34 ימים ולילות מייסרים המתינו בני משפחתה של רוני אשל ז"ל למידע על גורלה. היא הוכרזה כנעדרת ואיש לא ידע האם נרצחה, נפצעה או נחטפה. הוריה עשו כל שביכולתם לשרטט את השעות שקדמו לאות החיים האחרון שקיבלו ממנה אבל בימים הראשונים ולאורך כמעט שבוע שלם אף אחד מגורמי הצבא לא יצר עמם קשר, לא מסר מידע או ליווה אותם במסע האפל של חוסר הוודאות. רק כשיצאו לתקשורת נזכרו בהם. היא הייתה החיילת הנעדרת האחרונה שזוהתה ורק כחודש לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל הוגדרה חלל צה"ל. 

מלחמה כוללת בלבנון? אם נסראללה לא ייסוג - כך צה"ל יפעל | האזינו
"הנה הבנות שיכולות להיכנס להריון": ברוטליות בסרטון חטיפת התצפיתניות

"רוני הייתה מנכ"ל הבית", מעיד עליה אביה אייל בראיון נרחב וכואב למוסף מעריב שיפורסם במלואו ביום שישי. "היא ידעה בכל דקה מה קורה עם כולנו, וגם כשהתגייסה לצבא היא ליוותה את המשפחה מרחוק ותמיד בדקה מתי הכלב אכל, לאן אחיה אלון יוצא לבלות ואיזה ציון קיבלה אחותה יעל במבחן".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הפלישה לנחל עוז (צילום: רשתות ערביות)
הפלישה לנחל עוז (צילום: רשתות ערביות)

רוני הייתה הבכורה, בת 19 ושבעה חודשים במותה. בעוד חודשיים הייתה אמורה לצאת לחופשת השחרור. ובערך באותו הזמן אחותה יעל תסיים את התיכון ותתגייס לצבא. "כי חינכנו את הילדים שצה"ל הוא צבא העם, וצה"ל מגן על המדינה, ובסוף המדינה היא של כולנו".

אלפים מלווים את רוני אשל ז''ל בדרכה האחרונה (צילום: שירן זומר)
אלפים מלווים את רוני אשל ז''ל בדרכה האחרונה (צילום: שירן זומר)

אבל בשבעה באוקטובר צה"ל פישל.
"היה פה כשל של שרשרת פיקוד שלמה, החל מהצבא וכל מערכת הביטחון וכלה בהנהגה. שרשרת הפיקוד שכשלה לא ראויה ללבוש את המדים הטהורים של צבא ההגנה לישראל ועל זה אנחנו נלחמים, כדי להדיח את האנשים שלא ראויים להמשיך ולשרת כי בעיניהם הצבא הוא כבר לא שליחות אלא בעיקר מקום עבודה ומקפצה לחיים האזרחיים.

למדנו בדרך הקשה שצה"ל איבד את המקצועיות והחדות והכשירות שהייתה בו לפני עשרים שנה, והיום התרבות הארגונית בצבא היא מהכושלות בצבאות העולם. אז אנחנו מגייסים את הילדים אבל נאבקים במקביל על שינוי עומק כי מה שקרה לנו בשבעה באוקטובר הוא לא עוד אסון שאפשר לטאטא מתחת לשטיח. האנשים שאחראים עליו ישלמו את מלוא המחיר".

אלפים מלווים את רוני אשל ז''ל בדרכה האחרונה (צילום: שירן זומר)
אלפים מלווים את רוני אשל ז''ל בדרכה האחרונה (צילום: שירן זומר)
אייל, אביה של רוני אשל ז''ל  (צילום: ללא קרדיט)
אייל, אביה של רוני אשל ז''ל (צילום: ללא קרדיט)

ראש אמ"ן חליוה לא חיכה לכם והתפטר מתפקידו.
"לא מעניין אותי שאחד או שניים פורשים מהצבא ובעוד שנתיים יהפכו ליו"ר דירקטוריון באיזו חברה גדולה. לא ניתן. אנחנו נדיח את כל שדרת הפיקוד שכשלה בצורה הכי אכזרית כמו שהבנות שלנו סיימו את חייהן בצורה הכי אכזרית. כי הזלזול בהן היה מובנה לא רק בשבעה באוקטובר אלא הרבה הרבה קודם. בחרו את התצפיתניות בפינצטה.

וככל שעל הנייר ראו בתפקיד הזה שליחות משמעותית, ככה זלזלו בהן במהלך השירות הצבאי. לאף אחד לא היה אכפת מהן, את אף אחד לא עניין מה הן אמרו ואף אחד לא היה מוכן לשמוע לאזהרות שלהן. אמרו לרוני, 'תעשי את העבודה שלך בחמ"ל, תעבירי את המשמרת ואז תקומי ותלכי'. הן היו זוטרות. סך הכל רב"טיות בצה"ל ומה פתאום שסגן אלוף יקשיב בכלל לדיווח שיש להן גם אם הוא קריטי.

תיעוד מתקיפת המבנה בו היה המחבל אחמד יאסר אלקרא ומעצירת התקיפה בעקבות זיהוי ילד במרחב קודם לכן. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

חטא היוהרה לא התחיל ונגמר ברמטכ"ל ובשרשרת הפיקוד הבכירה, כמו שהוא לא התחיל רק בממשלה ובדרג המדיני והבטחוני. חטא היוהרה היה מול התצפיתניות בדרג הפיקוד הנמוך. לא שמעו להן, לא עשו שימוש בדיווחים שלהן וזלזלו בהתראות הרבות שהן העבירו. זה היה חלק מהתרבות הארגונית הכל כך כושלת במערכת הצבאית".

הכתבה המלאה תפורסם ביום שישי במוסף מעריב