שלושה טילי נ"ט הרסו הבוקר (שני) את מזכירות מושב מרגליות. בתגובה לאירוע הבוקר, ראש מושב מרגליות, איתן דוידי, הכריז על התנתקות ממדינת ישראל: ״אנחנו הולכים לשנות את המצב בשטח - גם ככה אף אחד לא מספק הגנה למושב ומגן עלינו. ביקשתי מקצין הגמ״ר לפנות את החיילים מכאן, לסגור את החמ״ל ואת השערים - אנחנו רוצים נתק מוחלט מהצבא ומהממשלה״. 

"נפלנו לידי כנופיה": כספית הגיב על תחקיר מירי רגב; מגל התפוצץ מזעם   
אחרי העימותים במירון: שבתאי זעם על בן גביר - ופנה ליועמ"שית  

קצין במושב מרגליות מלחמת חרבות ברזל (צילום: מושב מרגליות)
קצין במושב מרגליות מלחמת חרבות ברזל (צילום: מושב מרגליות)

עוד אמר דוידי ל-״מעריב״: ״מושב מרגליות החליט לנתק מגע עם ממשלת ישראל ולהוציא את כל החיילים ממרגליות. הודעה נמסרה לקצין הגמ"ר. כמו כן אנו סוגרים את חמ״ל המושב, ושערי הישוב. אין נכנס ואין יוצא למושב לאף אחד - כולל הצבא. כיתת הכוננות תמצא מקום אחר לשהייה".

בסיכום דבריו הצהיר: "למושב מרגליות אין צורך להישמר מהחיזבאללה אלא מממשלת ישראל שמרסקת את המושב בהחלטותיה. מרגליות נפגעת מהחלטת הממשלה וממשרד החקלאות באופן ישיר וגורמת נזק גדול יותר מטילי הנ”ט של החיזבאללה״.

חיילים במושב מרגליות מלחמת חרבות ברזל  (צילום: מושב מרגליות)
חיילים במושב מרגליות מלחמת חרבות ברזל (צילום: מושב מרגליות)

ממשרד החקלאות נמסר:

קלאי ישראל, ובהם גם חקלאי הצפון וחקלאי הישוב מרגליות שומרים על הגבולות ודואגים לביטחון המזון של כולנו. הם עובדים תחת אש כדי לשמור על רציפות תפקודית לכלל אזרחי ישראל. לשמחתנו, הצעת המחליטים לעניין חיזוק הצפון עברה היום (שני) בממשלה ובתוכה תקציבים ייעודיים לחקלאות. 

יצוין כי, משרד החקלאות התנגד לטיוטת ההחלטה המקורית כאשר לא נכללו בה התקציבים הייעודיים לחקלאות בצפון. המשרד דרש ועודנו דורש תקציב למענקים לשמירה על רציפות תפקודית בענפים רלוונטיים באזור המאוים 5-0 ק״מ, כגון; חיזוק ענף ההטלה בעקבות הפגיעה האנושה בו מתחילת המלחמה, תמרוץ עובדים זרים וישראלים, קידום פתרונות מיכון ואוטומציה מרחוק והתגוננות סייבר בשטחי חקלאות.

בנוגע למחלת שפעת העופות שאירעה במרגליות בשנת 2021; מחלת שפעת עופות גורמת למגדלים נזקים ישירים ועקיפים. כלל החקלאים פוצו באופן מלא עבור הנזקים הישירים שמכוסים על פי החוק. נזקים עקיפים למגדלים לא מכוסים מתוקף החוק, לכן משרד החקלאות פעל על מנת למצוא פתרון לנושא זה, ואכן החל משנה זו (2024), המגדלים מבוטחים בביטוח ייחודי בהשתתפות המדינה, וזוכים גם לתשלום בגין נזק עקיף.

אירוע שפעת העופות המדובר חל בשנת 2021 לפני כניסת תוכנית הביטוח לתוקפה, ומשרד החקלאות פועל למול משרד האוצר למציאת פתרון משפטי אשר יאפשר את הפיצוי העקיף שייתן מענה לחקלאים בענף ההטלה. 

לצד זאת פועל משרד החקלאות בשיתוף משרד האוצר לגיבוש נוהל תמיכה ייחודי למתן מענה תמיכה במשקים חקלאיים, לצורך הסרה של חסמים תקציביים שנוצרו בעקבות הצורך לשמור על רציפות תפקודית.

משרד החקלאות שומר וימשיך לשמור על קשר רציף עם היישוב מרגליות וביתר הישובים באזור כפי שפעל לאורך כל מלחמת חרבות ברזל, על מנת לשמר ולחזק את החקלאות והתושבים.