משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר, שוחח הבוקר (חמישי) עם אריה אלדד וטל שלו ב-103FM על המצב המתוח בצפון, והודה לראשונה כי תוקף השהייה של המפונים הוארך עד סוף השנה האזרחית.

"אני הגעתי לשלב של האפתיות. זה לא עניין מה אומרים, זה מה עושים", תקף. "צריכה להיות מדיניות, אין מדיניות במדינה, אין מדיניות בעזה ובטח שבחבל הארץ הנטוש שקוראים לו 'גליל, צפון, קו עימות'. קראתי אתמול שראש הממשלה הנחה את השר לוין להגיש לו תוכנית לסנקציות נגד הרשות הפלסטינית שמקדמת החלטה לעצמאות. טילי נ"ט נורים על אזרח. ראש הממשלה מנחה את השר להגיש לו תוכנית, הוא גם ביקש ב־23.01 להגיש תוכנית לצפון".

עוד טען כי "אין תוכנית, אין צפון. הממשלה איבדה את הצפון, היא לא נמצאת פה. לא בממשל, לא בממשק ובטח לא בביטחון. נודע לנו שמאריכים את תוקף השהייה של המפונים שלנו עד סוף השנה - אתם מבינים את המשמעות? המשמעות היא שב־2025 הם גם לא יהיו בבית. הממשלה לא נמצאת בצפון, היא לא קיימת".

"תנו לנו את זכות הקיום הבסיסית", התרעם. "אל תשלחו מקדמות מס הכנסה שעסק סגור שבעה חודשים. תראו כמה אטימות יש פה. איפה זה נתפס? זו המדינה שלנו? מה קורה פה?".

דוידוביץ' פנה הבוקר במכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו טענות קשות על התנהלות הממשלה בטיפולה ביישובי הצפון.

״לא אכביר במילים. חרף הנחייתך, עד למועד כתיבת מכתבי זה אין תוכנית והחלטת ממשלה לחיזוק קו העימות הצפוני", כתב דוידוביץ׳. "נעשית עבודה שטחית חסרת כל תיאום וניהול – מזה שבועות משרד ראש הממשלה שולח אלינו טיוטות ממוחזרות, חסרות בסעיפים מהותיים ואשר מתעלמות באופן בוטה במיוחד מצרכי השטח בטווח המיידי, ונעדרות פעולות חיוניות ליום שבו נבקש מתושבינו לשוב ליישובים.

"מה אנו כן 'מקבלים'? קרבות אגו בין גורמי השלטון, חוסר שיתוף פעולה בין ממשלתי וכיבוס של תקציבים ופעולות שמשרדי הממשלה כבר מיישמים ללא שום קשר להחלטת הממשלה הנדרשת להבטחת קיום קו העימות. אני מקפיד בדבריי, מפאת כבוד ראש הממשלה, אך כלל ראשי הרשויות, וודאי אזרחי קו העימות, מביעים מורת רוח ואכזבה קשה מאוד מצורת ההתנהלות".

דוידוביץ' הוסיף והתריע את רה״מ: ״מחובתי להודיע לך, אדוני ראש הממשלה, באופן בו סוגיה לאומית זו מנוהלת, קו העימות הצפוני יינטש, לא רק היישובים המפונים, אלא כלל מרחב קו העימות שאנשיך מאמינים שמצב העסקים בו כרגיל, תוך התעלמות בלתי מוסברת מהמציאות. ההחלטה בידיך, באם לעשות מעשה ולצד עיסוקיך הרבים והחשובים, באין מנוס, לעסוק אישית בנושא נוכח הכשל הנורא".

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו