תחקיר מקיף שפורסם היום (חמישי) בניו יורק טיימס מצייר תמונה מטרידה על האופן שבו גורמי ימין קיצונים עשו את דרכם מהשוליים בגבעות יהודה ושומרון - ללב המיינסטרים הישראלי ולבסוף ללב הממשל הישראלי.

הכתבה מבוססת על שיחות עם למעלה ממאה בכירים ישראלים לשעבר - בממשל ובמערכת הביטחון, בהם ראשי שב"כ לשעבר וראשי ממשלה לשעבר, וכן בכירים לשעבר בממשל האמריקאי וארגוני זכויות אדם. 

לפי התחקיר, בחודש נובמבר פנה מפקד פיקוד מרכז, אלוף יהודה פוקס, לממשלה והזהיר כי פעולות נקם מצד יהודים על טבח השבעה באוקטובר עלולים להבעיר את הגזרה. עם זאת, ראש שב"כ לשעבר, עמי אילון, שהתראיין לתחקיר אמר כי ראש הממשלה נתניהו והקבינט "מסמנים לשב"כ שאם יהודי נהרג זה נורא. אם ערבי נהרג, זה לא טוב – אבל זה לא סוף העולם". 

גורם צבאי בכיר מסר לעיתון כי מאז שבעה באוקטובר גויסו כ-7,000 מתנחלים לשירות מילואים, ומטרתם העיקרית היא להגן על ההתנחלויות. לדבריו, הם קיבלו הוראות ברורות שלא לעזוב את גזרתם, לפעול בפנים גלויות ולא ליזום הקמת מחסומים ללא הרשאה. בפועל, כך טוען התחקיר, רבים מהם פועלים בפנים רעולות וממררים את חייהם של התושבים הפלסטינים.

לידי העיתון הגיעה רשימה של כ-30 מקרי אלימות מתנחלים כלפי פלסטינים שהתרחשו מאז שבעה באוקטובר. בכל המקרים שעסקו בגניבת צאן, תקיפה והצתת רכוש, לא הוגש כתב אישום אגב נגד החשודים במעשה. באירוע נוסף, כך עולה מהתחקיר, נורה פלסטיני בבטנו לעיניו של לוחם צה"ל. לפי תחקיר צה"לי בנושא, החשוד תוחקר על ידי המשטרה במשך עשרים דקות בלבד, ושוחרר מבלי שהוגדר רשמית כחשוד.

הקלטות של דיווחים של ארגוני זכויות אדם למשטרה, העלו כי לעיתים סירבו השוטרים להתייחס לאירועים הקשים. בכמה מהמקרים טענו השוטרים כי "אין להם מושג" איפה נמצא הכפר, ובמקרה אחד אף כינו השוטרים את המדווחים "אנכריסטים". דוברות המשטרה סירבה להתייחס לטענות.

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל יחד עם צה"ל ושאר כוחות הביטחון פועלים ללא משוא פנים, תוך הבנת האחריות לשמירה על כלל תושבי האזור וזאת על בסיס הערכת מצב נרחבת, שנועדה להתמודד עם האיומים השונים, וזאת על ידי מתן מענה מבצעי על בסיס יומי לאירועים ביטחוניים ולהפרות חוק וסדר במרחב יהודה מתוך מחוייבות למתן הגנה וביטחון לתושבי האזור.

"מאז 07.10.23 נפתחו מאות תיקי חקירה בגין טענות ותלונות על אירועי חיכוך/אלימות/גרימות נזק בין ישראלים לפלסטינים, התלונות נבדקות ונחקרו באופן יסודי על בסיס החומר הראייתי הקיים לציין כי בכל אירוע למוקד נשלחת ניידת ונעשה ניסיון לחבור למתלונן גם טלפונית וגם באופן פיזי. לציין כי חלק מהתלונות מוגשות באופן מקוון אשר מוגשות על ידי ישראלים אשר נמצאים בארץ בשם פלסטינים ובמקרים מסויימים כאשר המשטרה מנסה לשוב ולפנות למתלוננים או לנשואי התלונה לא תמיד יש טלפון ויש קושי לאתר את המתלוננים.

"לחלק מהתלונות מצורפים סרטונים ותמונות שקשה לעשות בהם שימוש ראייתי, שכן לא ידוע על ידי מי צולמו וכיצד הגיעו לפונה ולא תמיד ניתן לקבוע מועד ברור של ביצוע הצילומים, מקוריותם ובאם נערכו. משטרת ישראל לוקחת חלק בישיבות עיתיות הנערכות בהשתתפות נציגי גופי הביטחון השונים וגורמים מהפרקליטות, ובהן נבחן אופן הטיפול בתיקי הפשיעה הלאומית. מחוז ש"י מעדכן את כלל האירועים בקובץ מתכלל המסונכרן בין משטרת ישראל, צה"ל מנהל אזרחי ושב"כ. מתחילת השנה ועד כה קיימת ירידה של 60% באירועי אלימות שנפתחו על ידי המשטרה לעומת תקופה מקבילה אשתקד".