ד"ר בקסטיאר ברעם, שהתנדב לאחרונה בצפון עזה סיפק גילויים חדשים על האופן שבו חמאס ניצל את בתי החולים וגם את העזתים שלא תומכים בארגון הטרור.

מה המצב הכלכלי של חמאס? "המפתח להכרעה הוא לא ברפיח"
"חמאס יכול לגייס כמה מחבלים שירצה": הבור שישראל חופרת לעצמה

הראיון עם הרופא, שפורסם בתקשורת הכורדית, סיפק תובנות ייחודיות על הנעשה בצפון עזה בשבועות האחרונים. ברעם חשף כי לא רק שחמאס ממשיך לנצל בתי חולים אלא שיש לו גם מדור "VIP" בו הוא מאפשר רק לחולים מסוימים, ככל הנראה בעלי קשרים, לקבל טיפולים. "הגענו לצפון עזה. הם היו צריכים אורתופד, אני הייתי היחיד שהעז ללכת", אמר. 

"חמאס ממשיך לנצל בתי חולים", טען בראיון. הוא תיאר את חמאס כארגון מדיני וצבאי ש"צריך לנצל את כל המקומות האלה בשביל הישרדות וזה מצער אבל ראיתי שבתי חולים שימשו להסתרת מנהיגי חמאס". הוא מספר שדיבר עם מייסד חמאס באחד מבתי החולים וישב עם האיש לקפה. הוא גם אמר כי בהתחשב בכך שהם לא יכולים לבקש מחמאס לעזוב, על העזתים לקבל את זה שחמאס משתמש בבתי החולים שלהם כבסיסים. זו ה"מציאות", אמר.

בית חולים בעזה (צילום: REUTERS/Dawoud Abu Alkas)
בית חולים בעזה (צילום: REUTERS/Dawoud Abu Alkas)

באחד המקרים הוא תיאר פצוע שהיה מזוהה עם ארגון הטרור וככל הנראה בגלל שהוא לא אהב את חמאס לא נתנו לאדם לקבל את הטיפול הראוי בבית החולים. "כשניסינו להציל את חייו לא היה חמצן, אז לקחנו אותו לטיפול נמרץ בקומה השלישית ועובד עצר אותנו ואמר שהמחלקה מיועדת רק ל-VIP".

הרופא גם תיאר כיצד לדעתו אין לחמאס בסיס תמיכה חזק בעזה. הוא אמר כי התמיכה בחמאס נמוכה ככל הנראה עד עשרה אחוזים מהאנשים, אך חמאס שולט באזור ב"אגרוף ברזל". הוא אמר "יש להם עיניים בכל מקום, כל מאפייה, בית קפה". כך שומר חמאס על שלטונו. לדבריו, ייתכן שבחלק מהחנויות יש למקורבי חמאס נשק. לדבריו, הדבר נובע מהשליטה הארוכה של חמאס בעזה ומהמלחמות הרבות שהוא נלחם. "הם חיסלו את ההתנגדות הציבורית".

הרופא גם חשף כי הכנופיות הפכו בולטות יותר בעזה בשל הכאוס. בעוד חמאס ממשיך להתמקד בלחימה בישראל, הכנופיות פועלות. הוא אמר שהוא ראה איך הם גונבות סיוע. הרופא אמר שהוא מניח שחמאס מנצל את חוסר היציבות, מאפשר לכנופיות לפעול בצורה כזו ואז גורם לזה להיראות כאילו הכאוס הוא התוצאה של החמאס לא בשליטה, מה שגורם לאנשים להתחנן להם לחזור.