מנהיג תנועת הפת"ח ברמאללה, מוניר אל-ג'נוב, התראיין לערוץ הסעודי אל חדת' והתייחס לניסיונות חידוש המו"מ בין ישראל לחמאס ולהתפתחויות הצבאיות האחרונות באזור רפיח.

דדי שמחי מצדיק את הנגבי: "לא נכון לעמוד עם סטופר"
בוקר קשה: שני לוחמים נפלו בפיגוע בשומרון, לוחם נוסף נפל בעזה

בתחילה נשאל, "למרות ההפצצות הכבדות הישראליות, היא ניהלה את המו"מ. חמאס טרם הגיבה בעניין לחידוש המו"מ, וגם היא הציגה זעם כך שלפי המקורות שלנו, היא העבירה מסרים של כעס למתווכים, מהפעילות הצבאית הישראלית נגד מחנות הפליטים. ידוע לי כי אתם שייכים לפת"ח, אך אם תהיה לכם האפשרות להעביר מסר לחמאס, מה הייתם מייעצים לחמאס, האם לחזור למו"מ במהרה אחרי סצנה זו או להמשיך לסרב למו"מ בצל ההסלמה?".

אל-ג'נוב השיב, "הבעיה אינה בתנועת חמאס. הבעיה היא שנתניהו וממשלת החירום המצומצמת, יש להם תוכנית מלאה לשליטה בציר פילדלפיה ועל מעבר רפיח, והוא שולט על כל המעברים בין ירדן לפלסטין מצד הגדה המערבית, ושולט בכל במעברים הבינלאומיים הקשורים לרשות הפלסטינית".

דגל ישראל מונף במעבר רפיח (צילום: רשתות ערביות)
דגל ישראל מונף במעבר רפיח (צילום: רשתות ערביות)

עוד הוסיף ואמר, "התוכנית של נתניהו היא החזרת השליטה המלאה בפלסטין מהמים ועד למים. זה מה שנתניהו מתכנן, זה לא נוגד את העיקרון של תנועת חמאס בלבד, אלא עם כל אדם שירצה לשבת סביב שולחן המו"מ מהפלסטינים. אם הכיבוש לא נסוג מעזה ואם לא נסוג ממעבר רפיח ואם לא יהיה פתרון פוליטי מעמיק לקונפליקט הזה ואם לא תהיה מדינה פלסטינית, אז על מה הפלסטינים ידונו? על הפסקת האש? אז למה בכלל מלחמה זו פרצה אם תנועת חמאס תחזור למו"מ להפסקת המלחמה?".

"אז תנועת חמאס במצב קשה. אני יכול להגיד לך כי המצב האזרחי בעזה לא נסבל, התמונות היוצאות מעזה הרעידו את כל העולם, כך שתנועת חמאס אינה במעמד של לקבל או לסרב. לפי זמן קצר, שמעתי ממקור פוליטי בכיר בתנועת חמאס, לפני שנכנסתי לשידור, אומר כי יש תנאים כמו הנסיגה ממעבר רפיח, וחזרה לפעילות שגרתית כמו קודם הכיבוש שלו, מדברים על נסיגה של הכיבוש מעזה. כלומר יש שלושה או ארבעה תנאים הגיוניים שחמאס או גורם אחר מסביב לשולחן היה מדבר עליהם בלי שום קשר להבדל הפוליטי והמחלוקת בינינו", סיכם.

הטקסט תורגם באמצעות ביירון - חברת תרגום וכתיבה