בעקבות ההצהרה הדרמטית שנשא ביום שישי נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בה הציג את המתווה הישראלי לעסקה בין ישראל לחמאס, אמר היום (ראשון) דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, כי "לפי כל ההערכות שלנו, אם חמאס יסכים להצעה - ישראל תקבל אותה".

ירי בלתי פוסק לצפון: נפילות במספר מוקדים בקצרין, שריפות במרחב   
חוק הגיוס מגיע לבג"ץ | מהומה וצעקות באולם: "נמות ולא נתגייס"

כזכור, ביידן קרא לשני הצדדים לקבל את העסקה ועצור את הסבל הרב שנגרם ואמר: "זה הזמן שהמלחמה תסתיים והיום שאחרי יתחיל". 

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

לפי פרסומים בתקשורת המצרית, הפגישה המשולשת בין מצרים, ישראל וארה"ב הסתיימה. מצרים ממשיכה לדבוק בדרישתה לנסיגה ישראלית מוחלטת ממערבי רפיח טרם פתיחתו. עוד הודגש כי לפי מצרים - האחריות לקשיים בהכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה על ישראל בלבד.

כידוע, שאלת המתווה מאיימת על שלמות הקואליציה. כבר אתמול הודיעו שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', והשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, כי יפרשו מהממשלה במידה והמתווה יתקבל

בן גביר דבק באיומו להתפטר מהממשלה במידה והעסקה תתקבל, ואמר היום: "עסקה, כפי שפרטיה פורסמו, משמע ויתור על מיטוט חמאס, ויתור על המשך המלחמה - היא עסקה מופקרת! אין כאן ניצחון מוחלט, אלא תבוסה מוחלטת לחמאס. אני אומר, שאם ראש הממשלה, בנימין נתניהו ימשיך להוביל את העסקה הזו - אנחנו נפרק את הממשלה״.

איתמר בן גביר, בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,שריה דיאמנט, פלאש 90,אריה לייב אברמס, פלאש 90)
איתמר בן גביר, בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,שריה דיאמנט, פלאש 90,אריה לייב אברמס, פלאש 90)

כזכור, המתווה שהציג ביידן כולל שלושה שלבים: השלב הראשון יכלול הפסקת אש בת שלושה שבועות, במסגרתה ייסוג צה"ל ממרכזי האוכלוסייה ברצועה ויתחיל שחרור של חטופים – נשים, קשישים, ומקרים הומניטאריים. כמו כן, תושבי הרצועה שנעקרו מבתיהם יורשו לחזור לצפון הרצועה, ותוגבר הזרמת הסיוע ההומניטרי. במקביל, יחלו דיונים לסיום המלחמה – והאש לא תחודש כל עוד מתקיים משא ומתן. 

השלב שני יכלול את שחרור יתר החטופים, כולל חיילים וגברים בגיל מילואים – בתמורה לשחרור מאות אסירים פלסטינים. בנוסף, כוחות צה"ל ייסוגו מרצועת עזה. ואילו בשלב השלישי יחל שיקום הנזקים שנגרמו לרצועת עזה בעת הלחימה, והחזרת גופות חטופים שמוחזקות בידי חמאס.

בהצהרתו ביקר ביידן את מדיניות ישראל ואת מקבלי ההחלטות, ואמר: "אני יודע שבישראל יש מי שלא יסכים להצעה הזו ורוצים שהמלחמה תימשך לנצח, חלקם גם בממשלה. הם רוצים לכבוש את עזה לתמיד, והחטופים לא נמצאים בעדיפות שלהם. אני קורא למנהיגי ישראל לקבל את העסקה הזו", הוא המשיך: "המשך המלחמה ומחשבה על ניצחון מוחלט רק תיתקע את ישראל בעזה, תבודד אותה בעולם ולא תחזיר את החטופים הביתה. אבל העסקה הזו תביא את החטופים הביתה ותבטיח ביטחון לישראל ועשויה להוביל לרגיעה בגבול הצפון".