בעקבות חיסול הבכיר בחיזבאללה במהלך הלילה (שלישי), דיברנו עם החוקר טל בארי, ממכון המחקר "עלמא" לאתגרי הביטחון של צפון ישראל, על משמעות חיסול הבכירים והאסטרטגיה של ישראל בצפון. הלילה חוסל חסין איברהים מכי, מפקד שטח בכיר בחזית הדרום של ארגון הטרור חיזבאללה. המחבל חוסל באמצעות תקיפת חיל האוויר במרחב צור. במסגרת תפקידו, חסין היה אחראי על תכנון והוצאה לפועל של מתווי טרור רבים לעבר העורף הישראלי במהלך הלחימה, ובעבר אף שימש כמפקד גזרת החוף בארגון. 

חיזבאללה הולך להבעיר את הצפון: צפי לשריפות ענק בימים הקרובים בעקבות התקיפות   
נתניהו: "הדיבורים על 'היום שאחרי' בעזה כאשר חמאס נשאר על כנו - ריקים מתוכן"

״תחת חזית הדרום של חיזבאללה, שמקבילה לפיקוד בצה״ל, עובדות היחידות הגיאוגרפיות של הארגון שנקראות לפיהם 'רצועת ההגנה הראשונה והשנייה של חיזבאללה'", כך הסביר בארי בראיון ל״מעריב״. ״לכל אחת מהיחידות המרחביות, ישנן יכולות עצמאיות של מודיעין, הנדסה, מערכי רקטות, כטב״מים ורחפנים״. 

על חיסולו של מפקד השטח הבכיר חסין בחזית הדרום של חיזבאללה אמר בארי כי: ״חיסולים של מפקדים הם פעולה חשובה והכרחית - אך הם לא יכולים להיחשב למאמץ מרכזי של צה״ל בלחימה כנגד חיזבאללה, אלא למאמץ תומך בלבד״.

בכיר בחיזבאללה חסין איברהים מכי (צילום: רשתות ערביות)
בכיר בחיזבאללה חסין איברהים מכי (צילום: רשתות ערביות)

החוקר ביקר את אופן הפעולה של צה"ל וטען כי: ״חיסולים של מפקדים בגוף הצבאי של חיזבאללה לא מובילים לפגיעה ברציפות התפקודית שלו, אולי רק לטווח זמן קצר ביותר. המאמץ המרכזי שיש לרכז בו את פעולות צה״ל הוא פגיעה במערכי האש המרכזיים של חיזבאללה - הכטב״מים, האש, הרקטות והנ״ט. יש לפגוע בצורה רוחבית ומאסיבית במחסני הנשק, בשרשרת האספקה, בעמדות השיגור והתצפית של ארגון הטרור - כדי לפגוע בו בצורה תשתיתית״.

תיעוד מהחיסול של חסין איברהים מכי בלבנון (צילום :דובר צה"ל)

לדבריו, מאז תחילת הלחימה מול חיזבאללה, צה״ל נמצא בגבולות גזרה מסוימים שתוחמים את פעולותיו: ״ישנם גבולות גזרה שמסיבות כאלה ואחרות צה״ל לא יוצא מהם, ייתכן שבעקבות מגבלות מדיניות. יש לשבור את המשוואות האלו כדי לפגוע במערכי האש המרכזיים של חיזבאללה. אסור להתמכר לפגיעה בקודקודים כמאמץ מרכזי, אלא לעבוד במספר צירים מקבילים.

"קודם כל, יש לפגוע ביכולות ובכשירות של הארגון - מה שלא קורה כרגע עובדתית בשטח. במקביל, כדי שהתושבים יוכלו לשוב לבתיהם, יש לשנות את ההיערכות בגבול הצפון מבחינת ההגנה על היישובים וגם מבחינת המיגון. כל עוד לא ישנו את אופן הפעולה - אנו נישאר במצב הקיפאון הנוכחי״, אמר.

רכב שנפגע בתקיפת מזל''ט ישראלי בלבנון (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
רכב שנפגע בתקיפת מזל''ט ישראלי בלבנון (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

מעבר לכך, לפי החוקר בארי, בצה״ל חייבים לפרסם בצורה אפקטיבית יותר את ההישגים הצבאיים במערכה: ״צה"ל חייב לשפר את יכולתו לתקשר בצורה אפקטיבית יותר את הצלחותיו במאבק נגד חיזבאללה. כיום צה״ל משתמש במבנה כללי, תבניתי ולא מדויק של תיאור פעולות הצבא כנגד ארגון הטרור. תיאור הפעולות באופן מדויק, ולא דרך סיסמאות, יעזור לחזק את האמון הציבורי בצבא ובפעילותו.

"כך, התושבים בישראל, ובייחוד בצפון, ידעו אילו יכולות של חיזבאללה הצבא מנטרל והדבר ייצור אצלם ודאות מסוימת. זה עוד רובד פסיכולוגי ותודעתי שיתרום להחזרת התושבים לאזור, ויהווה נדבך נוסף במאמצים להשיב את תחושת הביטחון. לדבר בסיסמאות ובכלליות זו טעות חמורה כלפי התושבים בארץ וגם בהקשר הלגיטימציה הבינלאומית".

בסיכום דבריו אמר בארי: ״אם נצטרך לעלות מדרגה במאבק נגד חיזבאללה, תוך לחימה עצימה ותמרון - נצטרך גם לפעול בתקשורת יעילה עוד יותר, שתסייע בהבנת הצורך בפעולה צבאית רחבה ותייצר לגיטימציה בינלאומית בעולם שתצדיק את הלחימה שלנו״.