אלוף (מיל') יעקב עמידרור, ראש המל"ל לשעבר, שוחח היום (רביעי) עם בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103fm והתייחס להכרת נורבגיה, אירלנד וספרד במדינה פלסטינית ולצווי המעצר נגד ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט.

תקיפת 130 מטרות וחיסול המוני מחבלים: הפעולה ברפיח מתעצמת | צפו בתיעוד
המצרים בלחץ: הדרמה שמתרחשת על ציר פילדלפי ברפיח

"זה מצב מאוד לא נעים אבל אני מציע לא להתרגש ממנו", אמר. "להחלטות בית הדין הבינלאומי אין שום משמעות אמיתית במדינות שהחליטו שהם לא לקוחות אותו ברצינות ובמקומות האחרים חלק מהאנשים לא יוכלו לנסוע.



ההתפתחות שיותר מדאיגה לטווח הארוך הוא שמדינות התחילו להכיר במדינה הפלסטינית, זו גישה מאוד מוזרה, מין הכרת תודה לחמאס על מעשיו, גם לזה אין בטווח הקצר לפחות משמעות מעשית ואני נותן משקל יותר גדול למעמדה של מדינת ישראל בהקשר של האם היא תהיה חזקה ונחושה מספיק להביא לכך שנסיים את המלחמה עם צמרת החמאס מחוסלת והחמאס יותר לא מהווה איום צבאי על מדינת ישראל מרצועת הזה, גם אם יישארו כמה אלפי חמאסניקים עם קלאצ'ניקובים לא תישאר שם מערכת חמאסית מתפקדת מבחינה צבאית, בעיניי זה אפילו יותר חשוב מהדברים האחרים".

כשנשאל האם בחתימה על הסכמי אוסלו לא היה סוג של הכרה בגוף שהכריז על מדינה, השיב:  "הסכם אוסלו קידם מדינית את ארגון אש"ף, ובכל זאת זה לא יצר מדינה פלסטינית עצמאית אף על פי שזה היה חלומו הגדול של ערפאת, אני לא חושב שמערכת היחסים בינינו לבין אש"ף כשאנחנו שולטים במרחב והוא נותן שירותים אזרחיים מקדמת את הפלסטינים לדינה פלסטינית. מה שמקדם אותם למדינה פלסטינית עצמאית זו העובדה שמדינות רבות בעולם חושבות שאנחנו לא צריכים להיות ביהודה ושומרון וחושבים שהפתרון היחיד באזור הוא מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 67'".

עוד התייחס לפרסום המודיעין האמריקאי לפיו ישראל נמצאת בסוג של תבוסה עצמית, כאשר 65% ממנהרות חמאס עדיין פעילות ורק 35% פעילי חמאס חוסלו. "אני לא מאמין בשום פתרון שהוא מעכשיו לעכשיו. דברים לוקחים זמן, כמה זמן? לנקות את יהודה ושומרון אחרי המבצע הגדול לקח לנו 4 שנים  לנקות את השטח. התחלנו את המבצע עם 122 הרוגים בחודש שבאו כתוצאה ישירה של הסכמי אוסלו, וגמרנו אחרי 4 שנים עם 15 הרוגים בשנה. לקח לנו 4 שנים לנקות את השטח, שום דבר הוא לא מיד".

עוד הוסיף: "סליחה על הביטוי אבל האמריקנים מבלבלים את המוח. מנהרה שלא זורם אליה חמצן לא חשוב שהיא קיימת, אי אפשר לחיות בה. לא צריך להרוס את כל המנהרות צריך לדאוג שלא יגיע לשם אוויר ואז ממילא בנאדם לא יכול לחיות במנהרה יותר מ-36 שעות והוא פשוט מת לא משנה כמה פירים יהיו. זה לא חשוב כמה ק"מ מנהרות הרסנו, אלא אם מנענו את מערכת הזרמת האוויר לתוך המנהרות. ואת זה אנחנו יודעים לעשות".

בהמשך אמר: "לגבי מספר ההרוגים, מעולם צה"ל לא התכוון להרוג את כל מי שחבר בחמאס, צה"ל יודע להרוס את האיום הצבאי של החמאס, נשארו שם 10,000-20,000 אנשי חמאס עם קלאצ'ניקובים ו-RPG, וצריך לדאוג שלא יהיה להם פיקוד מערך ושליטה. המטרה שלנו בסוף היא שעזה תהיה שטח A גדול, אין לנו יומרה מעבר לזה. והמצב יהיה יותר טוב משטח A, כי הם יהיו מעבר לגדר, כל הרוחב של רצועת עזה הוא 10 ק"מ ולא צריך להקים שם יישובים שיהוו תחנות עגינה לצה"ל כי צה"ל יכול לפעול תמיד מעבר לגדר כי הרוחב המקסימלי הוא בין 7-12 ק"מ, אין לנו בעיה בעזה מהבחינה הזו, נחוש את האיום מעזה בצורה אחרת לגמרי".

עוד הוסיף: "צריך ליצור מצב שלא יהיו שם מפעלים לייצור נשק, פעולה שכבר התחלנו. לנתק אותם מציר פילדלפי כדי שההברחה תופסק, אבל כל אלה דברים מדודים שניתן להשיג אותם, לא מיד. זה ייקח מסיום המבצע ברפיח סדר גודל של שנה".

על הידיעות לפיהן צה"ל מתכוון להתחיל בפיילוט בצפון הרצועה, אמר: "העיסוק ביום שאחרי בעיניי ממש חסר תועלת בעת הזו, ברגע שתקבע מי אתה רוצה שם יש לך שותף במלחמה בעזה, ואני ממש לא שותפים למלחמה הגם ככה מורכבת. הדיבור על 'היום שאחרי' מוקדם מדי כי כל מי שאנחנו חולמים שיכנס לשטח יעשה את זה רק אם החמאס יהיה באמת נמוך מאוד במדד האיום הצבאי שלו, כל עוד החמאס חזק ואיים על מי שנכנס לשטח, מי ירצה לקחת אחריות? מי שזה לא יהיה, צריך לא לפחד מהחמאס ובשביל זה צריך ליצור מצב שהחמאס פחות מפחיד ממה שהוא היום".

בסיום השיחה אמר: "צריך לעמוד שזה לא יהיה שום ארגון טרור. אני באופן אישי חושב שזה לא נכון שמדינת ישראל תיקח את זה על עצמה, אנשים אל מבינים מה זה ממשל צבאי במקום שיש בו 2 מיליון איש, צריך להאכיל אותם ולתת להם חינוך ושיטור ובריאות. לכן לעניות דעתי לא נכון שמדינת ישראל תיקח את זה על עצמה רק כי זה נוח מבחינה ביטחונית". 

עריכה: אליעזר בן יהודה