ירה חמאס אתמול (ראשון) בצהריים מטח של שמונה טילים מרפיח לעבר יישובי השרון וגוש דן. בישראל הבינו: חמאס דחוק לקיר. צה״ל היה מאות מטרים בודדים מקני השיגור, שהוסתרו בשכונת שבורה ברפיח. חמאס עם הגב לקיר ירה את הטילים לפני שיפלו לידי צה״ל. פחות מ-12 שעות לאחר מכן הגיע המידע על מיקומו של יאסין רביע, ראש מטה הגדה של החמאס בגדה, האיש החשוב בארגון החמאס אחרי סינוואר ומוחמד דף.

"עוד שלב בסגירת המעגל שלי ושל עם ישראל": ח"כ לימור סון הר מלך מגיבה לחיסול רוצח בעלה    
אחרי העימותים במירון: שבתאי זעם על בן גביר - ופנה ליועמ"שית

כלי טיס של חיל האוויר, בהכוונה מודיעינית של אמ"ן ושב"כ, תקפו את המקום וחיסלו את המחבל יאסין רביע,יחד איתו חוסלו עוד כמה מאנשי המטה הבכיר שלו בהם, חאלד נג׳אר. המחוסלים הללו הם בני מוות. על ידיהם כמויות גדולות של דם.

יאסין רביע (צילום: רשתות ערביות)
יאסין רביע (צילום: רשתות ערביות)

התקיפה בוצעה במרחב תל אלסלטאן שבצפון-מערב רפיח. בצה״ל אומרים כי החיסול על בסיס מודיעין מדויק שהעביר השב״כ והחימוש שהופעל על ידי כלי הטייס של חיל האוויר.

אלא שזמן קצר לאחר הפגיעה בבכירי החמאס, החלו להתקבל מעזה דיווחים על פגיעה במחנה פליטים הסמוך לשכונת תל אלסולטאן. על פי הדיווחים טיל פגע במחנה אוהלים, שהחלו להישרף, תוך פגיעה בעשרות פליטים עזתיים. על פי הדיווחים השונים כארבעים בני אדם נהרגו.

בתוך דקות הבינו בישראל כי אירוע של פגיעה בבלתי מעורבים בעת הזאת עשויה להפוך את הקערה. האמריקאים קיבלו את תוכניות התקיפה של צה״ל ברפיח. פינוי כמיליון תושבים ממתחמי הלחימה והכנסת סיוע בהיקפים גדולים איפשרו הסכמה בשתיקה של האמריקנים לפעולה. גם המצרים לא התנגדו, כל עוד הם הבינו כי האינטרסים שלהם נשמרים ושגבול רפיח-מצרים נשאר סגור ולא נפרץ על ידי מאות אלפים של פליטים.

הפצצה באזור רפיח (צילום :רשתות ערביות)

חמאס הבין שהוא דחוק לקיר, שאין מה ומי שיעצורו את הלחימה ברפיח. שהמעוז האחרון שלו הולך לקרוס. זאת הסיבה לירי לתל אביב בצהריים. במהלך הלילה וגם הבוקר בודקים בצה״ל, באמ״ן ובשב״כ את כלל האירועים הלילה ברפיח.

דובר צה״ל פירסם את רזומה הטרור של המחוסלים מהלילה: ״מטה הגדה בארגון הטרור חמאס אחראי על הכוונה, מימון ותמיכה בהוצאת פיגועים בשטחי יהודה ושומרון ובפנים הארץ. המחבל יאסין רביע ניהל את כלל המערכים הצבאיים של מטה הגדה של ארגון הטרור חמאס, עסק בהעברת כספים למטרות טרור והכווין פיגועים של פעילי חמאס ביהודה ושומרון.  יאסין ביצע בעברו מספר פיגועים רצחניים, בהם פיגועים בשנים 2001-2002 בהם נהרגו חיילי צה"ל". 

"המחבל חאלד נגאר, בכיר במטה הגדה של ארגון הטרור חמאס הכווין פיגועי ירי ומתווי טרור נוספים ביהודה ושומרון, ועסק בהעברות כספים שיועדו לטרור עבור ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה. בעברו, ביצע המחבל חאלד מספר פיגועים רצחניים ובהם פיגועים בשנים 2001-2003 בהם נרצחו אזרחים ישראליים, נהרגו ונפצעו חיילים נוספים״- נאמר בהודעת דובר צה״ל.

תקלות בלחימה קורות. זה חלק ממלכת אי הוודאות. במלחמת חרבות ברזל לא מעט מחיילנו נפגעו בתאונות. המחיר הוא יקר וכואב. לעיתים גם בלתי מעורבים נפגעים בטעות או בשל תקלות תוך כדי ביצוע לחימה.כולנו זוכרים את האירוע כפר כנא במהלך מבצע ״ענבי זעם״ בלבנון בשנת 1996, כאשר צה״ל ירה אש תותחנים כדי לחלץ כוח של סיירת שלדג. מהירי נהרגו כמאה אזרחים לבנונים לא מעורבים.

בכניסה לרפיח פעל צה״ל בזהירות, בשל הלחץ הבינלאומי. התותחנים עברו הסמכה ולמידה של גבולות הגזרה של הירי. מהנדסי בניין גויסו כדי לדייק את מיקום הפגיעה במבנים על מנת להפחית את השימוש בעוצמת האש המשוגרת לפגיעה.  בצה״ל הבינו כי פגיעה באזרחים תביא את הדלק לעצירת הלחימה ברפיח בטרם תושמד היכולת הצבאית של חמאס במקום.

בצה״ל בודקים עכשיו ממה נפגעו האוהלים שנשרפו, מה היקף הפגיעה בבלתי מעורבים והכי חשוב - איך מגדרים את האירוע הזה כך שהוא לא יעצור את הלחימה ברפיח. את כל זה צריך להספיק לעשות לפני שמחוגי השעון יגיעו לשעה 12 בצהריים בארצות הברית.