שש חטיבות פועלות הבוקר (שני) ברפיח ובציר פילדלפי. הכוחות חשפו עשרות מנהרות, חלקן חוצות למצרים אבל רובן הוקמו כמטרו תת קרקעי המאפשר למחבלי החמאס לנוע בחופשיות ברחבי העיר. בצה״ל פיתחו מודלים של לחימה בתת קרקע על בסיס לקחים שהופקו מהפעילות בעיר עזה ובחאן יונס.

"עד תבוסה של ישראל": מיד לאחר ההלוויה של ראיסי נפל הפור בציר ההתנגדות  
השריפה החריגה בדרום לבנון: עכשיו נחשפה הסיבה לדליקה  

אינפוגרפיקה השמדת תוואי תת-קרקע משמעותי במזרח רפיח (צילום :דובר צה"ל)

כדי למקד את הפעילות, ליצור לחץ צבאי במרחב רפיח ולמנוע תאונות, חילק צה״ל את השטח לשישה אזורי לחימה מרכזים, כשכל חטיבה אחראית על הלחימה בשטח אחר. גם בכל תא שטח חולקו אזורי הלחימה לפי גדודים.

הפעילות של צה״ל מתבצעת בכל תא שטח בגזרה תחילה מעל הקרקע ובתת קרקע. על בסיס מודיעין מבצע כל כוח פשיטות על מבנים ושטחים, שלגביהם יש מידע על תשתית חמאס או הימצאות מחבלים.

תיעוד מלחימת צוות הקרב של חטיבת הנח״ל במרחב רפיח (צילום :דובר צה"ל)

בימים האחרונים נתפסו על ידי צה״ל כמויות לא מבוטלות של חומרי חבלה, משגרי טילים שכוונו לישראל, מרגמות, כלי נשק ותחמושת רבה. בצה״ל הצליחו לשים יד גם על מספר חמ״לים של חמאס ברפיח.

צה״ל נחוש למצות את הפעולה ברפיח כבר בימים הקרובים, בטווח זמן של שבוע או שבועיים לכל היותר. כפי שחשפנו הבוקר ב"מעריב", שאלת השליטה על ציר פילדלפי נותרה פתוחה ובצה״ל מבינים כי אי החלטה בנושא עשויה לפגום בתוצאות המהלך הקרקעי שבוצע.

השמדת המנהרות באזור רפיח (צילום: דובר צה''ל)
השמדת המנהרות באזור רפיח (צילום: דובר צה''ל)

בצה״ל מעדיפים לסגור את ציר פילדלפי על ידי בניית חומה תת קרקעית, שבה יוצבו חיישנים המונעים חפירת מנהרות ללא בקרה בתא השטח של פילדלפי. לשם כך נדרשת הסכמה בינלאומית ובראש ובראשונה הסכמה מול המצרים. בינתיים, הסכמה כזו לא נראית באופק.