מלחמת חרבות ברזל: האזעקה היום בבוקר (ראשון) תפסה בדרך למסגרות החינוך את ילדי בית הספר היסודי ״הגומא״ בקיבוץ כפר בלום שבגליל העליון. מדובר בילדים שהם ומשפחתם לא זכאים לפינוי - אך בכל זאת סובלים יום יום מירי הכטב״מים, הטילים והנ״ט בשל קרבת יישוביהם לגבול.

הבכיר לשעבר חשף שיחה עם הנגבי: "הצעתי לו לרדת על הברכיים ולהתנצל"
צה"ל תקף ברחבי לבנון; אזעקות בלתי פוסקות בשורת יישובים בגליל

יפעת ארליך, תושבת קיבוץ שדה נחמיה ואמה של אחת התלמידות אשר תועדו בסרטון מספרת על החיים בצל החרדה הקיומית: ״בסרטון הזה שפורסם ברשתות החברתיות, קלטתי לפתע את הבת שלי - צועקת ברקע למשמע האזעקה״, מספרת. ״אני ו-2 ילדיי מתגוררים בקיבוץ שדה נחמיה שלא פונה. הבת הקטנה שלי בכיתה ה׳ - והגדול בכיתה ט׳.

בזמן האזעקות, הייתי בעבודה שלי בקריית שמונה, ירדתי למקלט ובו זמנית - הבנתי שיש אזעקות גם היכן שילדיי נמצאים. בני היה בבית - קיוויתי שהוא הספיק להיכנס לממ״ד, ואילו ביתי הייתה בהסעה עם שאר הילדים בדרך לביה״ס בקיבוץ כפר בלום. הייתי חייבת לוודא ששני ילדיי במקומות בטוחים, והדבר הראשון שעשיתי הוא לסמס למורה ולוודא שהילדה במרחב מוגן, ובכל הזמן הזה, אני לא יודעת למי לרוץ או להתקשר קודם״.

אזעקה בכפר בלום. קרדיט: רשתות חברתיות (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

הסרטון כאמור, הציף אצל ארליך תחושות קשות: ״כשצפיתי בסרטון, ראיתי את הילדה שלי רצה בהיסטריה למצוא מרחב מוגן - והרגשתי אמא לא אחראית ששמה אותה במצב הזה. כאלמנת צה״ל מזה 11 שנים, הבטחתי לילדיי חיים טובים ומאושרים, אני אחראית לגדל אותם, לשמור על הנפש שלהם - ופתאום עולות ספקות. אולי ההתעקשות להישאר בגליל היא שגויה. אי אפשר להמשיך לשלוח את הילדים לבית הספר ולהגיד - יהיה בסדר״. 

יפעת, אשר מתגוררת כ-5 ק״מ מהגבול בשדה נחמיה, מזכירה שהעדות למה שראינו היום בסרטון - היא השגרה היומיומית של תושבי האזור: ״כל יום יש ביישובים שלנו אזעקות. בחיים בקיבוץ שומעים אזעקות, נפילות, רקטות, רואים מהחצר יירוטים. מעולם לא היה מצב קטסטרופאלי כל כך, בו תושבים פונו מבתיהם לכל כך הרבה זמן. אני רוצה שיחזירו לי כבר את הביטחון, אני רוצה לחיות את חיי כמו שאנשים חיים בתל אביב, חיפה או נתניה״, היא דורשת.

״נולדתי בגליל, החלטתי להמשיך לחיות כאן כי השורשים שלי נטועים פה - וגם לא אעזוב. עם זאת, אני מבקשת חיים נורמליים, רוצה להסתובב בחופשיות ולא לחיות יום-יום בחרדה קיומית לחיי ולחיי ילדיי, אלא בשגרה נורמלית.

גם כך, תושבי הפריפריה סבלו כל השנים משירותי הרפואה והחינוך הירודים, וכך גם עכשיו הביטחון שלנו נדחק לשוליים״, אומרת ומזמינה את מקבלי ההחלטות להגיע לביתה: ״אני רוצה שמקבלי ההחלטות יגיעו לכאן, מזמינה אותם אליי הביתה למשך 48 שעות, לארח אותם עם ילדיהם. רוצה שיחוו איתנו כמה ימים במציאות האלטרנטיבית שלנו״.

מטעם פורום ״מגן עוטף לבנון״, המאגד את יישובי גבול הצפון שלא פונו, נמסר בהמשך לסרטון: ״התעוררנו לבוקר שגרתי של מטח ירי לעבר יישובי הצפון, ההתרעות הופעלו ברובן - בישובים הלא מפונים בצפון. לצערנו, הסרטון שאנחנו רואים הוא שגרתי עבור הילדים שנותרו מאחור, זו שגרה שעדיין לא ניתן להתרגל אליה - ולא ניתן יהיה להתרגל לעולם. לא ייתכן שנשכחה מאחור אוכלוסייה שלמה, עם זמן הגעה למרחב מוגן מיידי, וללא מיגון. אין בטחון, אין פרנסה, אין שגרה״.

כזכור, לאחר המתקפה המשולבת על הצפון שכללה בין היתר ירי טילים כבדי משקל לעבר בסיס צבאי בקריית שמונה ושיגור כטב"מים לעבר עכו, צה"ל תקף הלילה שורת יעדים ברחבי לבנון, כך על פי דיווחים מקומיים. בתוך כך, רצף אזעקות נשמעו הבוקר בשורת יישובים בגליל העליון וברמת הגולן בשל חשש לחדירת כלי טיס עוין.

ערוץ "אל-חדת'" הסעודי דיווח כי הותקפו מרכזי אימונים ואחסנת טילים של חיזבאללה באזור העיירה טאריא סמוך לבעלבכ. מקורות לבנוניים דיווחו בנוסף על לפחות שלושה נפגעים בתקיפה שכוונה למבנה בואדי אלעוינה שבעומק לבנון. במקביל, דווח על תקיפה גם באזור צור ובמספר יעדים בדרום לבנון.

במקביל, במהלך הלילה הופעלה אזעקה בכפר ערב אל-עראמשה שבגליל המערבי. בתום סריקות, כוחות הביטחון זיהו שיגור מלבנון שנפל בשטח פתוח. לא דווח על נזק או נפגעים בגוף. 

בצה״ל אמרו כי הירי לעבר הצפון אתמול הוא תגובה על הפגיעות הקשות שספג חיזבאללה ביממות האחרונות. לטענת גורמים בצה״ל חיזבאללה אפילו מתקשה להודות כי בתקיפת האמבולנס אתמול בנקורה נהרגו מחבלים המוגדרים פעילי שטח בכירים. "

הוא מנסה להסתיר את העובדה כי האמבולנסים משמשים להעביר את אנשיו", אמר גורם ביטחוני אשר הוסיף כי "חיזבאללה ספג פגיעות קשות כולל נדנדת מפקדות כוחות רדואן".