האלוף במיל', לשעבר ראש חטיבת המבצעים במטכ"ל ומפקד אוגדת עזה, גדי שמני שוחח הבוקר עם אודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103fm על הפילוג בהנהגה, הדשדוש במהלך הצבאי והשלכותיו על מטרות המלחמה. 

נתניהו ירצה לפרוץ בבכי: ממשלתו עומדת לקבל את המושכות | בן כספית   
תרחיש האימים מתקרב? הקווים האדומים שישראל חייבת להציב בעימות מול איראן

שמני אמר: "אני חושב שזה מאוד בעייתי, ואנחנו רואים את התוצאות. צה"ל מדשדש ברצועה, לא עושה שום דבר בצפון שהוא נגזרת של איזשהי תוכנית או מטרות שהוגדרו, וזאת התוצאה. אנו רואים הנהגה, אם אפשר לקורא לה הנהגה, מפולגת, משוסעת, אין מנהיגות, אין מבוגר אחראי, אין מישהו שמוביל קו, כולם מיישרים קו. אני חושב שדי ברור שלא נשיג את יעדי מהלחמה שהוגדרו. תהיה פגיעה בחמאס אך לא מיטוט צבאי ושלטוני כי אנו לא מדברים על זה. קשה לראות איך מחזירים את כל החטופים. הממשלה דנה אותנו לדשדוש של שנים, עם נפגעים, בידוד של המדינה ופגיעה קשה בכלכלה. הדבר החמור מכל הוא השחיקה הדרמטית במעמדה של המדינה. עד השביעי באוקטובר נחשבנו למעצמה אזורית. זה יזמין אלינו הרבה מאוד צרות". 

בנימין נתניהו, בני גנץ. הישיבה על הגדלת התקציב, מרץ 2024 (צילום: מארק ישראל סלם)
בנימין נתניהו, בני גנץ. הישיבה על הגדלת התקציב, מרץ 2024 (צילום: מארק ישראל סלם)

ביחס לשלטון העתידי ברצועה אמר שמני: "אני האחרון שיגיד שזה פשוט להביא חלופה ולהכניס את הרשות או כוח בינלאומי. זה דבר מסובך, צריך להיערך לזה בצורה רצינית. אין לי ספק שצריך להיות פרק זמן, אם אתה רוצה להביא מישהו שייקח שם אחריות, צריך קודם כל להחליש מאוד את חמאס, הרבה יותר מכפי שהוא חלש היום. רק במאמץ משותף, יהיה אפשר ללכת על ניסוי, ואי אפשר להגיד שהוא יצליח בוודאות. האלטרנטיבה זה אותו דשדוש של שנים". 

על התמרון הצבאי אמר: "פשוט הולכים במעגלים. מחזירים את הצבא עוד פעם להילחם בג'בליה, בחאן יונס, ושוב נפגעים. גם בצפון בכלל לא הוגדרו מטרות, אין שום תוכנית. המינימום שהיה צריך להיות שם הוא השתלטות על האזור ממנו נורית אש ליישובים. צה"ל הוא צבא קטן שלא מסוגל להילחם בשתי זירות, ומה קורה עכשיו? הולכים לחוק השתמטות שיגביר עוד יותר את הלחץ על החיילים. אני חושב שהיום רוב הסד"כ של צה"ל עדיין נמצא ביו"ש. אני כבר רואה מורת רוח בקרב החיילים, בדגש על אנשי המילואים".

גדי שמני (צילום: חן גלילי)
גדי שמני (צילום: חן גלילי)

בסיום דבריו אמר שמני: "הממשלה הזו מובילה אותנו לאסון. אני בעד הלחץ הצבאי שמפעילים עכשיו ברצועה. אני לא מבין למה הסירו אותו למשך חודשים. כשצה"ל היה בשיא התנופה ההתקפית, עצרו את ההתקפה למשך יותר מחודשיים. צריך היה להמשיך את הלחץ, ולהגיע כמה שיותר מהר לעסקה. אני חושב שהלחץ כן עוזר בהקשר של עסקה, אך שברגע שיש הזדמנות - לוקחים אותה, גם אם זה אומר להפסיק את הלחימה בדרום. אם לא נפסיק את הלחימה בדרום, לעולם לא נוכל לטפל בצפון. אנחנו מכניסים את המדינה לתסבוכת שיכולה להסתיים בסופו של דבר בכישלון צורב. ללא חוק גיוס נורמלי, שכל אזרח במדינה נושא נטל באיזשהי צורה, לא נוכל לשרוד באזור הזה. זה צורך קיומי".

צוות קרב של גבעתי ברפיח (צילום :דובר צה"ל)


סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm