פיקוד המרכז ואוגדת איו״ש שינו את אופן הלחימה ביהודה ושומרון מאז השבעה באוקטובר. תפיסת הלחימה שעליה החליטו בצה״ל ובשב״כ היא הפעלת לחץ מסיבי על אירגוני הטרור חמאס והג'יהאד האסלאמי בתוך יהודה ושומרון וכן על התארגנויות המקומיות.

ישראל שינתה טקטיקה ביו"ש: "פועלים שם כמו בעזה"
נערכים לתרחיש "השבעה באוקטובר" ביהודה ושומרון: התרגיל החריג של צה"ל

השב״כ וצה״ל שינו את טקטיקת הלחימה, את עוצמתה והתדירות הפעילות. במקביל הוחלט לשנות את המגבלות הגאוגרפיות המבצעיות של הכוחות. כך למשל עד השבעה באוקטובר הפעילות בעיר שכם, הקסבה של העיר מחנות הפליטים מסביב ובראשם מחנה בלאטה או אסכרה, היו מתבצעות רק באישור הדרג המדיני: שר ביטחון וראש ממשלה. ביצוע ההכנות לתוכנית פעולה היו נמשכות שבועות ולעיתים גם חודש חודשיים. הביצוע של פעולה כזאת היתה ניתנת רק לימ״מ או לשייטת 13 או שלדג ולעיתים לדובדבן.

אלא שעתה במסגרת העברת הלחימה לצד השני בכל יום מתבצעת כניסה של צה״ל לתוך שכם, בלאטה ויתר המחנות. כמעט בכל יום מבקרים חיילי צה״ל בקסבה של שכם אבל לא רק שם גם בטול כרם, ג׳נין ומקומות נוספים בהם החמאס והג'יהאד האיסלאמי ניסו לדחוק את הרשות הפלסטינית וליצור אחיזה של טרור בשטח. טרור שיצא לפגיעה בצירי התנועה ביהודה ושומרון וכן לישובים הישראלים. 

כוחות צה''ל (צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)
כוחות צה''ל (צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)

כדי להמחיש את השינוי ערב השבעה באוקטובר פעלו בגזרת שכם עשרות פעילים מקומיים שהתארגנו תחת השם ״גוב האריות״ אשר ביצעו שורה של פיגועים רצחניים רובם בצירי התנועה ביהודה ושומרון. לאור ההצלחה שלהם חמאס פרס עליהם את החסות. נכון להיום שב״כ וצה״ל הצליחו להשמיש את התארגנות ״גוב האריות״ .

מוקד שני הוא ג׳נין שם פעלו כ-150 מחבלים תחת שני האירגוניים חמאס והג'יהאד האסלאמי . צה״ל ושב״כ מבצעים סדרת מבצעים על בסיס יום יומי ומבצעים חטיבתיים בתדירות גבוהה. התוצאה על פי הערכות מספר המחבלים הפעילים במרחב ג׳נין נכון להיום הוא בסדר גודל שלא עולה על ארבעים. ״בג׳נין הדשא צמח יותר מדי וחמק לנו מהעניין. עכשיו אנחנו פועלים בצורה נחושה להוריד אותו מהשורש״. 

גם בטול כרם מעשיית עבודה דומה רק בסוף השבוע השלים צה״ל שב״כ ומגב פעילות חטיבתית של חטיבת מנשה אשר נמשכה ארבע ימים והביאה לחיסול של יותר מ11 מחבלי חמאס, מעצר של עשרות ותפיסה של אמצעי לחימה רבים.