולם הוא גם ציר הגעה מרכזי להר.

בימים האחרונים קיימו המשטרה, צה"ל וגורמי ההצלה הערכות מצב וניתוח סיכונים אל מול תרחישי יחוס. "ברור לנו שכל עוד מתקיימת לחימה בגזרה הכנסת כמות גדולה של אזרחים למירון היא בגדר סיכון לא מחושב. אירוע פגיעה במירון עשוי להוביל לדרדור המצב בצורה קיצונית" אומר גורם ביטחוני.

מחר, שני במאי, נדרשת ועדת חוץ וביטחון של הכנסת להאריך פעם נוספת את ההכרזה של מצב מיוחד בעורף. הכרזה זאת מעניקה לאלוף פיקוד העורף להוציא צו המונע התקהלות או קיום אירוע המוני באזור מוגדר שלגביו יש סכנה של ירי טילים או ירי ארטילרי. העובדה כי הילולה במירון תחול לקראת סוף החודש מבקשים במערכת הביטחון כי ההכרזה על מצב מיוחד בעורף יאושר עד לסוף חודש מאי.