אלוף פיקוד צפון, אורי גורדין, הוא קצין וג׳נטלמן, לוחם עז נפש, מנהיג שקול ואיש שיח נעים הליכות. אתמול (ראשון), במהלך פגישה עם ראשי הרשויות בצפון, נקלע האלוף גורדין לסיטואציה לא נעימה - הוא נאלץ לדפוק על השולחן בניסיון לעצור את סחף המתקפה עליו מצד ראשי הרשויות בצפון. האמת, שני הצדדים נכנסו לסחרור מתוך תסכול.

הצפון אבוד: "הביטחון נדחק לשוליים" - רגעי האימה של הסעת תלמידים  
בדרך למלחמה אכזרית: לישראל אין מענה לנשק הזה של חיזבאללה

לפני שמונה חודשים היה זה גורדין שקיבל את ההחלטה לפנות התושבים מבתיהם בצפון. בשום תסריט לא העריכו הוא והבכירים כי האירוע ימשך שמונה חודשים.

אזעקה בכפר בלום. קרדיט: רשתות חברתיות (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

הבוקר ניסו בצה״ל למזער נזקים סביב התקרית עם ראשי הרשויות. עם כמה שקשה להודות בכך, מי שהכי מרוצה מהאירוע הזה הוא חיזבאללה. זה בדיוק מה שהוא רוצה. הוא ייחל לקרע בין האזרחים לצבא ולחוסר אונים של הפיקוד הצבאי מול האזרחים. שני הצדדים, צה״ל והתושבים, נקלעו למצב הזה, וסופגים את ההשלכות של חוסר תפקוד הדרג המדיני.

ידי צה״ל נקשרו על ידי הדרג המדיני. תוכניות התקיפה מוכנות, הכוחות ממתינים לפקודה. בינתיים שלחו את גורדין להמשיך ולהרוג מחבלים בלבנון וחייליו אכן עשו זאת על הצד הטוב ביותר. בשבוע החולף לפחות עשרים מחבלי חיזבאללה חוסלו ואחרים נפצעו. חיזבאללה איבד נכסים וחימוש יקר.

במקביל, דובר צה״ל דניאל הגרי נשלח למשימת ריכוך ראשי הרשויות בצפון. הוא ניסח הודעה שדרשה מהאלוף גורדין לבלוע רוק וכנראה גם צפרדע או שתיים. צה״ל ומפקדיו הולכים על חבל דק במלחמה הזאת כל העת. בהיעדר דרג מדיני מתפקד, קציני צה״ל נדרשים לכבות שריפות. והאמת שבימים האחרונים הגליל והגולן בוערים.

דובר צה''ל תא''ל דניאל הגרי (צילום: דובר צה''ל)
דובר צה''ל תא''ל דניאל הגרי (צילום: דובר צה''ל)

בהודעה צוין מפגש העבודה בו הוצגו תמונת המודיעין והתוכניות לעתיד - שום מילה על הצעקות או על המכה על השולחן. שר החוץ הבריטי לא יכל לנסח הודעה יותר מפויסת ומנומסת מזו של דניאל הגרי: ״מפקד פיקוד הצפון, האלוף גורדין, הביע הערכה לראשי הרשויות והמועצות, שמפגינים מנהיגות אמיתית ומסירות, פועלים בשיתוף פעולה הדוק עם צה״ל ומהווים חלק בלתי נפרד מהשמירה על הביטחון בגזרה".

בהודעת דובר צה"ל צוטט מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, כך: "אנחנו במאמץ מבצעי מאוד רחב כדי לאתר את התשתיות של חיזבאללה ולהשמיד אותן. את המשימה הזו אני נחוש לעשות יחד אתכם. זה חלק משמעותי מתחושת הביטחון, אנחנו ננהל את זה ביחד. אני נחוש להמשיך לפעול ביחד אתכם וביחד עם התושבים כדי לחצות את התקופה המאוד מורכבת הזאת - ואין לי ספק שהביטחון יחזור״ צוין.

בצה״ל מבינים כי המצב הקיים לא יכול להימשך עוד הרבה זמן. כלומר, הוא יכול - אך ספק אם מלחמה ללא הכרעה תשאיר תושבים בצפון. אם הדברים יישארו כמו שהם, גורדין וחייליו פשוט יישארו שם לבד, חשופים מול חיזבאללה.