לאחר מעל שבעה חודשים של לחימה מסיבית בין צה"ל לחזבאללה בדרום לבנון, נחשפים היום (ראשון) הנתונים המלאים על היקף הנזק ביישובי הצפון שצמודים לגבול לבנון ופונו מאזרחיהם: כ- 930 מקרי נזק נספרו עד כה בעשרות יישובים שמרוחקים עד 9 קילומטר מהגבול עם לבנון ו-318 מהם סווגו כמקרים של נזק בינוני וכבד.

מסוק ובו נשיא איראן ושר החוץ התרסק, כוחות חילוץ מתקשים להגיע למקום
"איחדה את המשפחה": עמית בוסקילה שגופתה הוחזרה מעזה הובאה למנוחות

אופק צפוני של משרד הביטחון, שהוקמה כדי לקדם ולתאם את פעילות גופי המשרד במרחב הגבול עם לבנון ולבצע אינטגרציה מול היישובים הנמצאים במרחק 0-9 קילומטרים מהגבול ומול גופי הממשלה השונים, מגלה נתונים מפתיעים נוספים. 

מניתוח הנתונים עולה כי כ-70% מכלל מקרי הנזק עד כה הם למבני דיור, עוד כ-18% נגרמו למבני ציבור וחינוך ועוד כ-12% מכלל הנזק נגרמו לתשתיות ולנכסים מסוגים שונים. עיקר הנזק נגרם מפגיעות מדויקות של טילים נ״ט שמשגרים מחבלי חזבאללה בתדירות גבוהה וכמעט יומיומית לעבר יישובי הגבול, פגיעות של רקטות - ושל כטב"מים עם ראשי נפץ. 

פגיעה בבית בקיבוץ בגליל העליון (צילום: אורי ישכיל,דוברות קיבוץ ברעם)
פגיעה בבית בקיבוץ בגליל העליון (צילום: אורי ישכיל,דוברות קיבוץ ברעם)

עוד עולה מהנתונים כי 74% מכלל הנזק ביישובי הצפון הם תוצאה ישירה של ירי חיזבאללה בעוד ש-26% ממנו נגרם על ידי צה"ל במסגרת פעילותו השוטפת בגזרה, תוך פריסה של כוחות גדולים בתוך היישובים ובאופן שהסב פגיעה קשה לתשתיות של ביוב, גינון, חשמל וכבישים.

פגיעת רקטות בבית מגורים, קיבוץ ברעם (צילום: אורי ישכיל,דוברות קיבוץ ברעם)
פגיעת רקטות בבית מגורים, קיבוץ ברעם (צילום: אורי ישכיל,דוברות קיבוץ ברעם)

נכון לעכשיו, קיבוץ מנרה שבגליל העליון הוא היישוב שספג הכי הרבה פגיעות מתחילת הלחימה בצפון - ונספרו בו 130 מקרי נזק. יוחאי וולפין, מנהל קהילת קיבוץ מנרה, תיאר את המצב של התושבים לראיון ל"מעריב": "במנרה ישנן 155 דירות ומתוכן 105 דירות שנפגעו בנזקים קלים, בינוניים וכבדים. כבר בדצמבר האחרון, כש-30 בתים ׳בלבד׳ נפגעו, הבנתי שייקח זמן עד שנחזור לקיבוץ. אמרתי לקהילה שאת ה-1 בספטמבר לא נפתח במנרה".

פגיעה בבית בקריית שמונה (צילום: דוברות קריית שמונה)
פגיעה בבית בקריית שמונה (צילום: דוברות קריית שמונה)

"בפברואר האחרון", המשיך וולפין, "אנשי הקהילה נכנסו למתחם האירוח של קיבוץ גדות, וכך גם פתחנו את גני הילדים שלנו שם, ביססנו את משרדי הקהילה - וכל זאת מתוך תקווה שיעברו לשם עוד משפחות בהמשך. זה המקום שנהיה בו כרגע עד שנחזור למנרה, כל זאת, כדי לייצר קהילה לתושבי מנרה. אנחנו יודעים שגם אם המלחמה תגמר מחר - הזמן שיקח לשקם את הנזקים בקיבוץ עד למצב שנוכל לחזור לשם - יקח בין שנה לשנתיים לפחות".

פגיעת פנים בבית בקריית שמונה (צילום: דוברות קריית שמונה)
פגיעת פנים בבית בקריית שמונה (צילום: דוברות קריית שמונה)

"למרות הכול",הוא מוסיף, "אנו מאוחדים, נחכה כמה זמן שיידרש עד שהמדינה תחזיר את הביטחון , ואז אנחנו נחזור למנרה ונשקם את הבית שלנו מחדש".

לצד זאת, בגזרה המערבית, במועצת מטה אשר, היישוב המטווח ביותר הוא עראב אל עראמשה, שנמצא בצמידות לגבול, ונמנו כ-100 פגיעות בכפר. במושב שתולה, שנכלל תחת מועצת מעלה יוסף, נרשמו מתחילת הלחימה 62 מקרי נזק לבתי מגורים. 

גם באצבע הגליל פגיעות רבות - במטולה יש 120 אתרי פגיעה, רובם מטילי נ"ט,  ואילו בקריית שמונה נרשמו 124 מקרי נזק, כ- 50 מהם הוגדרו כמקרים של נזק כבד ובינוני. במושב כפר יובל, שמשתייך למועצה האזורית מבואות חרמון נרשמו 8 מקרי נזק, ואילו במרגליות נרשמו 9 מקרי נזק.