ביום בהיר, בפסגת מירון ניתן עם המשקפת המתאימה לראות כמעט את כל השטח שעליו שולט צבאית חיזבאללה בלבנון. אני מניח שניתן גם לראות באופן כזה או אחר את שולי הבקעה הלבנונית. המרחק האווירי בין הפסגה הישראלית לבין הבקעה הלבנונית היושבת על אם הדרך בין ביירות לדמשק, הוא כמה עשרות קילומטרים. מזה שנים היא העורף הפיקודי, הלוגיסטי ומרכז החיים והעשייה של חיזבאללה.

בצפון מזועזעים וחוששים מהבאות: "המקלטים נבנו בימי נבוכדנצר"

מזה שבעה חודשים במרחב הזה מתנהלת מלחמת התשה. נכון להיום, חיזבאללה ספג כ-500 הרוגים, אולי יותר. בצד הישראלי שילמנו מחיר יקר וכואב של 25 נופלים חיילים ואזרחים. שישה נפלו רק בעשרה הימים האחרונים. משני עברי הגבול הושמדו מבנים ונכסים צבאיים. צה״ל מצידו, פועל בשבעת החודשים לשחוק את היכולות הצבאיות של חיזבאללה: פגיעה בעמדות, מחסני נשק, מפקדות, עמדות תצפית ולאחרונה נראה כי ישראל הסירה את הכפפות, כאשר החלה להשתמש בנשק שהכי מטריד את חיזבאללה וגם את המקבילים שלו בארגוני הטרור הפועלים במרחבי המזרח התיכון.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

צה״ל חזר לבצע את הסיכולים הממוקדים בלבנון. לאחרונה, שמונה מבכירי חיזבאללה עלו להיפגש עם צבא שלם של בתולות. מפגשים אלה אורגנו בחסות צה״ל. האמת היא, שהמספר של החיסולים גדול הרבה יותר. בצה״ל אומרים כי המדיניות של סיכול ממוקד היא לגבי כל מדרגי הפעילים בארגון. כך, לפני עשרה ימים חוסלו מהאוויר שני מחבלי כוח רדואן שהיו אחראים לשיגורי רחפני נפץ. ברגע שמתקבלת אינדיקציה מודיעינית או לחילופין מזוהה פעיל חיזבאללה בתנועה במרחב העימות, משם מבצעים בצה״ל ״נוהל קרב מהיר״ ולאחריו מתבצעת הפגיעה במטרה. 

שלשום, בשעות הערב נסע חוסין איברהים מכי עם מאבטחו באזור העיר צור, הרבה מעבר לקוו הלחימה. מכי הוא פעיל שטח בכיר מאוד בחיזבאללה, האחראי על הפעילות בדרום לבנון, כלומר מקביל בתפקידו לאלוף פיקוד דרום. אינדיקציה מודיעינית הועברה על התנועה של הבכיר, מל״ט של צה״ל החל לעקוב אחר כלי הרכב שלו וכאשר הגיעו האישורים ומקרון ההפעלה היה ברור כי הטיל שישוגר יפגע רק בכלי הרכב - אז ניתן האות: ״ שתיים, שלוש שגר…״.

עשר שעות אחרי החיסול, לקח צה״ל אחריות ופרסם את ההודעה על החיסול. שעתיים וחצי אחר כך, כבר הגיעה התגובה מהצד הלבנוני. בין 50 ל-60 טילים ופצצות מרגמה נורו לעבר הר מירון - מקום מושבה של יחידת הבקרה האווירית של חיל האוויר. הירי בוצע בחלקו מכפר כילא, שבו מוצבת האנדרטה של קאסם סולימאני - מי שהיה מפקד כוח קודס וסוכל.

זאת לא פעם ראשונה שחיזבאללה יורה על ההר כשהוא מרגיש שנפגע יתר על המידה, לפי תחושותיו. הפגיעה במירון היא מטרידה. היא יוצרת נזקים לא פשוטים. אבל אם נתייחס ברצינות לדיווחי העבר של חיזבאללה - ספק אם היא משיגה את יעודה. ארגון הטרור דיווח בעבר הלא רחוק, כי גרם נזק ממשי לאנטנות ולמכ״ם שעל ההר. אם אכן הדיווח שלו היה מדויק, אז הירי הנוסף, כמו למשל אתמול - אין בו לחולל שינוי טקטי, אלא רק ליצור בז תקשורתי. כלומר, שהארגון כועס על הפגיעה בו.

ישראל מבינה כי הדבר שהכי מטריד את חיזבאללה במלחמת ההתשה הזאת היא הסיכולים הממוקדים. הדבר, להערכת גורמים ביטחוניים יוצר לחץ בתוך הארגון. הפעילים פוחדים לנוע, מחשש שהם מטרה למל״טים של חיל האוויר. השאלה עכשיו היא, האם בכוחם של הסיכולים הממוקדים לשנות את שגרת מלחמת ההתשה בגבול הצפון. כלומר, האם היא תביא להסלמה מצד חיזבאללה או אולי תוביל אותו ללכת אחורה ולחשב מסלול מחדש.

בצה״ל מאמינים באופציה השנייה. ייתכן ובזמן הקרוב צפויים להתקבל סרטונים נוספים מהתקשורת הלבנונית של כלי רכב של פעילי חיזבאללה בכל הדרגים עולים בלהבות מירי טילי אוויר קרקע של צה״ל. מנגד, בהר מירון נראה את ירי התגובה.