דוד אזולאי, ראש מועצת מטולה, התראיין היום (שישי) בתוכנית של רון קופמן ואריה אלדד ברדיו 103fm. הוא אמר: "משהו פה לא מסתדר לי, אני מכיר את ממשלת ישראל, אני נולדתי פה ומתגורר כאן 58 שנים, זו לא המדינה שאני מכיר". על מירי רגב: "אני לא יהלום, היא לא ביקרה או שלחה הודעה". על סמוטריץ' אמר: "נפגשתי איתו כבר שלוש פעמים, לא במטולה".

הנשיא הרצוג ביקר במטולה: "אנחנו פשוט דואגים לתושבים - לכן הם לא פה"
בצפון חוששים: "מי יבטיח לנו שחיזבאללה לא יחזרו?"

למה הוא לא עולה?
"אבטחה, כולם עם הסוגייה של אבטחה. אחד השרים שהכי עוזר למטולה זה השר וסרלאוף. הוא מבקר פה לפחות פעמיים בשבוע בכל הגליל, הוא אומר לי 'אני מת להגיע, לא נותנים לי', ואני מאמין לו. אתמול היה פה סמנכ"ל משרד האוצר, ששלח סמוטריץ', אני מקווה שהוא הצליח להתרשם, הוא ראה בעין את הדברים".

הנשיא הרצוג במטולה (צילום: מעיין טואף, לע''מ)
הנשיא הרצוג במטולה (צילום: מעיין טואף, לע''מ)

 על ביקור הנשיא השבוע במטולה, הזכיר: "תושבי מטולה לא היו בביקור, הם לא יכולים להיות בביקור". לדבריו, "המחווה שעשה נשיא המדינה, עם הגעתו, עם כל הסיכון למטולה, זה מבצע שתוכנן כמה חודשים, לצערי. נשיא מדינה וראש ממשלה יכולים, לדעתי, במדינה דמוקרטית חזקה, בטח מדינת ישראל, להסתובב בכל מקום ובכל זמן, ולקח הרבה זמן עד שהוא הגיע. אנחנו מאוד נרגשים על הביקור הזה, שמחנו מאוד שהוא הגיע. אני מאוד אופטימי, גם מטבעי, ואני חושב שמטולה תמשיך לפרוח ולשגשג ביום שאחרי, הבעיה היחידה היא מתי יהיה היום שאחרי, כי אף אחד לא מדבר בממשלת ישראל על היום שאחרי".

טנקים במטולה (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
טנקים במטולה (צילום: תומר נויברג פלאש 90)

עם זאת, הוא מציין, "ממשלת ישראל נעלמה, גם בע' וגם בא'. אני יכול להגיד מספר שרים מאוד מצומצם שהצליח לסייע או מצליח גם לי וגם לראשי הרשויות האחרים. משהו פה לא מסתדר לי, אני מכיר את ממשלת ישראל, את מדינת ישראל, נולדתי פה, 58 שנים מתגורר במדינה הזו, זו לא המדינה שאני מכיר. אני אומר את זה בעצב. אני גם תמיד אומר, אין לי ארץ אחרת, אין לי בית אחר, אני אשאר במטולה, בגליל, במדינת ישראל".

שיקום המושבה

כשנשאל מה אומרים על היום שאחרי המלחמה והמצב בצפון, מזכיר שלפני המלחמה היינו במדיניות הכלה "מטורפת" לדבריו, בצפון. "ישראל קנתה זמן בשקט, גם בימים אלו. בנושא הביטחון אף אחד לא אומר לנו כלום, גם מפקדי צה"ל". עוד טען כי "אף אחד לא יודע מה קורה, זה שמור באיזושהי כספת סודית, אולי באיזה מרתף של מקלט אטומי. אף אחד לא אומר לנו כלום, וזה בדיוק התסכול".

כמה בתים כרגע לא ראויים למגורים?
"לבנות, אני מעריך שצריך כרגע סביב 15־20 בתים. אבל יש הרס נוסף של בערך 170 בתים שייקח כמה חודשים לשקם אותם. אני מדבר על 20, אולי 25 בתים שנהרסו קומפלט. אבל ברגע שייכנס מהנדס, המספר יעלה. אגב, אנחנו רק התחלנו. לפי ממשלת ישראל אנחנו בהמתנה עד שייגמר הדרום, חטופים, הבחירות בנובמבר. ועד אז אני מעריך שיהיו עוד נזקים במטולה".

בית שנפגע מטיל במטולה (צילום: ללא קרדיט)
בית שנפגע מטיל במטולה (צילום: ללא קרדיט)

הוא ציין כי מהרגע שאפשר יהיה להתחיל לשקם את ההריסות, ייקח הרבה זמן להחזיר את מטולה למצב שהיה לפני המלחמה. "אלו שביתם נפגם ונהרס, ייקח להם הרבה יותר זמן ואני מעריך שהם יהיו בשכירות במקומות אחרים, עד שבמקביל יתחילו לבנות ולשפץ את ביתם. לגבי תשתיות ציבור, מעריך שייקח לנו לפחות חודש קוסמטיקה ראשונית, כדי שיהיה אפשר לנוע פה".

משאית חיזבאללה שהופצצה בסוריה  (צילום: רשתות ערביות)
משאית חיזבאללה שהופצצה בסוריה (צילום: רשתות ערביות)

לאחר שנאמר לו כי לשכת ראש הממשלה "סימנה אותו" בעקבות התבטאות שלו לפני ארבעה חודשים, על כך שצריך לשטח את חיזבאללה, הוא הפך להיות "יהלום" של הלשכה, ענה: "אני לא מתייחס לזה. אני פשוט חי. גם אמרתי ללשכת ראש הממשלה וכל מי שאני עובד איתו שם, או מנסה לעבוד איתו, ובכלל לכולם, אני יכול להגיד שאני גאה, אני גאה ושמח".

עוד ציין באשר לתרומות: "יש לנו יהודים קנדים מדהימים. הסיוע שהם נותנים לתושבי הצפון, אין לזה אח ורע להרבה משרדי ממשלה שלא נותנים. לצד זה יש ארגונים אמריקאים, פדרציות, שמסייעים לנו. וגם משרד ראש הממשלה, אני מנסה לפנות לגורמים האלו שהם יעזרו לי לשקם את מטולה. אם הממשלה לא תוכל או תרצה לעזור, אין פה פוליטיקה בעיניי - צריך לשקם את חבל הארץ".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm