בשישי האחרון, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, נאם והגיב לדבריו של רה"מ בנימין נתניהו על תוכניות חשובות בנוגע להחזרת הביטחון בצפון. בנאומו נסראללה אמר: "עזה היא זאת שהפתיעה אותך ב־7 באוקטובר. ההתנגדות הפתיעה אתכם בלבנון ב-8 באוקטובר ובתימן. לנו יש את הזכות לדבר על ההפתעות - ואתם אלה שצריכים לצפות להפתעות מההתנגדות".

אזעקה הופעלה באילת; המיליציות האיראניות בעיראק לקחו אחריות
מפיצוץ לפיצוץ: ביידן עשוי לשבור את הכלים מול ישראל

לפי דיווח שפורסם אתמול (שני) ב"אל ג'רידה" הכווייתי, הארגון מתכוון להמשיך להילחם כל עוד המלחמה ברצועת עזה נמשכת, ומשוכנע כי ארה"ב תגביר את הלחץ על ישראל להפסיק את המלחמה ככל שתאריך הבחירות לנשיאות יתקרב. בעיתון צוין כי ארגון הטרור השיעי נערך לחודשים ארוכים של לחימה ומכין הפתעות לישראל. 

גדוד 202 בצוות קרב חטיבת הצנחנים. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

הגורמים שצוטטו בכתבה חשפו גם כי נסראללה מתכנן מהלכים מפתיעים בשני מישורים. הראשון, לדבריהם, כולל שימוש בנשק שטרם נעשה בו שימוש במערכה הזו, לרבות טילים מדויקים ארוכי-טווח וטילי קרקע-אוויר שאותם ינסה הארגון לשגר לעבר מטוסי חיל האוויר. 

במחקר בנושא שפרסם החוקר בועז שפירא, ממכון ׳עלמא׳ לאתגרי הביטחון של ישראל בצפון, עלה כי בידי חיזבאללה טילי קרקע-אוויר איראנים: ״ביום שישי, ה-17 למאי, תקף צה"ל מספר מטרות הקשורות למערך ההגנה האווירי של חיזבאללה דרומית לצידון באזור הכפרים נג'אריה ועדוסיה. במסגרת תקיפות אלה, הושמדו מבנים הקשורים למערך, שבהם אוחסנו טילי קרקע-אוויר איראנים״.

״בסרטונים שהופצו לאחר התקיפה, ניתן לראות בבירור שרידים של טיל קרקע-אוויר איראני מסוג סיאד 2 (2 Sayyad)״, אמר והסביר על סוג הטיל: ״טיל הסיאד 2 הוא טיל מונחה מכ"מ המבוסס על מקור אמריקאי. לאורך השנים, הציגה איראן מספר גרסאות של הטיל - וישנן הערכות שונות בנוגע ליכולותיו המבצעיות. הטווח המבצעי שלו מוערך ב-65 עד 100 קילומטרים, וגובה היירוט המירבי עומד כנראה על 88 אלף רגל עד 96 אלף רגל (27-30 ק"מ)״. 

על פי שפירא, חשיפת העובדה כי חיזבאללה מחזיק בידיו יכולות מתקדמות כאלה חשובה מאוד ומעידה על היקף ורמת הסיוע האיראני לארגון באמצעות מסדרון הנשק, ועל החשיבות שמייחסת טהרן בהעברת מערכות הגנה אווירית לידיו: ״לצד זאת, ולאור רמיזותיו של נסראללה בנוגע ליכולות ההגנה האווירית שברשות חיזבאללה, סביר להניח כי הימצאותו של טיל זה בלבנון מעידה על קיומן של מערכות הגנה אווירית שלמות הנמצאות בידי חיזבאללה״. 

בנוסף, להערכת שפירא ״בידי חיזבאללה כיום יש מספר מערכות הגנה אווירית מתקדמות מתוצרת איראן, היכולות לאיים על פעילות חיל האוויר הישראלי לא רק בשמי לבנון. חלק מיכולות אלה נחשפו בחודשים האחרונים עם הפלתם של שני כטב"מים של צה"ל על ידי חזבאללה״. 

נכון למידע שיש בידי מכון המחקר, כיום מחזיקה טהרן במערכות הגנה אווירית ובטילים מתקדמים יותר בעלי יכולות טובות יותר, וייתכן כי איראן העבירה מערכות כאלה ללבנון וכי קיומן ייחשף בעתיד. תרחיש סביר נוסף הוא כי לאור יכולותיהם המתקדמות יחסית והטווח המשופר של מערכות אלה - הן הוצבו על אדמת סוריה משם הן יכולות לכסות את שטח לבנון וגם חלקים ממדינת ישראל.