בשנת 1989 עצר השב״כ את מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר וחקר אותו למעלה מ-150 שעות בכלא הישראלי. מיכה קובי, לשעבר חוקר בכיר בשב״כ, שמכיר מקרוב את רב-המרצחים, שוחח עם "מעריב" על רקע פרסומו אתמול של המתווה הישראלי לעסקה לשחרור חטופים ולסיום המלחמה שחשף נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.

"גרזנים לראש, כל קפלניסט יהיה נכה": תושב חיפה יואשם בחשד להסתה לאלימות
קירבי מעריך: "אם חמאס יקבל את העסקה של ביידן - גם ישראל תסכים"

"הנושא מאוד מורכב - ביידן לא פעל לבד, הערכה שלי שיש לו שותפים בתוך ישראל שמשתפים איתו פעולה", אמר קובי בפתח השיחה. "אני מניח שרוב אנשי קבינט המלחמה לא הסכימו להפסקת הלחימה. הפרשנות היא שונה לגמרי, לא ייתכן שנפסיק לוחמה לחלוטין, ייתכן שנצא לפגרה או להפסקת אש. התנאים של חמאס נשארו גרועים ומשפילים את מדינת ישראל", הוסיף.

"בשלב א׳ יחזירו 33 חיים ומתים ומכריחים אותנו לקבל את זה", המשיך החוקר לשעבר. "אני טוען שאין מנוס אם אנחנו חפצים חיים - להשמיד את יכולות חמאס ולהציל על ידי לחץ צבאי כמה שיותר חטופים. לחמאס אין שום עניין להחזיר לנו חטופים. מבחינת חמאס, יש התקדמות לטובתם בכל העסקה החדשה, ברגע שביידן נותן הצהרה שיהיה משא ומתן ואומר שחמאס ימשיך לשלוט ברצועה גם אחרי עם ערבויות של קטאר - מדינה שבנתה את החמאס ושל ארצות הברית".

לדברי קובי, "חמאס לא בגישה של עסקה כרגע. לא ייתנו את כל החטופים עד שיהיו בטוחים שהם ממשיכים בשלטון ושאין מלחמה יותר. אסור למדינת ישראל להשלות את עצמה. חמאס באופן עקרוני לא רוצה עסקה - כופים עליו עסקה. עד היום הם לא מוכנים להגיד כמה מתים, כמה חיים, מי השמות - כדי שנופתע מהתוצאות. אלה חמאס. זה קשה להבין את זה כי אג׳נדת חמאס היא להשמיד יהודים - לא להחזיר אותם חיים, זו האמונה שלהם".

ההפגנה להחזרת החטופים בקפלן, ת''א (צילום: אבשלום ששוני)
ההפגנה להחזרת החטופים בקפלן, ת''א (צילום: אבשלום ששוני)

"התנאים צריכים להיות כאלה שלא ישפילו אותנו עד אפר", הדגיש. "בשלב הראשון יחזרו חיים או מתים - הם לא מגלים כרגע יהיה. חמאס לא מוסר שום פרטים על החטופים. כולם מקבלים את תנאי והכתבות חמאס - על אף שביטחונית זה יגרום לנו נזקים אדירים. אם תהיה הפוגה של חצי שנה, רפיח תתמלא ברקטות שוב - ואנשים לא יחזירו לעוטף. איפה יגורו האזרחים?", תהה.

פעילות צה"ל ברפיח 28.5.2024 (צילום :דובר צה"ל)

עוד אמר, כי "בגלל לחץ אמריקאי צה״ל כמעט לא פועל ברפיח ותופס מנהרות, למעשה האטנו את הלחימה. הלחץ משפיע עלינו על הצבא, הצבא עומד ולא עושה כלום כרגע. זו רפיסות. ובו זמנית, חיזבאללה מגביר את האש כדי ללחוץ אותנו להסכים לעסקה. הוא מעוניין בהפסקת אש - בתנאים שלו ולא שלנו. חיזבאללה יגביר עוד יותר את האש - ואנחנו כמו ברווזים במטווח. אין ניהול מלחמה כמו שצריך, משהו פה משובש מאוד".