צה״ל השלים אתמול את השליטה על ציר פילדלפי. 20 מנהרות נחשפו על ידי לוחמי חטיבה 401 של השריון. עוד מעל 80 פירים נחשפו והם נחקרים ונסרקים על ידי לוחמי ההנדסה הקרבית. אין ספק שהמהלך שביצע צה״ל בתוך כחודש ימים הוא מהלך טקטי מרשים ביותר.

ההשתלטות על ציר פילדלפי היא נוקאאוט לחמאס אבל יש גם בשורה רעה

בצל הביקורת, ההתנגדות והלחץ הבינלאומי ביצעו לוחמי צה״ל מהלך נקי מדויק בתוך תא שטח מורכב כמעט בלתי אפשרי, מצד אחד גבול של שלום, ומצד שני במרחק של מטרים בודדים קו של צרעות מחבלי החמאס, שפעלו ופועלים מתוך אוכלוסייה צפופה בלתי מעורבת מנצלים את המורכבות הגאוגרפית והגאו פוליטית כדי להקשות עד תום על ההתקפה של צה״ל.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

כך במרחק של מטרים עשרה עד ארבעים מגדר הגבול הוצבו בורות השיגור של טילי החמאס שכוונו למרכז הארץ וליישובי העוטף. רוב המשגרים היו חמושים ומוכנים לירי. החמאס בהנחת העבודה שלו השתמש בפילדלפי כמגן נכסיו. הוא סבר כי צה״ל יתקשה להפציץ צמוד לגבול המצרי כדי לא לדרדר למשבר את הקשרים בין המדינות ישראל ומצרים. 

הכיבוש של פילדלפי עשוי בקרוב להיות כאב הראש של ישראל. אחרי שהוא בידנו מה עושים? מצד אחד חשוב לדעת, מרגע שצה"ל ישמיד את המנהרות חמאס יוכל לשקם בחפירה חדשה את המנהרות מתחת לפילדלפי כשצה״ל נוכח מעל הקרקע או כאשר הוא מתפנה מהשטח. כמובן שהאופציה השניה טובה יותר לחמאס. הציבור צריך להבין רפיח יושבת על חול ים לבן. דיונות נודדות מאפריקה. החפירה בו היא קלה פשוטה. כפי שאמר הבוקר האלוף במילואים ישראל זיו ״בתוך חודש אולי חודשים״ יצליחו בחמאס לחפור מנהרות חדשות.

מצד שני שהייה של צה״ל באופן קבוע על הציר היא בראש ובראשונה שליטה ואחיזה בעזה לטוב ולרע. השהייה של כוחות צה״ל באופן קבע תייצר מצב שבו צה״ל יידרש לפעול להגן על החיילים כמשימה עיקרית מפני איומים של צליפה, ירי טילים, מטענים, ניסיונות חטיפה ועוד ועוד.

הדרג המדיני צריך עכשיו להחליט מה עושים לאן הולכים מכאן. האם הולכים על התוכנית האמריקנית הכוללת גורמים נוספים ובונים מכשול תת קרקעי אמיתי שימנע את תעשיית החפיר של החמאס. במקביל שומרים לצה״ל את היכולות לבצע פשיטות במרחב על בסיס מודיעיני. הדרג המדיני חייב לקבל החלטה לגבי היום של אחרי. העדר החלטה משמע אור ירוק לחמאס לשוב ולהתחיל לחפור מנהרות מתחת לפלדלפי גם כשצה״ל נוכח במקום.