ד"ר (סא"ל מיל’) עומר צנעני, מנהל היחידה המדינית-ביטחונית של קרן ברל כצנלסון ומכון מיתווים, שוחח היום (חמישי) עם "מעריב", זאת על רקע איומו של שר הביטחון גלנט לרה"מ נתניהו, לפיו אם תהיה שליטה ישראלית בעזה - הוא יתפטר מתפקידו.

נחשף הגורם שעשוי להוביל לפיצוץ בין החמאס לג'יהאד האיסלאמי
עזתים רבים יעזבו למדינות אחרות? תרחיש הבלהות של החמאס

האם אתה מסכים עם דבריו של גלנט?
"שר הביטחון אמר אתמול דברים נכונים וחשובים, שאנחנו אומרים כבר מימי המלחמה הראשונים: אי אפשר לנהל את המלחמה בלי תוכנית ליום שאחרי בעזה, והתכנית היחידה ליום שאחרי מוכרחה לכלול את הרשות הפלסטינית. אחרת, יש שני תרחישים שכל אחד רע מבחינתנו – או שישראל שולטת בעזה, וזו התאבדות לאומית, או שחמאס שולט, ואז בשביל מה אנחנו נלחמים בעזה במחיר דמים כל כך כבד כבר שבעה חודשים?"

למה שישראל לא תשלוט בעזה?
"ממשל צבאי ישראלי על 2.1 מיליון תושבים בעזה הוא מתכון בטוח לאסון. זה אומר עוד מאות חיילים מתים בשנה, עוד מיליארדי שקלים שנצטרך לשלם על ניהול חיי העזתים ותגבור דרמטי של גיוס המילואים – וזה עוד לפני שדיברנו על העלויות האסטרונומיות של שיקום עזה, על המשמעויות הבינלאומיות של שליטה ישראלית קבועה ברצועה ועל הקמת התנחלויות".

אבל מה ההבדל בין הרשות הפלסטינית לחמאס? גם אלה וגם אלה מעודדים טרור.
"זה ספין של נתניהו. הרשות הפלסטינית לא הייתה קיימת בלי הסכמה ישראלית. ישראל למעשה הקימה את הרשות יחד עם אש"ף, היא הכירה בה כגוף השלטוני הלגיטימי של העם הפלסטיני וממשיכה להכיר בה ככזאת עד היום. גם נתניהו לא ביטל את ההסכמים שנחתמו עם הרשות.

שר הביטחון גלנט אמר השנה שהרשות הפלסטינית היא אינטרס ביטחוני ישראלי, ונתניהו יודע את זה לא פחות טוב ממנו. בשנים קודמות של נתניהו כראש ממשלה היה תיאום ביטחוני הדוק מאוד בין מנגנוני הביטחון של הרשות לבין מערכת הביטחון שלנו, שנלחם בטרור והציל חיים. היו שנים שהפלסטינים סיכלו 40 אחוז מכל ניסיונות הפיגועים. כל ראשי השב"כ שעבדו עם נתניהו ב-15 השנים האחרונות, מיובל דיסקין ועד רונן בר, תומכים בתיאום הביטחוני עם הרשות וקובעים שהיא נכס ביטחוני. נראה לכם שנתניהו באמת מאמין שהרשות מעודדת טרור?".

איך ניתן להכניס את הרשות הפלסטינית לעזה?
"אבו מאזן והרשות הפלסטינית מוכנים להיכנס לעזה, אבל הם לא יעשו את זה בלי לקבל מישראל התחייבות לחזרה לתהליך המדיני, שסופו בהקמת מדינה פלסטינית. ישראל צריכה להסכים. ניתן לעשות את זה באופן שלא רק ישמור על האינטרס הביטחוני של ישראל, אלא ישפר את ביטחוננו בצורה דרמטית: התחייבות משותפת לפתרון שתי המדינות ולמדינה פלסטינית מפורזת ומתונה שתחיה לצד מדינת ישראל, חיזוק הרשות הפלסטינית ברוח יוזמת ביידן והכשרתה לקראת המדינה שבדרך, יצירה בפועל של מציאות של שתי מדינות שמשתפות פעולה זו עם זו במאבק בטרור ובפרויקטים משותפים, ולבסוף חתימה על הסכם להקמת מדינה פלסטינית.

זה בדיוק מה שאנחנו מציעים ב'יוזמה הישראלית' שפרסמנו רק לאחרונה ביחידה המדינית-ביטחונית, וזו הערובה היחידה לביטחון ישראל".