היום אפשר לומר בנחרצות ובלי פוליטיקה, כי עמיר פרץ היה אחד משרי הביטחון הטובים יותר שהיו כאן בשני העשורים האחרונים. הוא פסק לטובת פיתוח ״כיפת ברזל״. הוא הנחית, יחד עם ראש הממשלה אהוד אולמרט, מכה אסטרטגית על חיזבאללה, מיד לאחר חטיפת שני לוחמי צה״ל ליד חניתה. מה שהוביל למלחמת לבנון השנייה.

"לעמוד נגד היהודים": הודעת הפייק המצמררת שקיבלו תושבי הגליל   
השמדת מנהרות ואתרי שיגור: תיעוד מפעילות צה"ל בציר פילדלפי | צפו

בפיקוד הצפון וגם ביישובי הצפון מתגעגעים למלחמת לבנון השנייה, למרות כל התקלות והבעיות שהיו בה (והיו). אחת העוולות שנעשתה לפרץ, היתה התמונה מהתרגיל בהר יוסיפון ברמת הגולן, שם צולם כשהוא צופה במשקפת שהעדשות שלה חסומות במגן פלסטיק אטום. הלחימה בסוף השבוע בצפון הוכיחה פעם נוספת שממשלת ישראל צופה במשקפת שהעדשה שלה מכוסה במגני פלסטיק אטומים. אבל בניגוד לשר לשעבר פרץ, שפעל באומץ, בנחישות ובראיה אסטרטגית ארוכת טווח, קשה להצמיד סופרלטיבים על הדרג המדיני הנוכחי שמנהל בשמונת החודשים האחרונים את המלחמה הארוכה בתולדות ישראל.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תיעוד מפעילות יחידת "רפאים" במרכז רצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

ישראל החליטה להכריז על עזה כזירה ראשית ועל גבול הצפון זירה משנית. אולם בימים האחרונים, גם במשקפת שהעדשות שלהן מכוסות, ניתן לראות שהמציאות בצפון מחייבת להפוך את ההגדרות.

נתחיל מהסוף, ברמה טקטית, צה״ל השלים את העבודה ברצועה: פירוק התשתית הצבאית של החמאס בצפון, בג׳בלייה, גיבוש ציר פילדלפי, כניסה לעיר עזה ופירוק מעוזי החמאס שם. בנוסף, פגע צה"ל במערכים בחאן יונס.

נכון, החטופים טרם חזרו. אבל ברור לכל בר דעת שהחטופים יבואו כנראה רק בהסכם. ובאשר לבכירי החמאס - הפגיעה בהם תגיע ככל הנראה בדרך אחרת, ולא בפעילות צבאית רועשת.

פעילות צה''ל במרחב רפיח  (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל במרחב רפיח (צילום: דובר צה''ל)

נחזור לצפון: צה״ל פגע בחיזבאללה בצורה שכואבת לארגון הטרור. כ-400 מחבלי חיזבאללה וארגונים אחרים חוסלו, מעל 1300 מחבלים נפצעו. עשרות בכירים חוסלו בסיכולים ממוקדים, האחרון שבהם ביום שישי כשחיל האוויר ירה טיל לעבר אמבולנס ליד נקורה. שלושה פעילי שטח בכירים נהרגו. חיזבאללה הודה כי רק חובש שהיה באמבולנס נהרג, רק בעוד כמה ימים הוא יציג את שמות שני ההרוגים הנוספים.

צה״ל הצליח לגרום לחיזבאללה להרחיק את רוב הכוח שלו צפונה ולשנות את הלחימה: פחות ירי נ״ט, מחשש כי החוליות יפגעו על ידי צה״ל; יותר ירי מרחוק של טילים ממשגרי משאיות. בניסיון להגביר את הפאניקה בצפון הארץ, החיזבאללה משגר מל"טים כמה פעמים ביום לעבר הגליל. "הכתב״ם או הרחפן של חיזבאללה עושה סיבוב מעל כמה ישובים, כך הוא גורם להפעלת האזעקות בעשרה עד עשרים ישובים במקביל, והאפקט עושה את שלו״ אומר גיורא זלץ, ראש מועצת גליל עליון.

אתמול (שבת) שיגר חיזבאללה טיל קרקע-אויר והפיל בפעם הרביעית מל״ט של צה״ל. הפעם היה זה הרמס 900, אחד הכלים החשובים של חיל האוויר. חיזבאללה מנסה להעביר שיש ביכולתו להגביל את חופש התנועה האווירי של חיל האוויר בלבנון. זו נורת אזהרה בוהקת מבחינת ישראל, חציית קוו.

הנזק מפגיעת רקטת הבורקאן שהתפוצצה בבסיס מחנה גיבור בקרית שמונה (צילום :לובי 1701)

דובר צה״ל פרסם אתמול את סיכום סוף שבוע של לחימה עם אירועים סביב השעון. סוף שבוע של לחימה שבמהלכה ירה חיזבאללה לעבר אחד הסמלים של צה״ל בצפון, בסיס מפקדת חטיבה 769, החטיבה המזרחית של צה״ל בצפון. חיזבאללה ירה טיל בורקאן שגרם נזק לבסיס. לפי דובר צה״ל, ישראל פגעה בתגובה באתרים שונים של חיזבאללה וכן חיסלה עשר חוליות מחבלים.

בסוף השבוע קיבלו ראשי הרשויות בצפון מסרונים מחיזבאללה במסגרת הטרור הפסיכולוגי שמפעיל הארגון. חיזבאללה הודיע שככל שהלחימה בעזה תימשך, בצפון יושמדו תשתיות ובתים עד אשר לא יישארו ישובים אליהם יכלו לחזור הפליטים הישראלים, שעזבו לפני שמונה חודשים את בתיהם בגליל.

עכשיו, על הדרג המדיני לאחוז בחבל שזרק נשיא ארצות הברית בערב שבת בשתי ידיים. לשנות חשיבה בניהול הלחימה. ישראל זקוקה כרגע לכוחות המתמרנים של אוגדה 98, אוגדה 162 ואוגדה 99 לטובת לחימה בצפון. סביר להניח שכאשר נסראללה יראה במשקפת שלו את הגייסות הישראליות מול עיניו - הוא יחשוב פעם נוספת אם להיכנס למלחמה כוללת, שספק רב אם יצא ממנה בחיים.