ביממה האחרונה (שישי - שבת), נמשכה המלחימה בעזה בעצימות גבוהה. ברחבי ג'בליה, מזרח רפיח ומרכז הרצועה הותקפו למעלה מ-70 מטרות וביניהן מחסני אמל"ח, תשתיות צבאיות, ומבנים צבאיים. כלי טיס של חיל האוויר חיסל פעיל בג׳יהאד האיסלאמי, ששימש כאחראי הלוגיסטיקה בחטיבת רפיח, במסגרת תפקידו היה אמון על הכנת האויב לקראת התמרון הצה״לי. 

הסתיים הדיון בבית הדין בהאג: דרום אפריקה קראה להפסקת המלחמה
צה"ל תקף בג'נין: דיווחים כי נמנע פיגוע גדול בטווח הזמן המיידי

כוחות צה''ל ברצועת עזה - מלחמת חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה - מלחמת חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

בג’באליה, חטיבת הצנחנים ניהלו מספר קרבות עם מחבלים שירו לעברם, המחבלים חוסלו. כמו כן, לוחמי צוות חטיבה 7 השמידו משגר רקטות טעון, ובנוסף איתרו הצוותים מספר פירים, וכן חיסלו מחבלים ששהו בתוך המבנים. 

בנוסף ללחימה בפנים הרצועה, ביום חמישי האחרון, צה"ל הודיע כי חיבור הרציף הצף ברצועת עזה הושלם לאחר שבשבועות האחרונים הצבא ומשרד הביטחון ביצעו הכנות נרחבות לקליטתו על מנת לאפשר כניסת משאיות סיוע הומניטרי. 

ההכנות בוצעו על ידי אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, מערך ההנדסה של פיקוד הדרום, אגף הבינוי 563, חיל הים, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, מתאם פעולות הממשלה בשטחים ובשיתוף פעולה עם צבא ארצות הברית.

חלוקה של סיוע הומניטרי בחאן יונס (צילום: רויטרס)
חלוקה של סיוע הומניטרי בחאן יונס (צילום: רויטרס)

גורם בפת"ח אמר לערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-ערביה" כי בתנועה הפלסטינית חוששים שמזח הים בעזה ישמש לעקירת תושבי הרצועה, וטען כי "ארצות הברית לא תיאמה עם ההנהגה הפלסטינית בנוגע לעבודת הנמל הצף ומטרותיו". מצה״ל נמסר כי באמצעות מתאם פעולות הממשלה בשטחים קיים הצבא "מאמץ הומניטרי מתמשך", וכי הוא "פועל בשיתוף פעולה עם פיקוד המרכז של ארצות הברית להקמת הרציף הצף לסיוע הומניטרי ברצועת עזה".

כל זאת התרחש לאחר האסון הנורא בו חמישה חיילי צה״ל מחטיבת הצנחנים נהרגו ושבעה נפצעו ארבעה מהם באורח קשה מירי בשוגג של שני טנקים לעבר מבנה בו שהו החיילים במרכז מחנה הפליטים ג׳באליה בצפון רצועת עזה. 

ההרוגים באסון בג'באליה (צילום: דובר צה''ל)
ההרוגים באסון בג'באליה (צילום: דובר צה''ל)

דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, התייחס בהצהרה לחמשת החללים שנפלו בקרבות ואמר: "הם נלחמו בעוז ובנחישות. למלחמה הזו יש מחיר כבד. הפעולה הקרקעית הכרחית להשגת מטרות המלחמה". לדבריו, הלחץ הצבאי מתלכד עם המאמץ להשבת החטופים".

עוד הוסיף הגרי: "במהלך סוף השבוע הרחבנו את הפעילות הקרקעית בדרום ובצפון הרצועה. הלוחמים מנהלים קרבות קשים עם הכניסה למעוזים החדשים של חמאס. מתחילת המלחמה הכוחות השמידו והחרימו כ-30 אלף מטענים, טילים נגד טילים ורקטות".