בצה״ל מודים הבוקר (חמישי) כי כטב"מ של חיזבאללה שוגר אתמול לעומק שטח ישראל פגע באתר בו ממוקם בלון ההתראה של חיל האוויר ״טל שמיים״. מדובר בפגיעה באתר אסטרטגי של חיל האוויר. מערכת ״טל שמים״ פותחה על ידי רפא״ל ותעשיות ביטחוניות ישראליות נוספות והוא אמור לשמש ככלי התראה של חיל האוויר.

מהבדיקות שבוצעו במהלך הלילה עולה כי בחסות ההתקפה המסיבית אתמול של חיזבאללה על הצפון הוא שיגר שני כטב"מי נפץ. אחד מהם זוהה על ידי מערכות ההגנה האווירית והוא הופל על ידם. השני לא זוהה חמק וריחף זמן רב בשמי הצפון תוך שהוא חוצה עשרות קילומטרים. המפעילים כיוונו אותו לאזור צומת גולני בגליל התחתון והוא התפוצץ לתוך אתר בלון ההתראה של חיל האוויר המוצב במקום.

בתגובה לפגיעה באתר בלון התצפית יצאו הלילה מטוסי קרב לסדרת תקיפות בעומק הבקעה בלבנון ותקפו מחסנים אסטרטגים של חיזבאללה ובכלל זה מחסני כטב"מים וכן מחסנים של טילים מדויקים וכן מבנה ששימש להרכבת אמצעי דיוק על טילים של חיזבאללה.

הפרשן הצבאי של מעריב, אבי אשכנזי, שוחח הבוקר עם אריה אלדד וטל שלו ב-103FM ופירט על תמונת המצב בכל הגזרות.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בפתח דבריו התייחס אשכנזי לטול כרם: "אנחנו מדברים על מספר חזיתות. גם אתמול נמשכה הפעילות בתוך יהודה ושומרון, וכמו שהתרחשה בימים האחרונים. שוב פשיטה של כוחות צה"ל, של הימ"מ ויחידות נוספות. במהלך הפעילות חילופי אש כבדים שנמשכים במשך מספר שעות. אם אנחנו מדברים על הדרום, גם אתמול בדרום, במיוחד בשעות הערב, פעילות של כוחות צה"ל. פעילות של אוגדה 98 שמבצעת תמרון בתוך מחנה הפליטים ג'באליה. מבצעים שם סריקות, במהלך הסריקות נפצע קצין צה"ל באורח קשה ועוד שניים באורח בינוני. הפעילות הזו מתעצמת לקראת שעות הערב, עם הרבה חילופי אש כבדים מאוד. סדר גודל של כ־60 עד 80 טילי נ"ט שיורים לעבר כוחות צה"ל בתוך מחנה הפליטים לעבר טנקים ונמרים של צה"ל. צה"ל מבצע שם פעילות מאוד אגרסיבית ואינטנסיבית. גם כדי לאתר מנהרות, חימושים של המחבלים, והוא פוגע בלא מעט חוליות מחבלים בתוך מחנה הפליטים". 

בהמשך התייחס לירי לעבר הדרום: "הם יורים על הדרום, לא באופן משמעותי. אנחנו רואים טילים על העוטף, בגזרת העוטף, אפילו לא חוצה לכיוון אשדוד או חלילה צפונה יותר. ייתכן שנשארו להם כמה טילים. הם יורים מג'באליה. אזור צפון הרצועה. יש כמה השערות לגבי העניין הזה, יכול להיות שהם מרגישים לחוצים, יכול להיות שרוצים להיפטר מכמות מסוימת שיש להם. ברגע שיש להם את היכולת והאמצעים הם עושים את השימוש, אבל מדובר בדברים שכל אחד מהם יכול להיות קטלני ובעייתי, גם תודעתי, אבל זה העובדות כרגע".

בסיום דבריו התייחס אשכנזי למצב בצפון: "הכטב"ם בגולני משמעותי ביותר מבחינת האפקט. בצה"ל מתחקרים את הנושא במהלך כל הלילה, מאיפה הכטב"ם נכנס, מלבנון, מגבול סוריה, מגבול אחר. ההערכה היא שהוא נכנס דרך לבנון, חוצה מרחק לעומק השטח הישראלי, מתפוצץ בסמוך למתקן צבאי וגורם גם לנזק ללא נפגעים. אבל בהחלט מדובר פה באירוע קשה וחמור מאוד, מבחינת צה"ל, חיל האוויר, יכולת הזיהוי והפגיעה. העניין מתוחקר בצורה מאוד מקיפה בדרגים הגבוהים ביותר. קודם לכן אנחנו מבינים שחיזבאללה מבקש לפגוע ולנקום על הפגיעה באותו אלוף פיקוד הדרום שלהם, שמחוסל בעצם במוצאי יום העצמאות על ידי מל"ט של חיל האוויר. הוא היה במכוניתו סמוך לצור. כתוצאה מהחיסול, שעה וחצי לאחר שדו"צ לוקח אחריות על האירוע, המחבלים יורים מטח של קרוב ל־60 טילים לעבר מירון, שורה של יישובים בגזרה המרכזית. במהלך שעות היום הם ממשיכים לירות על שורה של יישובים באזור הגליל המערבי. צה"ל מגיב על יעדים של מחבלי החיזבאללה בדרום לבנון". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm