קרוב ל-15 שעות לקח לצה״ל להתעשת. להבין את גודל עוצמתו של ״סרטון המרד״ שעלה אתמול בערב ברשתות החברתיות. זה לא מעניין וגם לא משנה אם הדמות בסרטון הוא אכן חייל מילואים שנמצא בעזה, או מישהו שמתחזה ללוחם. העובדה היא אחת: יש כאן ניסיון לגרום להפיכה בתוך הצבא, תוך כדי מלחמה. יש כאן ניסיון לפגוע בלגיטימיות של ציות לפקודות של מפקדי צה״ל בכל הרמות. יש כאן ניסיון לפגוע בלגיטימיות של הדרג המדיני הנבחר (שר הביטחון) לבצע את מחויבויותיו על פי הבנתו.

"איפה הייתם באוקטובר?": עימות חסר תקדים בין הרמטכ"ל למירי רגב | דיווח

הסרטון הזה הוא חלק ממוכנת הרעל, חלק מקמפיין מתוזמן של פוליטיקאים. זה לא משנה, אם החייל המקרין, או הבמאי, או הצלם הופעלו ישירות על ידי מי מהפוליטיקאים. המסר שעולה בסרטון כבר מנוגן שבועות על ידי הגורמים הפוליטיים, מי באופן ישיר ומי באופן עקיף. החיבור של האמירות וההשתלחויות מייצרות את הניגון של סרטון המרד.

כך, שר האוצר סמוטריץ' מוביל את הקמפיין שלרמטכ״ל אין את המנדט למנות את הקצונה הבכירה של צה״ל ואת המטכ״ל הבא. כך, למשל, רק כמה שעות קודם, שרת התחבורה מירי רגב בפעם המי יודע כמה התנצחה עם הרמטכ״ל בישיבת הקבינט. שוב עשתה לו זובור וניסתה הפעם לאתגר את הלגיטימיות שלו, על רקע התשובה שמסר צה״ל על מכתבי ההתראה שנשלחו לראש הממשלה ערב שבעה באוקטובר ובהם התראות על כוונות אסטרטגיות של אויבנו לפגוע בישראל במערכה אלימה.

זה המשיך בתגובתו המוקלטת של ראש הממשלה למכתבים, תוך שהוא מתנצח בפומבי מול הדרג הצבאי. זה בא בהמשך לדברים שאמר בפומבי לפני ימים נגד שר הביטחון שלו. אבל לא מדובר רק באמירות ומחלוקות לגיטימיות, מדובר בקמפיין שלם. מי שנוסע בנתיבי איילון יכול לראות את שלטי החוצות נגד שר הביטחון יואב גלנט, בהם הוא נדרש על ידי גוף ימני: ״להתיישר״. 

ביום חמישי, בתחקיר של רביב דרוקר ראינו כיצד השרה מירי רגב מעלילה, לכאורה, כנגד לוחמי היחידה לאבטחת אישיים בשב״כ וטופלת נגדם עלילה במטרה לחסות על התנהלותה הקלוקלת. ראינו בתחקיר עדות על השיחה המשולשת בין ראש הממשלה נתניהו, השרה רגב וראש השב״כ רונן בר, שמנסה, על פי העדות, לשמור על לוחמיו. הוא מתחנן לא לפגוע ולחבוט ציבורית ביחידת 730 של השב״כ. על פי העדות העולה מהתחקיר, רגב המשיכה להעליל על לוחמי היחידה וראש הממשלה החריש. לא הייתי חלק מהשיחה. אני לא יודע עד כמה הדברים היו כפי שתוארו, אבל אם זה נכון - זה חמור.

גלנט הלוי וביבי (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)
גלנט הלוי וביבי (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)

השר סמוטריץ', אם לרמטכ״ל יש את הלגיטימיות להוביל את חיילינו להילחם בעזה, בגבול הצפון, בג׳נין ובטול כרם, מעל איראן ומול חופי תימן - יש לו גם את הלגיטימציה למנות את פקודיו, מפקדי צה״ל. אדוני שר הביטחון, יש דרך להביא את עדותיך המקצועיות. וכן ראש הממשלה, את המחלוקות הללו אתה חייב לדרוש ללבן בחדרי הדיונים (מומלץ שהם גם לא יודלפו החוצה) ואם כל זאת חשוב שהקמפיין נגד מפקדי צה״ל ושר הביטחון שמתנהל בהכוונה של פוליטיקאים יפסק לאלתר. לא מחר, לא היום, אתמול.

אנחנו במלחמה. זה לא יכול להימשך יותר. צה״ל הוא צבא העם. ילדיי משרתים בו. אני משרת במילואים. כך גם אחיי וחבריי. מעולם לא עלה על הדעת למרוד בפקודות מפקדים בצה״ל. מעולם לא עלה על הדעת להכשיל ולהעליל על לוחמי השב״כ. סרטון המרד, הוא רק ביטוי של קמפיין מתוזמן. מישהו מנצל את הפגיעות של מפקדי צה״ל בציבוריות אחרי שבעה לאוקטובר כדי להמשיך ולפגוע בעוד זווית, עוד לבנה בתוכנית להנדסת התהודה, בניסיון לקבל עוד קולות, באופן הכי ציני, הכי מכוער, הכי מסוכן לביטחון ישראל.

באיחור של 15 שעות עשה נכון תא״ל דניאל הגרי שהוציא במהלך השבת את ההודעה שבה החליטה פרקליטה הראשית בצה״ל לפתוח בחקירת מצ״ח וכן את החלטת הרמטכ״ל: ״לנוכח חומרת האירוע, הרמטכ״ל הנחה על קיום שיח פיקודי מיידי בכל הרמות״.

המלצתי לשר הביטחון יואב גלנט ולשרים גנץ ואיזנקוט להיכנס ללשכת ראש הממשלה, שאליו היה מופנה הסרטון, לדפוק על השולחן ולדרוש ממנו לצאת באמירה ברורה לכל שרי הממשלה, לכל הפוליטיקאים, לכל אזרחי ישראל, ולכל חיילי צה״ל בסדיר ובמילואים: צהל הוא מקום קדוש לעם ישראל וכל ניסיון לערער את הלגיטימיות של מפקדיו היא בגדר בגידה.