כחלק מהלחימה מול חיזבאללה, צה״ל פועל להצתת שטחים בלבנון. המטרה היא לחשוף שטחים כדי לגלות מסתורים של כוחות חיזבאללה וכן לחשוף תשתיות של חיזבאללה ובכלל זה מנהרות ומערות.

דיווח לבנוני: כטב"מ תקף רכב באיזור צור | צפו בתיעוד
יוסי כהן טוען: "ישראל יודעת איפה נסראללה, אפשר להוריד אותו בכל רגע"

עד כה הוצתו בלבנון אלפי דונמים, רובם בגזרה המערבית בין ואדי נמר ועד פתיחת נבטיה. התקיפה באל עדיסה בדרום לבנון זאת הפצצה ארטילרית מאסיבית שמבצעים תותחנים של צה״ל על מחסני חימוש של חיזבאללה. יש שם פגיעות משמעותיות בתשתית צבאית, מכאן דליקות הענק, שפגעו גם ברשת "קו פרויקט 800" לשאיבת מי הליטני. התקיפות של צה״ל נמשכות גם בשעות האחרונות ושריפות עדיין בוערות סמוך לאל עדיסה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

השריפות בשני עברי הגבול שינו כבר כעת את קווי הנוף של הצפון. עשרות אולי אף מאות ואלפי דונמים נשרפו בחודש האחרון בגליל וברמת הגולן. השדות הירוקים והצהובים הפכו לשחורים. חיזבאללה יורה טילים אשר גורמים לשריפות בחסות מזג האוויר החם והלחות הגבוהה. על פי נציבות הכבאות בחודש החולף בלבד ארעו לא פחות 168 דליקות כתוצאה מירי טילים או מיירטים. חלק לא קטן מהדליקות היו דליקות ענק, בדיוק כמו זאת שפרצה ברמת הגולן ליד קצרין. עשרות צוותי כיבוי מהצפון פעלו מאז אתמול בצהריים ועד השעה עשר בבוקר.

שריפה בצפון (צילום: רשות הטבע והגנים)
שריפה בצפון (צילום: רשות הטבע והגנים)

כאמור, אלפי דונם של חורש ושטחי מרעה נשרפו בדליקה ברמת הגולן. יעדים נוספים ששינו את צבעם לשחור פייח הם: נחל תנור, בקעת עיון ליד מטולה, שדות יפת וחלקים נרחבים מרכס רמים, בקעת החולה לכל אורכה, אזור מושב מרגליות, משגב עם, תל חי וכפר גלעדי. בשריפות שהשתוללו אתמול ברמת הגולן, בעקבות הירי מלבנון לאזור קצרין, עלו באש בסביבות כ-10,000 דונם. על פי ההערכות, השיקום של חלק מהשטחים שכולו בשריפה הגדולה במסלולי הטיולים באזור יימשך כמה שנים.  

שרון לוי, מנהל מרחב גולן ברשות בטבע והגנים אמר כי ״השריפה חוללה נזק משמעותי לשמורת הטבע יער יהודיה, וגם לערוץ הזוויתן. זה כולל חלק מערוץ הזוויתן, זוויתן עליון שהוא מסלול טיול, זה כולל חלק מהנקיק השחור וכולל עוד שטחים של מישורי עשב, שהם חלק ממסלולי הטיול, חלק מנחל יהודיה מהשמורה הסגורה, מהחלק שאין בו מסלול טיול - נפגע שטח משמעותי של השמורה״.

שריפה בצפון (צילום: רשות הטבע והגנים)
שריפה בצפון (צילום: רשות הטבע והגנים)

השריפות פרצו אתמול בעקבות המטח בשעות הצהריים לקצרין. במאמץ לכיבוי השריפה המשתוללת, 15 צוותי כיבוי פעלו שעות מול הלהבות, בסיוע 6 מטוסי כיבוי, ובסופו של דבר השיגו שליטה על האש. שריפות נוספות פרצו אתמול גם בקריית שמונה, ביפתח ובאניעם. ערן היימס, מנהל מרחב גליל עליון ברשות הטבע והגנים, עדכן כי גם בגזרה זו - השריפות הובילו לנזק רב: "כ-1,200 דונם נשרפו, מתוכם כ-750 בשמורת מורדות נפתלי. בשריפה נפגעה אחת האלות האטלנטיות הוותיקות".