צה״ל יצא לפנות בוקר (שישי) ממחנה הפליטים ג׳באליה, לאחר שפעל במשך שלושה שבועות בחנה הפליטים הצפוף ביותר בעזה. אוגדה 98 הצליחה להשמיד את תשתיות הצבאיות של החמאס במחנה הפליטים. שבעה חללים חטופים אותרו והובאו לקבר ישראל. כ-600 מחבלים חוסלו. 12 קילומטרים של מנהרות תת-קרקע נחשפו והושמדו בהן שתי מנהרות תקיפה שהגיעו עד מרחק של 500 מטרים מהגבול. צה״ל שילם מחיר יקר בלחימה עשרה חיילים וקצינים שנפלו ועוד כמה עשרות פצועים.

היום לפנות בוקר התעוררו תושבי עוטף עזה בישראל לקול רעם אדיר של פיצוץ. בעזה תיארו זאת כרעידת אדמה. לוחמי חטיבה 460 של השריון פוצצו תוואי ארוך של מנהרות חמאס בג׳באליה. קריסת המנהרות מהפיצוץ היה אקורד הסיום של המבצע במחנה הפליטים, שהפך למעוז החמאס. רבים ממחבלי החמאס נמלטו מאז תחילת התמרון של צה״ל בעזה לתוך מחנה הפליטים.

צוותי הקרב של חטיבות 7, 460 והצנחנים תחת אוגדה 98 נלחמו במזרח ג׳באליה בעל ובתת קרקע במקביל, במרחב אורבני, צפוף וממולכד. צה״ל הצליח להכריע את תוצאות הקרב כבר ב-12 שעות הראשונות כאשר השב״כ ואמ״ן העבירו מיפוי מדויק ומלא על מערכת המנהרות שהיא אחת המסועפות שנתקל צה״ל בעזה. מדובר במערכת שחצתה לאורך ולרוחב את כל מחנה הפליטים ואיפשר הניוד מלא ממקום למקום במרחב. צה״ל הצליח להשטלת בתוך 12 שעות על הפירים ולכתר את המחבלים בתוך המנהרות.

הכניסה למחנה הפליטים נתקלה בהתנגדות הקשה ביותר. ״בשבוע הראשון של הלחימה נתקלו ב-341 אירועים מבצעיים שכללו מטענים ירי נ״ט הפעלת רחפני נפץ, וירי צליפה המחבלים נמנעו מקרבות פנים מול פנים עם לוחמי צה״ל לשם השוואה על היקף הלחימה בשבוע הראשון בכניסה לחאן יונס נתקלו הכוחות במאה אירועים כאלה.  אנחנו יכולים לומר כי כוחות השריון נחשפו ל-120 טילים נגד טנקים שירו לעבר הטנקים והנמרים״, אומר אחד ממפקדי הפעולה.

הלחימה בג'באליה (צילום: דובר צה''ל)
הלחימה בג'באליה (צילום: דובר צה''ל)

בצה״ל אומרים כי ארגון חמאס הפך את המרחב האזרחי למתחם לחימה מבוצר, כל מרפאה כל בית ספר כל מסגד שימש כנקודת כניסה ויצאה של מנהרה. ״ראינו דפוס פעולה אנושי מחליא של האויב אשר משתמש במוסדות הציבור ונלחם מתחת לרגלי התושבים, מתוך התושבים ירה לעבר הכוחות״ אומר הקצין.

בצה״ל אומרים כי מחבלי החמאס נמנעו מלנהל לחימה בתת קרקע, אולם בעל קרקע התנהל לחימה והכוחות חיסלו מאות מחבלים בקרבות עצימים והיתקלויות מטווח קרוב בצה״ל יודעים לציין 350 מחבלים שנהרגו באופן ודעי אבל לפי הערכות צה״ל המספר של המחבלים ההרוגים כולל במנהרות יגיע ל600 מחבלים. כאמור בצה״ל מציינים כי הושמדו  עשרות תשתיות טרור ומתחמי לחימה. הכוחות איתרו מאות אמצעי לחימה ובהם נשקים, מטענים, רימונים, תחמושת  על פי הערכות ראשונות נחשפו מטענים וחומרי חבלה במשקל של טונות רבותבנוסף אותרו והושמדו מספר סדנאות משמעותיות לייצור אמל״ח. כחלק מפירוק היכולות של ארגון הטרור חמאס הלוחמים פשטו על מספר רב של מתחמי שיגור רקטות, והשמידו משגרים מוכנים להפעלה.

בתת קרקע, הכוחות איתרו, חקרו והשמידו בשיתוף לוחמי יחידת ס׳2 ביהל״ם למעלה מעשרה קילומטרים של תוואי תת-קרקע. הלוחמים נטרלו מטענים במנהרות ואיתרו בהן אמצעי לחימה ומידע מודיעיני על ארגון הטרור חמאס. כחלק מהמערכה התת קרקעית חוסל מג״ד בית חאנון ומחבלים נוספים ששהו עימו. בלחימה יסודית בעל ובתת קרקע, כוחות האוגדה חילצו שבעה חללים חטופים והשיבו אותם לקבורה בישראל. 

במאמץ האש, בהכוונת מכלול האש של אוגדה 98 בוצעו יותר מ -200 תקיפות אוויריות בסמיכות לכוחות המתמרנים, במהלכן חוסלו עשרות מחבלים, רובם בדרג הפיקוד בחמאס והושמדו עשרות תשתיות טרור ומחסני אמצעי לחימה. 

כוחות אוגדה 98 השלימו את משימתם במזרח ג׳באליא ונמצאים בנוהל קרב והגברת כשירות להמשך לחימה.  מרבית הלוחמים של חטיבה 7 הצנחנים ו460 ואיתם לוחמי ההנדסה הקרבית יוצאים בשעה זאת לחופשת שבת לאחר קרוב לחודש לחימה במעוז החמאס.