הבוקר שיגר חיזבאללה ארבעה כטב"מים לעבר שטח ישראל. חייל האוויר הצליח ליירט שנים מתוך הארבעה. במהלך השבועות האחרונים מגביר חיזבאללה את השימוש בכטב"מים בתקיפות שלו לעבר ישראל. בצה״ל מזהים שינוי בדפוס הפעלת הכוח של חיזבאללה בלחימה בצפון. בתחילת העימות הפעיל חיזבאללה נשק מדויק מטווח קרוב היו אלה טילי הנ״ט מכמה סוגים שברשותו. מדובר בטילים מדויקים שמופעלים ממרחק של בין חמישה עד שמונה קילומטרים מהמטרה לפגיעה.

ספק אם נסראללה ייצא מזה חי: הצעד הישראלי נגד חיזבאללה

בצה״ל למדו במהירות את שיטת הפעילות של חוליות הנ״ט. ובתוך זמן לא ארוך הצליחו פעם אחר פעם לפגוע בהן. חיזבאללה נאלץ לשנות את הפעילות ההתקפית של חוליות הנ״ט. בשל העובדה כי החוליות ברובן משתייכות לכוח רדואן, כוח העלית של הארגון, ומחשש לפגיעה קשה בכוחותיו החליטו בחיזבאללה להעביר את מרבית הכוח צפונה ממרחק של 20 עד 30 ק״מ מהגבול הישראלי, כדי לפצות הזזת הכוחות לאחור בכמה אופנים: ירי תלול מסלול של טילים המנוידים על משאיות. מדובר בטילים סובייטיים ישנים שהם אינם מדויקים. הם בעצם נשק סטטיסטי.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

המהלך השני הוא ירי פצצות בורקאן כבדות משקל. גם הן נשק לא מדויק אולם הנזק הסביבתי שהן גורמות מחפה על אי הדיוק. והמהלך השלישי שימוש ברחפנים וכטב"מים. נשק זול וזמין במיוחד כאלה המיוצרים באיראן. ״המפעיל יכול לשבת בבניין בביירות ולנתב את הכלי בשמי הגליל״, אומר גורם צבאי. ברשויות המקומיות טוענים כי הכטב"מים של חיזבאללה יוצרים גם אפקט משני: ״הוא טס מעל כמה ישובים מה שמחייב את פיקוד העורף להפעיל את צופרי האזעקה בישובים רבים. כך הוא גורם לרבים בישובים שונים לרוץ למרחב המוגן״.  העובדה כי הרחפן או הכטב"מים נשלטים מרחוק על ידי מערכות תקשורת לווייניות מאפשרת לכלי התקיפה להיות מדויק בפגיעה.

בצה״ל כבר פועלים לתת מענה לאיום זה. המענה מתבצע בכמה רבדים החל משיבוש התקשורת הלוויינית כך הנהגים בצפון מוצאים את עצמם באפליקציית וייז נוסעים לנמל התעופה של ביירות. במקביל בוחנים בצה״ל הפעלת מערכות ירי (כמו תותח הוולקן שהיה בשנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת בשירות חיל האוויר. אולם בתצורה מתקדמת יותר הכוללת מכ״ם ירי). וכן התאמות של כיפת ברזל לאיתור וירוט הרחפנים והכטב"מים.

״אין ספק שהפעילות של צה״ל בשמונת החודשים גרמה לחיזבאללה לבחון את יכולת הפעילות שלו במלחמה. הוא ספג פגיעות לא פשוטות הוא איבד נכסים אנושיים אבל גם נכסים צבאיים וטכנולוגיים ולכן הוא מנסה עכשיו לאתגר אותנו באמצעים אחרים שהוא מחזיק״, אומר גורם צבאי.