עבד על כולנו? גורמים מהמודיעין האמריקאי דיווחו ל"ניו יורק טיימס" היום (ראשון) כי מנהיג ארגון הטרור חמאס, יחיא סינוואר - לא מתחבא ברפיח. הם טענו כי ישראל מסכימה עם ההערכה הזו ומוסיפים כי גם שאר בכירי חמאס כנראה לא נמצאים שם. שתי המדינות מאמינות שסינוואר כנראה מעולם לא עזב את המנהרות מתחת לח'אן יונס.

הרצוג למנהיגי העולם: "לא בחרנו במלחמה; לא נניח את חרבנו"
הרמטכ"ל: "צה"ל כשל, חש את משקל האחריות של ה-7 באוקטובר בכל יום"

הצהרת משפחות חטופים בקריה (צילום: אבשלום ששוני)
הצהרת משפחות חטופים בקריה (צילום: אבשלום ששוני)

כמו כן, דיווחו כי גם בישראל וגם בארה"ב מאמינים שסינוואר משתמש בחטופים כמגן אנושי כדי למנוע מהכוחות הישראלים להפציץ את מיקומו. עוד אמרו הגורמים האמריקאים ל"ניו יורק טיימס" כי הם מאמינים שלמודיעין הישראלי יש מידע טוב יותר בנושא, אך התעקשו: ארה"ב תשתף את ישראל בכל מה שהיא יודעת.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עוד אמרו הגורמים אמריקאים מאמינים שלסוכנויות הביון הישראליות יש מידע טוב, או טוב יותר, על מיקומו של מר סינוואר, אך התעקשו שארצות הברית תשתף את ישראל בכל מה שהיא יודעת.

כזכור, בדיווח ב"וושינגטון פוסט" דווח כי לאור הלחצים של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לכיוון ישראל כדי שלא תפעל ברפיח - הוצע סיוע יקר ערך לראש הממשלה בנימין נתניהו אם ישראל תמנע מפעולה נרחבת. בין ההצעות: מידע מודיעיני רגיש שיסייע לצה"ל לאתר את מיקומם של מנהיגי חמאס ולמצוא את המנהרות הנסתרות של הארגון. כזכור, רשת המנהרות העצומה והעמוקה ביותר נמצאת מתחת לח'אן יונס, ועומקה מגיע עד לכ-15 קומות בחלק מהאזורים.

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו  (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

עם זאת, בישראל התייחסו בסקפטיות רבה לדיווח. שלושה גורמים בכירים המעורים היטב בשיח מול האמריקאים, דחו בפני "מעריב" את דברים וטענו שהאמריקאים לא יודעים יותר מאיתנו. עוד טענו כי ההצעה הזו מעולם לא עלתה בשיחות הרבות והרצופות שמתקיימות בין הדרג המדיני הישראלי לבין בכירי ממשל ביידן. שר בכיר וחבר בקבינט המדיני-ביטחוני אמר: "אם זה נכון, הדבר בעייתי ביותר".

קציני מודיעין ישראלים ואמריקנים אמרו לטיימס כי האסטרטגיה של סינוואר היא למשוך את המלחמה ככל הניתן - במטרה לשחוק את מעמדה הבין-לאומי של ישראל ולפגוע במערכת היחסים שלה עם ארה"ב.

אז רפיח?

על כן, ממשל ביידן אמר לישראלים כי אסור להם להשתמש ברדיפה אחר סינוואר כהצדקה לתקיפה ברפיח. כאמור, גורמים אמריקאים לא מאמינים שסינוואר או מנהיגי חמאס בכירים אחרים הסתתרו אי פעם ברפיח - כך דיווחו ב"ניו יורק טיימס". 

הרוגים בעזה, הלוויה ברפיח (צילום: REUTERS/Hatem Khaled)
הרוגים בעזה, הלוויה ברפיח (צילום: REUTERS/Hatem Khaled)

בהמשך לכך, סוכנות האו"ם המרכזית המסייעת לפלסטינים בעזה מסרה היום כי כ-300 אלף בני אדם נמלטו במהלך השבוע האחרון מהעיר הדרומית. עוד דווח כי במהלך תקיפות צה"ל בתגובה לאירועי השבת השחורה, מצאו שם מחסה כמיליון פלסטינים.

אונר"א פרסמה את ההודעה ברשתות החברתיות שעות לאחר שממשלת ישראל הוציאה צווי פינוי חדשים לרפיח ולמקומות אחרים ברצועה. עוד דיווחו כי הסיוע לעזה "התייבש כמעט לחלוטין" בשבוע האחרון, וזאת בתקופה שסוכנויות הומניטריות עולמיות טוענות שהאזר זקוק ל"גידול דרסטי" במזון, תרופות וסחורות אחרות כדי להתמודד עם הרעב.

היועץ לביטחון לאומי של ארה''ב, ג'ייק סאליבן (צילום:  Frederic J. Brown/Pool via REUTERS)
היועץ לביטחון לאומי של ארה''ב, ג'ייק סאליבן (צילום: Frederic J. Brown/Pool via REUTERS)

הבית הלבן ממשיך מאמציו למנוע מבצע ברפיח, ושיחת טלפון נערכה הלילה בין היועץ לביטחון לאומי האמריקאי ג'ייק סאליבן לבין היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי. סאליבן אישר את מחויבות ארה"ב לביטחון ישראל ולהבסת חמאס בעזה, שזו העמדה ממשיכה לחזור עליה בכל הצהרה. עוד הם דנו במצב בעזה ובמאמצים המתמשכים להבטיח את שחרור בני הערובה.

סאליבן האמריקאי חזר על חששותיו של נשיא ארה"ב ביידן לגבי מבצע קרקעי גדול לרפיח, והשניים דנו בדרכי פעולה חלופיות כדי להבטיח את תבוסת חמאס בכל מקום בעזה. הם גם הסכימו לקבוע פגישה אישית נוספת בקרוב.