תת אלוף בדימוס מהרן פרוזנפר, לשעבר היועץ הכספי לרמטכ"ל וראש אגף התקציבים במשרד הביטחון, התראיין היום (שישי) אצל אריה אלדד ורון קופמן ואמר: "אני חושב שבמשך הרבה מאוד שנים ישראל לא סיכמה או לא אישרה אף פעם בכתב את תפיסת הביטחון שלה. כל תפיסת הביטחון של ישראל היא לא מסמך כתוב ומאושר על ידי הקבינט". 

ללא מהפכה בצה"ל - עתידנו בסכנה
מארבים, מעצרים ומעקב מודיעיני: צה"ל מגביר כוננות במרחב גדר התפר

עוד הוסיף: "באופן כללי, כשבונים תקציב ביטחון, צריך לבנות אותו כנגזרת מתוכנית רב שנתית. בשביל לבנות תוכנית רב שנתית צריך איום ייחוס, ובשביל איום ייחוס צריך קודם כל איזושהי תפיסת ביטחון שעל כל הרובד הזה זה יישב. זה לא דברים שעושים בחודש. אז אם הוועדה תתכנס חודש, תעשה את העבודה שלה, קשה לי להאמין שכל הדבר הזה יקרה בחודש, זה תהליך מאוד ארוך שמחייב השתתפות של הרבה מאוד גורמים". 

בני גנץ, בנימין נתניהו, יואב גלנט. הישיבה על הגדלת התקציב בעקבות המלחמה, מרץ 2024 (צילום: מארק ישראל סלם)
בני גנץ, בנימין נתניהו, יואב גלנט. הישיבה על הגדלת התקציב בעקבות המלחמה, מרץ 2024 (צילום: מארק ישראל סלם)

פרוזנפר הסביר על האיום המרכזי של מדינת ישראל: "בטווח הרחוק, האיום האמיתי על מדינת ישראל הוא איראן, גם שם צריך להתמקד ולא בכל אלה שנמצאים סביבנו. אחרי שאיראן שברה את המחסום הפסיכולוגי ותקפה את מדינת ישראל באופן ישיר, אין לי ספק שהיא תעשה את זה שוב ושוב ושוב. עכשיו זה רק עניין של עיתוי. יותר מזה, אנחנו רואים את מירוץ החימוש המטורף, כולל ההצהרות שלה שהיא הולכת להשמיד את מדינת ישראל ושאוטוטו הם יהיו מדינה גרעינית. בשנים שחלפו בוטלו כאן אוגדות משוריינות, חטיבות חי"ר, בהחלטה של רמטכ"לים. כיום, אנחנו בחוסר". 

כנשאל על בעיית כוח האדם בצה"ל, אמר: "אני שבוע שעבר הייתי בפגישה אצל סגן ראש אכ

חיילים במושב מרגליות מלחמת חרבות ברזל  (צילום: מושב מרגליות)
חיילים במושב מרגליות מלחמת חרבות ברזל (צילום: מושב מרגליות)
"א, יחד עם מתנדבים שריונרים והם אומרים 'תנו לנו להקים את האוגדות האלה'. יש לנו בעיה. אנחנו נדע לפתור אותה. זה כוח אדם, זה לא כסף. אפשר לעשות גם וגם, והשאלה היותר חשובה זה האם המשק הישראלי יכול להקצות את המקורות האלה. כשעושים עכשיו את התוכנית הרב שנתית, צריך לחשוב גם על המשק, לייצר פתרונות שגם תורמים לצמיחה, לא רק לביטחון. אנחנו במצב שחייבים להשקיע הרבה יותר בביטחון, בלית ברירה".  

על משכורותיהם של אנשי הקבע אמר היועץ לשעבר: "יש פער עצום בין איך שזה משתקף בתקשורת לבין איך שזה באמת - השכר של משרתי הקבע היום, בעיקר הראשוניים, הוא שכר זעום ביחס למה שהם עושים ולמה שקורה בשוק האזרחי. אבל בגלל הקמפיין ארוך השנים הזה, פגעו פגיעות קשות בשכר משרתי הקבע. אין יותר פנסיות תקציביות". 

עוד הוסיף: "דרך הדבר הזה פוגעים בשכר של משרתי הקבע, מה אנחנו מתפלאים שאין קצינים שאחרי גיל 24 רוצים להישאר בצבא? יש פה דיון פופוליסטי שקשה מאוד לצאת ממנו. התשובה שלי היא שחייבים לטפל במודל הקבע, לבנות מודל קבע חדש, לתגמל את האנשים כמו שצריך וגם צריך להסביר את זה לציבור, שהציבור יבין שכל הסיפורים על הפנסיות השמנות זה קשקוש אחד גדול, יותר פוליטיקה מאשר באמת מציאות".