בעוד כמה ימים ישלים צה״ל את הפעילות בג׳בליה. ניתן לומר היום בנחרצות כי אוגדה 98 השמידה את מערכי החמאס בצפון הרצועה. יתכן שנותרו בשטח עוד מחבלים אבל הם לא פועלים יותר בתוך מערכים צבאיים של החמאס, ולכן כנראה בעוד ימים תצא אוגדה 98 מהרצועה לשטח ישראל.

בפעם השנייה בתוך כשבוע: רימון הושלך לבניין בו מתגורר איש עסקים מוכר
יאיר גולן יגייס פעילי מחאה? "הולכים להקים מחנה שיחייב איחודים"

בלבנון מבינים את המשמעות הזאת - 98 תצטרף לאוגדה 36 שכבר עלתה צפונה וכן לאוגדות נוספות של צה״ל. 98 ו-36 הן הכוח המשמעותי העוצמתי להתקדם לתוך לבנון. סביר להניח כי גם המבצע ברפיח יושלם בתוך ימים, מה שיאפשר לצה״ל לפנות עוד כוחות לבעיה המשמעותית שמונחת על השולחן והיא גבול הצפון. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לוחמי אוגדה 98 ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי אוגדה 98 ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

פינוי הצפון נעשה לא בגלל הירי המסיבי של טילים, כטב"מים ופצצות מרגמה לצירי התנועה, השדות החקלאים ולישובים, אלא בגלל אלפי מחבלי כוח רדואן, יחידת העילית של חיזבאללה שנמצאים במרחק עשרות עד מאות מטרים מהגבול, חמושים ומנויידים בטיוטות ובמאות אופנועים. 

בישראל לא מוכנים לראות את התמונות של השביעי באוקטובר בזירה הצפונית, לא מוכנים לראות את חיזבאללה מסתובב בצפת, קריית שמונה, שלומי או חמור מכך בכרמיאל או נהריה. לכן הוא הקים קו הגנה נוסף. מאז ה-8 לאוקטובר הצפון ריק מתושבים ישראלים כדי שיהיה ניתן למנוע מתקפה קרקעית של חיזבאללה, וזה בדיוק העניין. ישראל חייבת לטפל באיום הזה.

בישראל מבינים שחיזבאללה לא מורתע. בישראל מבינים שגם הסכם טוב ככל שיביאו האמריקאים, הבריטים והצרפתים לא ייתן את המענה האמיתי והשלם. הוא ידחה במקסימום את העימות הזה בשבועות, חודשים, אולי בשנה שנתיים. אבל הוא יכניס את ישראל לאתגר ביטחוני רציני של דריכות בהגנה בגבול הצפון, עם סדרי כוחות של פי שלוש או ארבע מסדרי הכוחות של צה״ל שהיו בצפון ערב המלחמה.

דברים זזים בשקט בצפון. אנחנו ימים לפני הכרעה. השבוע הודיע צה״ל כי הושלמו ההכנות של אחת מהאוגדות שאמורה לתמרן לתוך לבנון. צה״ל השלים סדרת תרגילים ברמה של החטיבות והאוגדות המתמרנים.

אתמול יצא מנכ״ל משרד הביטחון אלוף במיל אייל זמיר. הודעת משרד הביטחון נאמר: ״בהנחיית שר הביטחון, יואב גלנט, משלחת ביטחונית בראשות מנכ״ל משרד הביטחון, אלוף (מיל׳) אייל זמיר, תצא השבוע לוושינגטון לדון בחיזוק שיתופי הפעולה הביטחוניים- אסטרטגיים, בדגש על תהליכי ההצטיידות, לשימור יתרונה האיכותי של ישראל באזור״.

אייל זמיר (צילום: פלאש 90)
אייל זמיר (צילום: פלאש 90)

בשפה הפשוטה המשלחת נסעה לסגור הספקת מלאי חימושים ואמצעי לחימה אל מול מגוון תרחישים שעשויים להתעורר כתוצאה מפלישה ישראלית ללבנון. אחת מהן האפשרות שהלחימה בלבנון תזלוג לעימות אזורי בו ישראל תידרש להתמודד עם ירי מסיבי מסוריה, עיראק ואולי שוב מאיראן. השנה האחרונה לימדה את כולנו שבמזרח התיכון כל תרחיש דמיוני יכול להיות מציאותי.

למי שמחפש עוד סימנים שדברים זזים בצפון, הנה הנתון הבא: בתוך שבוע הגיע פעמיים ראש ההמשלה לצפון. בפעם הראשונה, בשבוע שעבר, הוא הגיע לפיקוד הצפון בצפת, הוא עבר על התוכנית המבצעית לתקיפה, ישב עם כל אחד ממפקדי האוגדות וכמובן עם אלוף הפיקוד, האלוף גורדין.

האלוף אורי גורדין (צילום: דובר צה''ל)
האלוף אורי גורדין (צילום: דובר צה''ל)

אתמול הגיע שוב ראש הממשלה לצפון, הפעם הוא הגיע לבסיס אגף המודיעין. הוא נפגש עם מפקד 8200 ואחר כך הוא נפגש עם לוחמי חטיבת גולני.

לביקורים הללו יש משמעות סביר להניח שראש הממשלה בנימין נתניהו רוצה לדעת, לחוש את השטח את המפקדים את הלוחמים בטרם ניתנת הפקודה. המלחמה בגבול הצפון תהייה שונה ממלחמת עזה. עוצמת האש גדולה עשרות מונים מהאש בעזה. העורף הישראלי יספוג כמות גדולה מאוד, מאוד של פגיעות. לציבור בעורף תהייה משמעות להישג הלחימה בצפון. התנהגות נכונה, משמעת, התגוננות והערכות הרשויות המקומיות יאפשרו לצה״ל במקרה הזה של לחימה בזירה הצפונית לקבוע את מידת הניצחון.