המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי פנה אמש (יום ראשון) ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, ועדכן על כך שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פנה ישירות למפקד מג"ב יצחק בריק בעניין האלימות המשטרתית במירון. הפנייה של בן גביר למפקד מג"ב נעשתה מבלי שעדכן קודם את שבתאי, שזעם כשגילה על כך לאחר מכן. 

ניסיון חיסול ביפו: מיניבוס התפוצץ על הכביש, אדם נפצע קשה
שעות לפני שחרורו ממעצר מנהלי: צעד נוסף נגד פעיל הימין

כזכור, במסגרת העימותים בהר מירון, שוטר מג"ב תועד מטיח על הרצפה אדם חרדי מבוגר בעת שניסה לפנות אותו מהמתחם. האירוע הוביל לתגובה נזעמת במערכת הפוליטית, והשר בן גביר הורה על בדיקת המקרה והשעיית השוטר, וזאת עד לסיום הבירור.

לפי מקורות במשטרה, שבתאי זעם על בן גביר שצלצל לאותו מפקד מג"ב ללא אישורו ועדכונו. כמו כן, שבתאי כעס על הודעת השר, בה הוא ומפקד מג"ב החליטו להשעות את השוטרים, בזמן שהוא קיבל החלטה בעניינם עוד טרם לכן. במשטרה אף טענו שהפעולה של השר לביטחון לאומי היא התערבות בנושא מבצעי דבר שאסור לו.

עושה רושם כי כחודש לפני שמפכ"ל המשטרה מסיים את תפקידו ופורש, הוא מרשה לעצמו לפנות באופן ישיר וגם לפרסם את הפנייה שלו על התערבות ומעורבות יתרה של השר.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "לאור האירועים שאירעו במירון הערב, פנה השר לביטחון לאומי למפקד משמר הגבול באופן ישיר וללא עדכון מקדים של המפכ"ל בנושא השעיית הלוחמים מהאירועים במירון. על מנת להעמיד דברים על דיוקם, בהחלטת מפכ"ל המשטרה, השוטרים לא הושעו אלא הורחקו מפעילות מבצעית עד לסיום הבירור בעניינם.

בהקשר לכך ונוכח העובדה שמדובר בהתערבות של השר באירוע קונקרטי, בניגוד להחלטות בג"ץ, עדכן המפכ"ל את היועצת המשפטית לממשלה על אופן ההתנהלות האמורה".

בסביבת השר בן גביר מתחו ביקורת על מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי ואמרו כי "בתקופה האחרונה המפכ"ל לא מתפקד ונעדר מישיבות חשובות. נעדר מישיבת ההכנה על מירון, והשיא שהוא בכלל לא הגיע במירון באופן חסר תקדים - בניגוד להיסטוריה של 20 שנים".

בסביבת השר מוסיפים, כי "המפכ"ל שבתאי לא ביקר בהר מירון בכל ימי ההילולה, ובהערכת מצב האחרונה לא הגיע". עוד תקפו: "אין מפכ"ל מתפקד במדינת ישראל - מדו"ח ועדת מירון הוא מסתובב כבוי. אם המפכ"ל מסיר אחריות, השר גם צריך לעשות את זה? ממעט לדיונים וישיבות חשובות.

"אם יש אלימות חמורה - השר חייב לבקש דין וחשבון ועשה זאת עם גורמים רלוונטיים לאירוע ולא עם מפכ"ל שלא מתפקד". הוסיפו. "לא יתכן שיש אירועי אלימות קשים בהר מירון - והמפכ"ל לא מתערב באירוע".