במקביל ללחימה ברפיח, צה״ל בוחן כעת שלוש תוכניות ליום שאחרי גם בציר פילדלפי: האופציה הראשונה היא בניית חומה תת־קרקעית עם חיישניים שתמנע הברחות מתחת לקרקע, ומערכת מצלמות שיפקחו במעבר רפיח ולאורך ציר פילדלפי. האופציה השנייה - שנבחנת גם כאופציה זמנית עד הקמת החומה התת־קרקעית: הצבה של כוח בינלאומי לאורך הציר. האופציה השלישית, שנחשבת מבחינת צה״ל לבעייתית, היא בניית מוצבים והחזקתם על ידי החיילים.

השמדת מנהרות ואתרי שיגור: תיעוד מפעילות צה"ל בציר פילדלפי | צפו
"אפשר להעביר חטופים דרך המנהרות": אזור המפתח שכולם מתעלמים ממנו

פעילות צה"ל בציר פילדלפי (צילום :דובר צה"ל)

בתוך כך, אוגדה 162 ממשיכה לבצע פשיטות בלב שכונות ברפיח. בצה״ל אומרים שהכוחות חשפו ביממות האחרונות עשרות רבות של פירי מנהרות, וכן נתפסו כמויות גדולות של תחמושת, אמצעי לחימה ומשגרים.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הלוחמים נתקלו במחבלים שניסו לבצע ירי טילים לעברם ונוטרלו. בצה״ל מעריכים כי הפעילות במרחב רפיח לא צפויה להימשך זמן רב, מה שמוביל כאמור את המערכת הצבאית לתכנן את היום שאחרי.

נקודת החולשה מבחינת ישראל בציר היא סוגיית מעבר רפיח. ישראל לא מסכימה שאנשי החמאס ישובו למעבר. אחת האופציות שנבחנות: איוש המקום על ידי כוח רב־לאומי בגיבוי מצלמות ישראליות. החשש הוא כי חמאס ימהר לשקם את המנהרות שנחשפו ויושמדו על ידי צה״ל בתום התמרון.

בצה״ל מעוניינים כי שאלת פילדלפי תוכרע בהסכם מרובע, בשיתוף ישראל, מצרים, ארה"ב ומדינות המפרץ בראשות סעודיה. במילים אחרות, שהחומה התת־קרקעית תוקם במימון מדינות המפרץ ובגיבוי אמריקאי. כרגע מצרים נמצאת במשבר כלכלי עמוק, שמקרין בתסיסה ברחוב המצרי בשל עליות המחירים של הלחם ומוצרי הבסיס. גורם ביטחוני אומר כי זאת הזדמנות אזורית שכולם ירוויחו ממנה.

גורם בצה״ל אומר כי עד להקמת החומה, צה״ל יעדיף להעביר את ציר פילדלפי לשמירה ופיקוח של כוח רב־לאומי.

אחת הסוגיות שנחשבת לבעייתית במיוחד מבחינת צה"ל היא יצירת קו בשליטה מלאה של הצבא. לשם כך יידרש צה״ל לבנות מחדש מוצבים, להרחיב אזור חיץ כאזור בטיחות עבור הכוחות, כלומר להרוס כמה רחובות ובניני מגורים, וייאלץ להציב בכל זמן נתון סדרי כוחות של קצת יותר מחטיבה בתא השטח של פילדלפי.

"הימצאות לאורך זמן בציר של כוחותינו תדרוש הרבה מאוד אמצעים לאבטח את הכוחות. ראינו בעבר מה קרה למוצבים שבנינו. הם מסוגלים לחפור מנהרות מתחת למוצבים ולפוצץ אותם על הכוחות שלנו", אמר גורם צבאי.

קבינט המלחמה טרם קיים דיון בנושא פילדלפי ולא שמע את עמדת מערכת הביטחון וצה״ל לגבי היום שאחרי. למרות זאת, במערכת הביטחון כבר בוחנים את האופציות שיוצגו בקרוב לדרג המדיני לשם קבלת החלטה.