29 אזעקות הופעלו לאורך גבול הצפון מאז שעות הבוקר. ארגון הטרור חיזבאללה קיבל אחריות על 10 שיגורים שנורו משטח לבנון. קודם לכן נפצע לוחם צה״ל באורח קשה ושני לוחמים נוספים נפצעו קל בעקבות פגיעת כטב"ם נפץ שחצה משטח לבנון לעבר שטח הארץ והתפוצץ במרחב מטולה. בהמשך, הודיע ארגון הטרור חיזבאללה כי אנשיו תקפו את מוצב צה"ל במטולה באמצעות שני כטב"מים התקפיים חמושים בטילים מסוג S5. מדובר באירוע יוצא דופן - עד כה התמודדנו עם שיגורי כטב"מים מתאבדים, ואילו כעת מדובר בכטב"ם שנושא עליו טיל מסוג S5. זו הפעם הראשונה שהארגון מודיע כי שיגר טילים מסוג זה לעבר ישראל. 

הנקמה האיראנית הגיעה: חיזבאללה קיבל את ההחלטה הדרמטית

S5 הוא כלי נשק רקטי שפותח על ידי חיל האוויר הסובייטי ומבוסס על עיצוב גרמני ממלחמת העולם השנייה. אורכה של הרקטה כ-1.4 מטרים, משקלה עד חמישה ק"ג וטווח הירי שלה הוא שלושה עד ארבעה קילומטרים.

חיזבאללה (צילום: REUTERS/Alaa Al-Marjani)
חיזבאללה (צילום: REUTERS/Alaa Al-Marjani)

משפחה זו של טילי אוויר-קרקע פותחה כדי לספק לכוחות הרוסים, הבולגריים והרומניים אמצעי נשק שונים לכיסוי טווח של תקיפות קרקעיות. מדובר ברקטה עתירת נפץ, לא מונחית, בקוטר 55 מ"מ שנורית מצינור שיגור באורך 57 מ"מ, ולה טיל סנפיר מייצב, המספק לה כ-750 סיבובים לדקה בעת שיוטה באוויר. הטיל פועל מכוח מנוע מוצק וראש הנפץ שלו מתלקח כ-250 מטרים לארח השיגור. 

יירוט כלי טיס עוינים (צילום :דובר צה"ל)

טילי S5 שוגרו לישראל מארגון החמאס ברצועת עזה גם בשנת 2006 וגם בשנת 2017. כמו כן, היו טילים אלו בשימוש המורדים במלחמת האזרחים בלוב, הופעלו כנגד המורדים במלחמת האזרחים בסוריה, וכן שימשו את האוקראינים במלחמתם מול הפלישה הרוסית. 

אירוע זה מגיע על רקע הסלמת תקיפות חיזבאללה ביממה האחרונה, בהמשך לחיסול המפקד הבכיר בארגון חסין איברהים מכי ביום שלישי ולתקיפת בלון התצפית מוקדם יותר השבוע.