דיווחים על חידוש מו"מ מגיעים מעת לעת, כאשר האחרון שבהם טען כי חמאס "טרם קיבל את ההצעה הישראלית החדשה", בעוד שהנהגת המשרד המדיני של הארגון בדוחא צפוי לקבל אותה היום.

שקמה ברסלר הצליחה לעצבן את ינון מגל: "יצא המרצע מהשק"
"נתניהו ישלם על מילותיו": ההצעה של הבכיר לשעבר לראש הממשלה

סגן הרמטכ"ל לשעבר ויו"ר מפקדים למען  ביטחון ישראל, אלוף (מיל') מתן וילנאי, התייחס  בתכנית של יואב מינץ ב-104.5FM לסוגיית השבת החטופים כשנשאל אם ישנה אפשרות שחטופים חיים או מתים יועברו לסיני: "הכל יכול להיות. טכנית אפשר להעביר חטופים מעזה לצד המצרי דרך המנהרות בציר פילדלפי. אם חמאס יחשוב שזה נכון הוא יכול לעשות את זה. למצרים יש אינטרס לעזור לנו אבל תיאורטית זה יכול לקרות".

בהמשך הסביר וילנאי על ציר פילדלפי: "פילדלפי הוא הגבול בין רצועת עזה לסיני. הוא מחלק בין רפיח הפלשתינית ורפיח המצרית. האירועים האמיתיים בציר פילדלפי קורים מתחת לציר והחלו כבר בתקופתי. יש התמודדות לא פשוטה. צריך תיאום מלא עם המצרים. מהמעט שהכרתי המצרים התנהגו היטב. לשלוט בו יש קשיים אחרים". 

על התפתחות המלחמה ברפיח הוא טוען: "כרגע זו לחימה מול גדודי חמאס האחרונים שנותרו. צריך לפגוע בהם ולפרק אותם בתוך אוכלוסייה צפופה. ברור לחלוטין שתהיה תקלות. זה מצער. צה"ל לא עושה את זה בכוונה. הוא נמצא תחת מיקרוסקופ עולמי. ראיתי את צילומי האוויר. הצבא פעל נכון והיו פיצוצי משנה של חימושים של חמאס והם עשו את האסון הזה".

רפיח 2024 (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)
רפיח 2024 (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)

"פיקוד המרכז מתמודד גם עם חשש לחדירות מחבלים משטחי יהודה ושומרון לשרון", אמר וילנאי כשנשאל אם ישנה חזית לחימה נוספת." זו פצצת זמן. זו רק שאלה של זמן עד שזה יתפוצץ. עד עכשיו פיקוד מרכז פועל בהצלחה מרובה. הפוטנציאל לחדירה מיהודה ושומרון גדול פי כמה מהפוטנציאל בעזה בעיקר כי הוא יושב על המותניים הצרות של מדינת ישראל. אם ננקוט בחכמה זה לא יקרה. אם ננקוט בטיפשות זה כן יקרה. זו חזית מאד בעייתית וממשלת ישראל צריכה להתייחס אליה הרבה יותר". 

"נושא החטופים הוא הראשון. קודם כל היה צריך לטפל בו לפני היציאה למלחמה", הדגיש וילנאי וקרא להפסקת המלחמה כעת: "פקדים למען ביטחון ישראל אמרו את זה באוקטובר. אם היה ממשלה נבונה הייתה עושה את זה. כשהחטופים יהיו בידינו אפשר לצאת ולכסח את חמאס".

"אני שייך למיעוט שלא מבין למה פינו את הצפון. אף פעם לא פינינו ישוב אחד. כעת צריך לתת מענה לירי המתמשך בעיקר ירי נ"ט שהוא קטלני לראשונה מול אזרחים. במצב הזה כבר אי אפשר להחזיר את התושבים", אמר בסיום הריאיון.