לאחר יום של ירי בלתי פוסק ושריפות כבדות בגזרה הצפונית, ראשי הרשויות בצפון נפגשו עם אלוף פיקוד הצפון, אלון אורי גורדין, ויצאו מהפגישה מודאגים וללא מענה. שניים מהם שוחחרו עם "מעריב" וסיפרו על הפגישה. 

ספק אם נסראללה ייצא מזה חי: הצעד הישראלי נגד חיזבאללה   
"לעמוד נגד היהודים": הודעת הפייק המצמררת שקיבלו תושבי הגליל

אזעקה בכפר בלום. קרדיט: רשתות חברתיות (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

אביחי שטרן, ראש עיריית קריית שמונה ל-״מעריב״: ״לצערי, לא קיבלתי תשובות ברורות על כלום בישיבה. אחרי שמונה חודשים, הגיע הזמן שנקבל תשובות ברורות ולא גימגומים״, אומר שטרן, ששאל את האלוף גורדין על הנפילות הרבות בקריית שמונה, ללא יירוטים - ולא קיבל מענה.

״יותר קל כנראה לאלוף לפוצץ את הישיבה, מאשר להשיב לשאלות. כשביקשתי מענה ממנו לשאלות מהותיות, הוא החל לדפוק על השולחן, לארוז דברים ולפוצץ את הישיבה. אז החלטתי לעזוב בעצמי כדי לא לקטוע את הישיבה. אם היה תוקפני כלפי חיזבאללה כמו שהיה תוקפני כלפיי - הייתי ישן טוב יותר בלילה״.

ראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן (צילום: דוברות עיריית קריית שמונה)
ראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן (צילום: דוברות עיריית קריית שמונה)

גבי נעמן, ראש מועצה מקומית שלומי, אמר ל״מעריב״: ״בפגישה עם אלוף פיקוד צפון, נחשפנו לכל ההתקפות ההדדיות של חיזבאללה על ישראל ושל צה״ל על לבנון. לשאלתי אם יש צפי לחזרה של התושבים לבתים, לאלוף לא הייתה תשובה לתת. הוא אמר שעדיין לא נמצאים במצב שאפשר להגדיר אותו, אך שהם מוכנים וערוכים לכל תרחיש".

עוד הוסיף נעמן: "דיברתי גם על טילי הבורקאן שממשיכים לנחות ולפגוע ביישובי צמודי הגדר, ובפרט בשלומי, וגורמים נזק לרכוש בצורה מאוד משמעותית. את טילי הבורקאן, אפשר לשגר ממרחק של עד שבעה קילומטרים, לא יותר - המשמעות היא שמחבלי חיזבאללה עדיין קרובים לגבול ויורים אותם מנקודות שקרובות לגבול. כך שאנחנו נמצאים בסכנה מתמדת".

שריפת ענק בקצרין בעקבות נפילת רקטה (צילום :סמדר יאיר)

נעמן מסביר: "עשרה טילי בורקאן שנפלו על ההר בשלומי בחודשי המלחמה גרמו לנזקים שונים ב-300 בתים. מעבר לכך, האלוף אמר כי כנראה התושבים צפויים לשהות מחוץ ליישובים עוד חודשים רבים. הבהרנו לגורדין, כל ראשי הרשויות, כי תושבי הצפון לא יסכימו לחזור למצב בו יצאנו. דרשנו ביטחון מלא, פירוז השטח ושמירה ואבטחה מסיבית על היישובים צמודי הגדר כשהתושבים ישובו״.

בתוך כך, שר הפנים משה ארבל שיגר מכתב לרמטכ״ל ולשר הביטחון ובו כתב: ״מוקדם יותר היום נפגשתי במשרדי בירושלים עם ראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן אשר מוביל בתנאים בלתי אפשריים קהילה בת כ-24 אלף תושבים המחולקת על פני קרוב ל-200 מלונות ברחבי הארץ. בסיום פגישתנו עדכן ראש העיר כי מיד לאחר הפגישה עליו לנסוע למפגש עם מפקד פיקוד צפון אלוף אורי גורדין.

"במפגש, כך התברר לי הערב, אלוף גורדין בתגובה לשאלות ראש העיר בדבר יכולות מערכת כיפת הברזל ומדוע לא נפרסה סוללת יירוט באזור, איבד את עשתונותיו בהתפרצות זעם, דפק על השולחן וצרח את שמו של ראש העיר וביקש לפזר את הישיבה אך ראש העיר היה זה שהתנדב לעזוב את הדיון.

"מקרה זה מצטרף למקרה לפני שבועיים בו מפקד מרכז העורף בפיקוד צפון פנה בבוטות כלפי ראש העיר, בין היתר במילים "תפסיק ל***ן לי בשכל, תהיה במלון שלך ותשתוק עד שתקבל הודעה אחרת" לאחר שראש העיר הפנה שאלות לרמ"ט בדבר המצב הביטחוני בעיר.

"התבטאויות אלו, שמבטאות גסות רוח וזלזול בסיסי כלפי אדם וכלפי נבחרי הציבור אותם אנשי הצבא התגייסו לשרת הן בלתי נסבלות ולא מקובלות בעליל. תפקיד הצבא ומערכת הביטחון היא להבטיח ביטחון לתושבים וזוהי רשותו ואף חובתו של ראש העיר לברר למען תושביו כיצד ניתן לשפר את הסיטואציה הקשה ומדוע היא נמשכת.

"תגובת המפקדים מאפיינת מדינות בעלות שלטון צבאי בהן לצבא יש מדינה, ולא מדינה דמוקרטית בו הדרג הנבחר מייצג את הציבור והדרג המבצע חייב בתשובות לנבחרי הציבור. ראש העיר מייצג את הציבור בעירו וגם אם למפקדי הצבא טרוניה כלפיו עליהם לנהוג איתו בכבוד ולהשיב על שאלותיו, ובעיקר במצב הנוכחי בו תושבי עירו מפונים בגין המצב הבטחוני הקשה. התנהלותם של המפקדים חמורה ובבירור אינה עולה בקנה אחד עם המצופה מקצינים בכירים בצה"ל.

"אבקש כי תבררו בדחיפות את הדברים ותחדדו בקרב מפקדי צה"ל ובעיקר בפיקוד הצפון כי מחויבותם לציבור ולמדינה כוללת בחובה מחויבות לענות על שאלות קשות בכבוד ובסבלנות ולעמוד בחובה המצופה לעבוד עם נבחרי הציבור אף באזורים המותקפים בכבוד הראוי״.