לאחר שבוע של הסלמה הולכת וגוברת ישראל העבירה מסרים לארצות הברית וללבנון לפיהם הסבלנות שלה אוזלת והיא עלולה לשנות את הלחימה בצפון. בצה״ל אומרים כי הם ערוכים למתקפה על חיזבאללה: "תוך כדי הלחימה בעזה תמיד השארנו את עתודות החימוש וסדרי כוחות שניתן לתמרן איתם בלבנון. הלחימה בלבנון תדרוש מצה״ל הפעלת הרבה מאוד אש ותמרון מהיר לתוך לבנון. נסראללה יודע את זה".

חיים רמון תוקף: "קבינט המלחמה אפשר הזרמת חמצן לחמאס בגלל שלא הלך על רפיח"
בזמן שהפרשנים טוענים שיש דשדוש בעזה, הלוחמים חושפים מה קורה שם באמת

בצה״ל מעריכים כי למרות ההסלמה של הימים האחרונים נסראללה מנסה למצוא את הסולם לרדת מהלחימה. טקטית הוא משלם מחירים כבדים: 150 אלף פליטים בלבנון, הוא איבד חמישה מפקדים בכירים ביותר שלו ומפקדי שטח רבים חוסלו. מספר האבדות שלו חצה מזמן את רף ה-300 ויש עוד עשרות רבות של מחבלים מארגוני חסות שנהרגו. זאת לצד 2,000 פצועים שיש לארגון. "המספרים הללו גדולים הרבה יותר ממה שחיזבאללה שילם בכל מלחמת לבנון השניה", אומרים בצה״ל. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

למרות ההסלמה בשבוע שעבר חיזבאללה לא שינה את משוואות הלחימה. בצה״ל אומרים כי "ישראל ביצעה שורה של סיכולים ממוקדים. רק במהלך סוף השבוע סוכלו שלושה בכירים בארגון בהם קצין המודיעין שלו בגזרת הדרום. בחיזבאללה ספגו את הפגיעה הקשה והגיבו כפי שהגיבו בירי לעבר הצפון".

בניין בקרית שמונה שנפגע מרקטת חיזבאללה (צילום: איל מרגולין, פלאש 90)
בניין בקרית שמונה שנפגע מרקטת חיזבאללה (צילום: איל מרגולין, פלאש 90)

על פי פרסומים בלבנון ארצות הברית העבירה מספר מסרים בימים האחרונים. הראשון - שאין בכוונתה לשגר בעת הזאת את המתווך עמוס הוכשטיין, ואף הצביעה על חיזבאללה כאחראי הבלעדי להסלמה ולמצב בגבול בין ישראל ללבנון. פרסום נוסף בלבנון ציין כי האמריקאים העבירו לממשלת לבנון ולאיראן את המסר כי ישראל "במרחק נגיעה ממתקפת מנע על לבנון".

עמוס הוכשטיין (צילום: REUTERS/Issam Abdallah)
עמוס הוכשטיין (צילום: REUTERS/Issam Abdallah)

על פי הפרסומים האמריקאים אמרו לאיראנים וללבנונים כי התקיפות של ישראל בלבנון לא ייראו כמו בעזה והן יבוצעו עם פצצות וטילים הרבה יותר קטלניים שיכולים לגרום לנזקים המוניים. "ישראל יכולה להשמיד את חיזבאללה", נאמר בפרסום.

תיעוד החיסול של מחבל חיזבאללה (צילום :דובר צה"ל)

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שקיים ביקור בגבול הצפון היום גם התייחס להסלמה ואמר בעת ביקור סיעתו בצפון: ״הדרך להחזיר את התושבים הביתה בצפון היא באמצעות הכרעה צבאית במתקפה קטלנית על חיזבאללה, התשתיות שלה והשמדת כוחה. זו הדרך היחידה להחזיר אותם הביתה. נגמר העידן שהתושבים יסמכו על ניירות והבטחות שאין מאחוריהם שום דבר ובסופו של דבר ההבטחות מתפוצצות לנו בפנים. אני רוצה לצטט את הדברים שאמר כאן איתן דוידי יו״ר ועד מושב מרגליות - 'לא משנה מתי אנחנו חוזרים כמו שמשנה לאן אנחנו חוזרים'. אין דרך לעמוד עם סטופר ולהגיד שנחזיר את התושבים ב-1.9 תוך כדי מלחמה… תם העידן שהתושבים כאן".

בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

עוד אמר סמוטריץ', כי "העטיפה היפה שמנסה בני גנץ למכור לתושבי הצפון על הסדר עם חיזבאללה הוא מצג שווא שיתפוצץ לתושבי הצפון ולכולנו בפנים בדיוק כמו ב-7 באוקטובר. בלי הכרעה צבאית של חיזבאללה והשמדת יכולותיו, תושבי הצפון לא יוכלו לחזור הביתה ולשקם את חבל הארץ היפה והאהוב כל כך. אני פונה מכאן לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה להצבת אולטימטום פומבי לחיזבאללה להפסיק לחלוטין את הירי ונסיגה של כל כוחותיו עד מעבר לנהר הליטני, במידה והאולטימטום לא יענה במלואו על צה"ל לצאת למתקפת מגן על יישובי הצפון בעומק שטח לבנון כולל כניסה קרקעית והשתלטות צבאית ישראלית על אזור דרום לבנון".