מלחמת חרבות ברזל: חייל מצרי נהרג אתמול בחילופי אש עם כוחות ישראליים, זאת מספר ימים לאחר התקיפה ברפיח, והדיווחים על הרוגים עזתים בעקבות הפעולה באזור. אלוף (מיל') עמוס גלעד, ראש האגף המדיני ביטחוני במשרד הביטחון לשעבר, שוחח היום (שלישי) עם אודי סגל וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM והתייחס לדברים.

איומים שישראל טרם הכירה: היקף הסיוע של איראן לחיזבאללה ממשיך להיחשף
מאחורי הקלעים: קרב על צמרת המשטרה - וחשש שמינוי המפכ״ל הבא מסתבך

בפתח הראיון אמר: "התקרית היא אירוע משמעותי אבל אני חושב שבשורה התחתונה היחסים המעולים, שהם נכס למדינה, בין צה"ל לצבא מצרים, יוכיחו את עצמם גם הפעם והתקרית תיפתר. זה דבר טעון, צריך לטפל בו בעדינות, אבל ההתרשמות שלי שהתקרית הזו תטופל היטב".

"האירוע הזה עדיין מתרחש כשהיחסים בין צה"ל לצבא מצרים הם מעולים, יסוד התבונה שמאחורי הצורך הזה דומיננטית", המשיך. "במשך שנים נבנו יחסי אמון חשובים ביותר, זו לא פעם ראשונה שיש תקריות. גם במקרה הזה שומרים על פרופיל נמוך וזה חשוב. אין חלופה ליחסים האסטרטגיים איתם. צריך לעשות הכל כדי שהקשרים יישמרו".

"הבעיה ברפיח היא לא המבצע עצמו, אלא מהי המטרה של כל מה שאנחנו עושים בעזה. המדיניות. האם צה"ל צריך להתכונן לשליטה ישירה, וכל הנטל של החינוך והצורך לשקם את האזור יפלו על תקציב הביטחון ועל חיילי צה"ל. צה"ל צריך להיערך להרבה מאוד חזיתות, איראן מאוד מתקדמת, לפתוח של צה"ל אתגרים אדירים. יש לנו חלופה - לחבור לציר אסטרטגי, אם אתה רוצה להביס את חמאס וחייבים, זה יישען על פעילות צבאית ועל היכולת ליצור חלופות לאוכלוסייה שם", הוסיף.

לאחר מכן אמר: "השאלה היא לא אם תקרית חמורה עלולה לעצור אותנו, אלא אם יש מדיניות שיכולה להרחיב את בסיס שיתופי הפעולה. אם היחסים שלנו עם ארה"ב מתואמים לחלוטין ואם במדינות אירופה יש לנו אהדה, רה"מ אומר על הניצחון המוחלט, לא ברור מה הוא מתכוון, בחזית הדין הבינלאומי אנחנו בבעיה וזו הבעיה. יכולה להיות תקרית הכי חמורה בקונטקסט שפותרים את האירוע הקונקרטי".

"דו"צ לא יכול להוציא הודעות לא מוסמכות", הבהיר. "מה שחשוב פה זה ההקשר. האונס הנוראי, עריפת ראשים, החזקת אזרחים בתנאים לא אנושיים, כשאתה מפסיד את האהדה, אני מפנה את זה לרה"מ כי אין לו מדיניות - זה מה שקובע. בית הדין דן בנו כי הם חושבים שמערכת המשפט היא לא מה שהייתה קודם. מה שחשוב זה לאן אתה הולך, וגם כשנוצרים אסונות יודעים לפתור אותם".

הפצצה באזור רפיח (צילום :רשתות ערביות)

"אנחנו לא צריכים לעשות את הדיון כאן אם לעצור את המלחמה או לא", אמר בסיום הראיון. "רה"מ צריך לתת תחושה, כי הוא נותן תחושה הפוכה, ששחרור החטופים הוא ערך עליון. מה שחל עליהם, שצריך להחזיר אותם חיים, הוא להשקיע כל מאמץ, רה"מ צריך לנאום כל יומיים על כך שזה מה שהוא יעשה, כולם צריכים לשבח אותו בתוך המערכת ולא לומר דברים הפוכים. מה שחל על החטופים זה שעון חל שהולך ואוזל. על הדברים האחרים סינוואר יכול לחכות".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm