ההערכה בצה"ל כי המבנה בו נמצאו יאסין רביע, ראש מטה הגדה בחמאס ועוזרו הבכיר חאל נג׳אר, אשר חוסלו בליל ראשון האחרון בתקיפה אווירית של חיל האוויר הצית את האש בשל תחמושת רבה שהייתה במבנה. בנוסף לכך, קיומה לא היה ידוע לשב״כ ולצה״ל בטרם בוצעה התקיפה. בצה״ל אומרים כי השתמשו בתקיפה בשני ״טילים חכמים״ ששוגרו ממטוס קרב. כל טיל שוקל 17 ק״ג והוא משמש ל ״תקיפות כירורגיות״.

דיווח דרמטי: ישראל ריגלה אחרי התובע בבית הדין האג
לא יותר מפרוקסי של חמאס: האמת על התובע הכללי בהאג

בצה״ל אומרים כי השימוש בטילים הללו נפוץ בעבר כולל בוצע בהם שימוש עשרות פעמים בימי הלחימה. ״השתמשנו בטילים הללו לפגוע במחבלים שהיו בחדר אחד. כאשר בחדר השני או בדירה הצמודה שהו אזרחים. הטילים פגעו במטרה. מבלי שהאזרחים במבנה הצמוד נפגעו בדרך כלשהיא״ אומרים בצה״ל.

שיחה בין שני עזתיים בנוגע לתקיפה ברפיח (צילום :דובר צה"ל)

שני המחבלים שהיו במבנה בשכונת תל אלסולטאן במערב רפיח היו בפיקוח ותחת מעקב מודיעיני של השב״כ ואמ״ן. ביום ראשון כאשר הגיע המידע על הימצאותם במבנה ולאחר שבוצע אימות מודיעיני כי רק הם נמצאים במקום ואין בצמוד אליהם נשים וילדים, הוחלט על ביצוע התקיפה. כמו כן, החימוש שנבחר בצה״ל למשימה היה על בסיס המודיעין.

מיקום התקיפה ביחס למרחב ההומניטרי  (צילום: דובר צה''ל)
מיקום התקיפה ביחס למרחב ההומניטרי (צילום: דובר צה''ל)

מיד לאחר הפגיעה במבנה פרצה דליקה. על פי דיווחי משרד הבריאות בעזה 40 אזרחים עזתיים נהרגו. בצה״ל ממשיכים בביצוע התחקיר כדי להבין איך התלקחה האש ופשטה למבנים שהם סוג של סככות שיכנו אזרחים עזתיים שהתפנו מלב רפיח. בצה״ל הצליחו מיד לאחר התקיפה ופרוץ הדליקה להביא מודיעין כי המבנה בו נמצאו שני המחבלים הבכירים שימש לאחסון חומרי חבלה ותחמושת.

מידע זה כאמור לא היה מונח בפני מתכנני המבצע. בצה״ל אומרים כי יתכן מאוד שאם מידע זה היה ידוע בשלבי התכנון ואישור המבצע סביר שהיו משנים בדרך כזאת או אחרת את דרך הפעולה. חיזוק לחשד של המצאות תחמושת כפי שעלה משיחת הטלפון  שירותה הוא מספר סרטונים שצולמו שניות לאחר האירוע על ידי מקומיים וחלקם הופצו ברשתות החברתיות. בסרטונים ניתן ללמוד על פיצוצי משנה. 

מצורף תצלום אווירי של מיקום תקיפת צה״ל לעומת המיקום שחמאס טען שנתקף (צילום: דובר צהל)
מצורף תצלום אווירי של מיקום תקיפת צה״ל לעומת המיקום שחמאס טען שנתקף (צילום: דובר צהל)

בצה״ל מיהרו למנות את צוות התחקור המטכלי בראשותו של האלוף במיל יובל הר אבן שכבר אתמול בערב הציג ממצאים ראשונים לרמטכ״ל הרצי הלוי. אולם על פי הנחיית הרמטכ״ל הצוות נשלח לבצע עוד בדיקות כדי להגיע לתמונה מדויקת ביותר. בישראל מעריכים כי האירוע לא יפגע בהמשך הלחימה ברפיח. דובר צה״ל מציג לתקשורת העולמית את ממצאי התחקיר את צילומי התקיפה כפי שצולמו בזמן אמת את תצלומי האוויר של מקום התקיפה.

בצה״ל אומרים כי צה״ל פועל בהתאמה ברפיח כדי לא לפגוע באזרחים. בין היתר הוא מבצע פשיטות נקודתיות מוכוונות מודיעין מדויק לאיתור מחבלים קנה שיגור ואמל"ח.

בורות שיגור במרחב התקיפה ברפיח (צילום: דובר צהל)
בורות שיגור במרחב התקיפה ברפיח (צילום: דובר צהל)

כמו כן, בצה״ל אומרים כי היממות האחרונות נחשפו מנהרות נוספות בציר פילדלפי חלקן חצו למצרים וישראל אף שחטפה את המצרים בממצאים. ביחס לאירוע במעבר רפיח אומרים בצה״ל כי התחקיר של האירוע מתבצע בשיתוף פעולה עם מפקדים צבאיים מצריים ובסיום ממצאי התחקיר הישראלי הוא יועבר לידי הפיקוד המצרי. 

המחבל יאסין רביע  (צילום: דובר צהל)
המחבל יאסין רביע (צילום: דובר צהל)

המחבל חלאד עא-מעז זין אלדין נג'אר (צילום: דובר צהל)
המחבל חלאד עא-מעז זין אלדין נג'אר (צילום: דובר צהל)

בישראל אומרים כי הדיאלוג ושיתוף הפעולה עם צבא מצרים נשמר גם כעת ״ מצרים היא מדינה חשובה לנו בנושא הגבול וציר פילדלפי ובכלל במזרח התיכון יש לה תפקיד חשוב כולל כמתווך במשא ומתן בעניין החטופים״ אומרים בצה״ל