יום ראשון מתוח מאוד עובר על יישובי הצפון, עם נפילות במטולה, קצרין וקריית שמונה, אשר גרמו גם לפריצת שריפות במרחב. כתבנו הצבאי אבי אשכנזי שוחח עם בן כספי ת ואריה אלדד ברדיו 103FM וסיפר כיצד הוא רואה את הלחימה מול חיזבאללה.

כדי לא לחצות קו אדום: "ישראל שינתה את התוכנית הצבאית ברפיח בלחץ ארה"ב"

"קודם כל אנו רואים שינוי מגמה בסוף השבוע האחרון של הרבה יותר ירי מצד חיזבאללה לכיוון ישראל", אמר אשכנזי בפתיחת דבריו. "בצה"ל אומרים שהם פגעו בלא מעט אנשים של חיזבאללה במהלך סוף השבוע. חיזבאללה מודה כרגע רק על מותו של חובש אחד, אבל צה"ל אומר שהיו שם שלושה מחבלים פעילי שטח בכירים שחיסלו אותם.

אשכנזי הדגיש: "צריכים להבין את מה שקורה פה - חיזבאללה משנה את ההיערכות שלו בגבול הצפון. אם בתחילת הלחימה דובר על ירי מדויק לעבר יישובים, כעת במקומם החיזבאללה מפעיל כטב"מים וירי בורקאן וקטיושות, שעושות נזק נרחב ולא מדויק לסביבה שבה הוא פוגע". 

עוד הוא הוסיף: "הסכם 1701 שישראל מדברת עליה כל הזמן היא הזזת כוחות רדואן. יש שני כוחות עיקריים, כוחות הדרום שהם כוחות ההגנה וכוח רדואן שהוא כוח ההתקפה. הזזה של כוחות רדואן, אותם כ-8,000 לוחמים שמאומנים לבצע פשיטות על המרחב הישראלי, מדאיג את ישראל ואותם רוצים להזיז עשרות קילומטרים מהגדר, סדר גודל של 30 ק"מ, וכשהם יחליטו לבצע התקפה על ישראל יהיה לנו זמן להתכונן ולהיערך ולכן הקריטיות בהחלטת האו"ם. אך החיזבאללה בהחלט יכול להמשיך לירות ירי בכינון לא ישיר כמו שהוא עשה בעבר". 

בנגוע לשריפות העזות שפרצו היום במספר מוקדים בצפון בעקבות השיגורים, אמר אשכנזי: "יש מלחמת אש. היום זהו יום שרבי עם רוחות ושני הצדדים יורים כדי לחשוף צדדים גם בצד הלבנוני וגם בצד הישראלי. אנו רואים המון שרפות שפורצות בכוונה לחשוף מצבורי נשק ותחמושת בצד הלבנוני ובצד השני מנסים לשבש את שטחי הכינוס של צה"ל - סוג של מלחמת אש, שפוגעת בצפון הירוק, שכעת צובע את עצמו בצבעי שחור ופחם וחבל שכך".

שריפות בצד הלבנוני (צילום: רשתות ערביות)
שריפות בצד הלבנוני (צילום: רשתות ערביות)

על המחבל שדרס למוות שני חיילי צה"ל שהסגיר עצמו לידי הרשות ושוחרר היום, אמר הכתב: "אני בספק אם הוא בכלל נעצר ע"י הרשות. אולי הם נתנו לו סוג של מקלט שם ולאחר מכן הם הבינו שהם לא רוצים אותו ושחררו אותו מהסיבות שלהם. סביר להניח שהוא ייתפס בזמן הקרוב. מדובר במחבל בן 34 משכם, אין ספק שמדובר פה בפיגוע, מצלמות האבטחה תיעדו הכל. צה"ל מתחקר מדוע החיילים לא פתחו באש. שב"כ מפעיל לחץ מאסיבי כדי לאתר אותו והוא נמצא בבריחה. גם חטיבת השומרון נמצאת במצוד אחרי המחבל הזה, זה עניין של שעות וימים. הרשות משחקת את המשחק כדי שצה"ל יתפוס אותו".