צה"ל חזר לאחרונה למרחב ג'בליה בצפון רצועת עזה, בעקבות ידיעות מודיעיניות על התבססות מחודשת של חמאס באזור, לאחר שכוחות צה"ל "טיהרו" אותו ועברו להילחם בגזרות אחרות ברצועת עזה. קצין בכיר המפקד על לחימה בגזרה, תיאר בשיחה עם "מעריב" את אופי הלחימה ואמר כי "מה שאנחנו חווים בג'בליה זה אחד מאירועי הלחימה הקשים ביותר מאז תחילת התמרון הקרקעי לפני יותר מחצי שנה".

צה"ל חוזר לג'בליה: כמה זמן צפויה להימשך הפעולה בצפון הרצועה?
מצרים וקטאר דחו הצעה ישראלית לניהול עזה ביום שאחרי | דיווח

הוא סיפר: "הלוחמים שפועלים במרחב נפגשים בהתנגדות לא פשוטה ומופעל נגדם מערך אש נרחב, אנחנו נתקלים באירועי נ״ט, צליפה, מטענים. פירים ממולכדים, רחפנים מטיל פצצות ובתים ממולכדים", הוא הוסיף כי מאז שצה"ל עזב את האזור, הצליח חמאס לשקם במידה כזו או אחרת את ארבעת גדודיו באזור, כאשר הגדוד המזרחי פועל בכשירות גבוהה: "הדרג הצבאי הבכיר נפגע, אבל הצליחו לגייס מפקדים ולוחמים צעירים, שהם בכשירות לחימה גבוהה".

בצה״ל זיהו בימים האחרונים את דפוס הפעולה של מחבלי החמאס מול כוחות צה״ל: "הם מסתובבים כאזרחים לא חמושים. הנשק מוסתר, וכשהם מתקרבים לכוחות הם שולפים את הנשק מהמסתור, מבצעים ירי ונמלטים למנהרות. אם הם לא מצליחים להימלט לפיר מנהרה, הם פשוט משליכים את הנשק ונטמעים באוכלוסייה האזרחית".

כוחות צה''ל פועלים במרחב זייתון שבדרום העיר עזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל פועלים במרחב זייתון שבדרום העיר עזה (צילום: דובר צה''ל)

על היקף המנהרות שחשפו הכוחות מאז תחילת המלחמה מספר הקצין הבכיר: "יש לנו עבודה בשני מרחבי לחימה על קרקע ותת קרקע. כדי להכריע את החמאס אנחנו חייבים לפעול מעל הקרקע ובתת קרקע. זה לוקח זמן, הרבה זמן, עד שאתה לא גומר את זה בצורה יסודית החמאס ימצא את הדרך לחזור לעצמו", הוא הוסיף: "כל יום שאנחנו פועלים פה אנחנו מגלים דברים חדשים על החמאס ועל הפעילות שלו בתת קרקע. 

"הדבר מחייב אותנו לפעול בצורה שיטתית לא לרוץ קדימה אלא לעבור כל קו בתים לסרוק, לבדוק, לטהר. בכל קו כזה אנחנו מנהלים לחימה, ובין כל שני בתים או מבנים אנו מוצאים פיר של מנהרה. הדבר מחייב אותנו לנוע ולהילחם. אם נדלג את קוו בתים זה יפגוש אותנו בפגיעה בלוחמים".

בתוך כך, אתמול (רביעי) השלים גדוד 50 של הנח"ל תמרון נוסף ושלישי במספר בשכונת זייתון בדרום העיר עזה. מפקד הגדוד, סא"ל רונן גרובס, סיפר: "בכל פעם שאנחנו מזהים שחמאס מנסה לקום אנחנו מורידים אותו. אני חושב שהאויב מפחד מאיתנו. הוא מנסה לברוח ובמקביל הוא גם מנסה לזנב בנו כשהוא יכול. הוא מבין שאין לו יכולות לפעול נגד צה״ל נגד העוצמה שלנו, אז הוא פועל כבודדים מנסה לירות ולפגוע. 

"נתקלנו בצליפה, בירי טילים במטענים. אין בית שלא קשור לטרור אין מבנה ציבורי בין אם זה מרפאה, גן, בית ספר שאתה לא מוצא בו תחמושת או שלא ניסו לפעול ממנו כנגדנו".

"בפעילות של כלל הכוחות המתמרנים, חטיבה 460, חטיבה 7 וחטיבת הצנחנים, אנחנו כל הזמן מחפשים במרחב את החטופים שלנו. הנחת העבודה שיש במרחב חטופים. מרגע שנקבל מידע על חטוף זאת מיד הופכת להיות המשימה החשובה ביותר, משימה ערכית. כולנו יודעים כיצד נפעל נתאים את הלחימה מיד לביצוע המשימה הזאת״, אומר הקצין הבכיר.

למרות שאת ליל הסדר ואת חג הפסח הם עשו בהכנות לכניסה ואת יום העצמאות הם עשו כבר בתוך הלחימה הקשה בעזה הלוחמים חדורי משימה. גם אתמול כששמעו על התאונה הקשה הם המשיכו להילחם לא עצר. הם התייחסו לכך, ואמרו כי "האירוע אתמול הוא קשה. אירוע כואב מאוד מי שנמצא בשטח מבין את המורכבות והקושי של תמרון כוחות גדולים של שריון הנדסה חי״ר עם חיל אוויר ולפעמים גם חיל הים בתא שטח מצומצם מאוד.

זה חלק מהסיכון שלוקחים במלחמה מסוג זה אבל אנחנו לא רוצים שזה יקרה. אנחנו עושים תאומים על בסיס יום יומי. האירוע הוא כואב ואנחנו צרכים ללמוד ממנו. הלוחמים שלנו כבר לא יילדים בתוך הלחימה מאז השביעי באוקטובר הם בגרו. אתמול הם נשכו שפתיים והמשיכו בלחימה זה לא שהאויב עושה לנו הנחות״.