מלחמת ״חרבות ברזל״ היא ככל הנראה מלחמת הרחפנים וכלי הטייס הזעירים הבלתי מאוישים הראשונה בהיסטוריה הצבאית האזורית וככל הנראה גם העולמית. התמונות אתמול של קרב הרחפנים של צה״ל מול חוליית שלושה מחבלים בטול כרם לפני מספר ימים ממחישה את השימוש הנרחב בטכנולוגיה שבעבר נראתה כמו מדע בדיוני או פיצ'ר של משחק מחשב.

לאחר מות ראיסי: בנו המסתורי של חמינאי צפוי למלא תפקיד מרכזי באיראן | דיווח
כפסע מ"הניצחון המוחלט"? בכירים אמריקאים: "רק כשליש מחמאס הושמד" | דיווח

השימוש ברחפנים ובכלי טייס זעירים נעשה באופן נרחב על ידי צה״ל וההפעלה הזאת כחלק מתורת הפעלת הכוחות בעזה, ביהודה ושומרון וגם בגבול הצפון הצילה חיים של עשרות ואולי אף יותר של לוחמים. על פי תורת ההפעלה רחפן סורק כל חלל לפני כניסת כוח. וכשמדברים על חללי סריקה זה כולל את הסימטאות הצפופות של ג׳בליה ונוסראת, את המבנים והבתים בחאן יונס ובשכונות של העיר עזה וכן גם את פירי המנהרות. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הרחפנים הפכו כעוד כלי בידיו של מפקד הפלוגה או מפקד הצוות. בכל כוח לוחם יש היום מפעיל רחפן והוא חלק מחוליית החוד של הכוח. הרחפנים הללו הם רחפני סריקה וצה״ל רכש במהלך הלחימה כמות גדולה של כלים אשר ביכולתם לטוס במרחבים צפופים להיכנס לתאי שטח קטנים ולשדר לאחור תמונות כולל תמונות בתנאי ראות קשים כולל בלילה.

תיעוד מתקיפת המבנה בו היה המחבל אחמד יאסר אלקרא ומעצירת התקיפה בעקבות זיהוי ילד במרחב קודם לכן. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

במקביל להצטיידות פתחו במהלך המלחמה  בבית הספר ללוחמה בטרור של צה״ל מגמה להכשרת לוחמים כמטוסי רחפנים. לוחמים מכל חטיבות החי״ר, השריון, הנדסה הקרבית, הקומנדו וחטיבה הטקטית של צה״ל עוברים אימון להפעלת הכלים בשדה הקרב. לצד זאת מפעיל צה״ל רחפנים כלי טייס לא מאוישים בגדלים ובטווחי טיסה משתנים חלק למטרות איסוף, סריקה וחלקם לתקיפה.

ישראל היא החלוצה בפיתוח ושימוש בכלי טייס לא מאוישים. זה החל בדיוק לפני חמישים שנים. לקח ממלחמת יום כיפור. צה״ל הפעיל אז טייסת קלה אשר נדרשה לתווך את הארטילריה של צה״ל לפגוע במערכי הצבא המצרי מעבר לתעלה ובמרחבי סיני. הטייסת ספגה פגיעות ממערך הנ״מ של המצרים. ואז הוחלט להקים טייסת מזל״טים מטוס זעיר ללא טייס. הוא הופעל על גבי משגר נייד שהותקן על משאית ריאו צבאית ונחת על מסלול נחיתה רגיל של חיל האוויר.

השימוש הראשון נעשה בכלים הללו במלחמת לבנון הראשונה בשנת 1982. מאז כלי הטייס הלא מאוישים הפכו שם דבר בחיל האוויר הישראלי אבל גם בכל חיילות האוויר במערב.

גם האויב עושה שימוש בכלי הטייס הזעירים וברחפנים. ״הם מפעילים מספר סוגים של כלי טייס זעירים ורחפנים החל מהפשוטים ביותר שהם בעצם טיסנים קטנים עשויים מקלקר או מעץ קל משקל. מחברים לו מנוע זעיר וכן ראש קרב קטן ואפילו רימון נפץ ומשגרים אותו לעבר כוחותינו״ אומר גורם בצה״ל.

״כלי כזה ניתן לרכוש בכל אתר מכירות באינטרנט והוא עולה כמה עשרות דולרים בודדים״ - אומרים בצה״ל ומנסים להסביר את המורכבות בהתמודדות עם האיום. לטענת גורמים בצה״ל זהו נשק טקטי שהיקף הפגיעה שלו מוגבל אולם יכולת הגילוי והירוט שלו קשה בשל גודלו והעובדה כי חתימת המכמ שלו נמוכה. ״זה כמו לגלות ציפור וליירט אותה במעופה״ אומר גורם בצה״ל.

קבוצה אחרת של הרחפנים שמפעיל חיזבאללה וגם החמאס הם רחפני הטלה. מדובר ברחפנים שיכולים לשאת חימוש בדרך כלל רימונים או ראש נפץ של פצצת מרגמה והם מגיעים מעל מטרה ומשליכים את הרימון או הפצצה וגורמים לפגיעה. לצד זאת מופעלים כתבמים מתאבדים חלקם מתוצרת איראן והם טסים במהירות של עד 250 קמ״ש ומתפוצצים על המטרה סוג של טיל מונחה לעניים.

בצה״ל פיתחו כמה דרכים להתגונן מפני האיום הזה בין היתר נבנו בהליך מהיר סוכות מעל צרכי הטנקים המשמשים כהגנה מפני האיום על מפקדי הטנקים היושבים בצריף וכן על יתר אנשי הצוות. במקביל במפא״ת, פיקוד הצפון, פיקוד העורף, בזרוע היבשה ובחיל האוויר מנסים למצוא פתרונות לאיום הזה וליישם אותו כבר כעת בשדות הלחימה בעזה, בצפון ואיו״ש. 

במקביל מעריכים כי מערכת הלייזר שתכנס לשימוש בעוד כשנה וחצי תעניק פתרון רחב יותר לאיום. במשרד הביטחון אף פועלים מול חברת אלביט מערכות בפיתוח מערכת לייזר אווירית אשר תתוקן על מטוסים אוו מל״טים והיא אמורה להעניק את הפתרון המשלים לאיום מפני רחפנים וכתבמבים. אלא שהשלמת הפיתוח תמשך כשלוש עד ארבע וחצי שנים.