המתיחות בין ארה"ב לישראל על רקע החלטת וושינגטון להשעות משלוחי נשק מסוימים לישראל אם תבצע מתקפה נרחבת ברפיח ממשיכה לעורר גלים בשתי המדינות ומעבר להן. המפלגה הרפובליקנית וכן קולות רבים במפלגה הדמוקרטית רואים בהחלטת הנשיא צעד אחד רחוק מדי. במהלך השבת נשמעו קולות גם מכיוונה של גרמניה שתשקול מחדש את נושא אספקת הנשק לישראל. תא"ל במיל' יוסי קופרווסר, רח"ט מחקר באמ"ן לשעבר וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, ענה יום (ראשון) לשאלות "מעריב" בנושא.

ממה ארה"ב באמת פוחדת? "יש תחושה שישראל מזלזלת ולא מקשיבה"
במשקפיים של ביידן: הסיבות שגורמות לישראל לתלוש שערות

תקיפות צה"ל ברפיח (צילום :רשתות ערביות)

מה לדעתך הסיכון הגדול בצעד עליו הכריזה ארה"ב?
"הצעד האמריקאי בעייתי ביותר משום שהוא חושף את המתח בינה לבין בעלת בריתה העיקרית, ומחליש את עמדת המיקוח מול חמאס הנושא החטופים. בנוסף הוא שולח מסר בעייתי לאזור כולו".

"צעד זה מבהיר כי התמיכה האמריקנית בישראל ממוקדת במרכיבים ההגנתיים של פעולותיה, אך אינה מובנת מאליה כשמדובר בפעולות התקפיות החיוניות במסגרת המאמץ ההגנתי. האמריקנים הסתייגו גם מפעולת תגובה ישראלית באיראן לאחר סיכול התקיפה האירנית והתנגדו לתקיפת הכור בעיראק, ב-1981".

מה המסר שארה"ב שולחת לישראל ולאזור כולו?
"בצעד זה ארה"ב מבהירה שוב לבעלות בריתה באזור ובעולם כולו כי ני שנשען על וושינגטון  לוקח סיכונים. לא פחות חשוב מכך, צעד זה עלול להגביר את התעוזה של איראן וגרורותיה במסגרת מאמציהן לקדם את האינטרסים שלהן כולל בתחום הגרעין יתר על כך, הצעד מחזק גם את תומכי חמא"ס בקמפוסים בארה"ב וברחבי המערב, להגביר את הפעילות נגד ישראל סביב הפעולה ברפיח, באופן שמסכן הן את ישראל, הן את המערב והן את הקהילות היהודיות במערב"

"סיבה נוספת לדאגה היא שבצעד זה ארצות הברית נותנת אור ירוק למדינות נוספות במערב כמו בריטניה, צרפת, גרמניה וקנדה להפסיק משלוחי נשק לישראל".

בנימין נתניהו בפגישה עם שרי החוץ של בריטניה וגרמניה (צילום: מעיין טואף/לע״מ)
בנימין נתניהו בפגישה עם שרי החוץ של בריטניה וגרמניה (צילום: מעיין טואף/לע״מ)

האם לדעתך על ישראל להסיק מסקנות לכך לעתיד ביחסים אל מול ארה"ב?
"ארה"ב היא בעלת הברית החשובה ביותר שלנו, ואין לה תחליף. עם זאת, ישראל מחויבת לבחון מחדש את ההישענות העמוקה על ארה"ב בתחום ההתחמשות".

מה מערכת השיקולים שמניעה את ארה"ב לנקוט ביחס כזה לישראל?
"חשוב להבין,  הנשיא ביידן איננו מונע על ידי עוינות לישראל. אבל אהדתו הבסיסית והעמוקה לישראל ורצונו להביא לשחרור החטופים באים על פי תפיסת עולמו ומערכת השיקולים הפוליטיים שלו רק אחרי מחויבותו להגן על האוכלוסייה הפלסטינית - שבעיניו היא חפה מפשע ואיננה מיוצגת של ידי חמאס. בנוסף, לביידן, כמו לרבים במחלקת המדינה בארה"ב, יש שאיפה  לקדם את פתרון שתי המדינות, והוא גם חושש מהתרחבות הסכסוך לעימות אזורי כולל וכל זאת תחת מכבש הלחצים של מערכת הבחירות בארה"ב".

"בארה"ב מאמינים, כפי שאנו קוראים בדוח עצמו שפורסם במהלך סוף השבוע, כי ישראל אינה מחויבת באופן מלא להימנעות מפגיעה בחפים מפשע".

הרוגים בעזה, הלוויה ברפיח (צילום: REUTERS/Hatem Khaled)
הרוגים בעזה, הלוויה ברפיח (צילום: REUTERS/Hatem Khaled)

"חשוב לזכור כי מי שעושה שימוש ציני באוכלוסייה זו חמאס והצעד האמריקני משדר לה מסר ברור שהציניות הזו משתלמת וכי יהיה נכון מצידה להמשיך ולהשתמש באוכלוסייה כמגן אנושי וכמנוף לערעור התמיכה האמריקנית בישראל, באופן שיביא להפסקת המלחמה על פי תנאי חמאס".

מה לדעתך על ישראל לבצע כתגובה לצעדים הללו?
"ישראל חייבת להשקיע מאמצים רבים יותר בתחום ההסברה ולגייס תמיכה רבה מקרב המפלגה הדמוקרטית, בדגש על יהודי ארצות הברית, בכדי לשכנע את הנשיא כי תובנותיו לגבי הסכסוך עם הפלסטינים בכלל ועם חמאס בעזה בפרט מנותקות מהמציאות, וכי הצעד הנוכחי הוא גשר אחד רחוק מדי ועליו לתמוך בלב שלם במאמץ הישראלי להשיג את כל מטרות המלחמה".