התקיפה הלילית שיוחסה לישראל בסמוך לחאלב שבצפון סוריה הביכה מאוד את המיליציות הפרו-שיעיות הפועלות באזור, ונראה שכל הנפגעים ממנה היו פעילים הקשורים לאיראן. כך טען הבוקר מנהל המרכזי הסורי לזכויות אדם עבד א-רחמן. הארגון, שמרכזו בבריטניה, נחשב למתנגד למשטר אסד ולבעל דיווחים אמינים על הנעשה בסוריה.

בן גביר נגד נתניהו: "אדוני ראש הממשלה, מה יש לך להסתיר?"
גורם מדיני על העסקה: "ישראל לא מתחייבת על סיום המלחמה"

"מדובר בתקיפה ישראלית באזור רחוק מאזורי התקיפה הרגילים של צה"ל, והעובדה הזו מביכה מאוד את המיליציות", טען הבוקר א-רחמן בראיון לערוץ הסעודי אל-חדת', "שכן אף אחד לא ציפה שישראל תתקוף באזור המרוחק מקווי העימות ומהגולן".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בדבריו שפך המומחה אור נוסף על התקיפה המסתורית, שעל פי הפרסומים מלילה כוונה לעבר אתר שהוגדר "מפעל נחושת". "באשר לאבידות בנפש, המספר עלה ל-16 הרוגים מהמיליציות הנאמנות לאיראן שהם בעלי אזרחות סורית ואזרחויות נוספות", אמר בראיון מהעיר קבנטרי שבבריטניה, "האזור כולו נשלט על ידי המיליציות הנאמנות לאיראן ועל ידי משמרות המהפכה וחיזבאללה.

זה כמה שנים מאז שהמיליציות האלה השתלטו על כמה אזורים באזור צפון חאלב ומערב חאלב, באזור העיירות נופל וא-זהראא' הנחשבות לבעלות אוכלוסייה דומיננטית שיעית. האזורים האלה למעשה משמשים כחומת מגן עבור שתי העיירות ואזורי השליטה של המיליציות האיראניות בתוך העיר חלב. כלומר, אלה אזורים אסטרטגיים מאוד לאיראן ולמיליציות שלה ומשמשים מעין 'חגורה אנושית' עבור פעילות משמרות המהפכה והחלק הסורי של חזבאללה. המשמעות היא שאיראן והמיליציות שלה עושות כל מאמץ על מנת לשמור על האזור הזה, ובו ישראל תקפה הלילה".

תקיפה בחאלב בסוריה (צילום: צילום מסך)
תקיפה בחאלב בסוריה (צילום: צילום מסך)

לדבריו, גם שעות לאחר התקיפה, הצדדים לא חושפים מה בדיוק הכיל היעד שהושמד בתקיפה החריגה. "מדוע ישראל תקפה את המפעל הספציפי הזה? האם אפשר לקבוע חד משמעית שמדובר במחסן עם כלי נשק? יש מידע מודיעיני בידי ישראל שהביא לתקיפת המחסן הזה. יש כעת מבוכה ופריסה מחדש. התקיפה אילצה את המיליציות האיראניות לעשות חישוב מסלול מחדש בכל האזורים שבשטח סוריה".

לטענת א-רחמן, הפגיעות שסופגות המיליציות השיעיות בסוריה הן משמעותיות, בעיקר מכיוון שלמשמרות המהפיכה קשה למלא במהירות את השורות בפעילים נאמינים ומוכשרים באותה מידה כמו שהיו אלו שחוסלו.

תיעוד ממצלמת גוף של לוחם יחידת אגוז בעת סריקת מבנה בו שהו מחבלים. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

"יהיה להן קשה להשתקם, מכיוון שהסוכנים של איראן באזור מאמינים מבחינה אידיאולוגית בעיקרון 'שלטון חכם ההלכה', והם לא עובדים עם איראן רק עבור כסף", הסביר, "זה מה שאמרנו אתמול כשדיברנו על הקורס, על שיעורי האמונה שהועברו במשך 15 יום בבוכמאל. הם רוצים כעת את מי שמאמין באידאולוגיה שלהם, ולא רוצים עבדים שעשויים להתהפך עליהם בכל רגע ושעלולים להיות משת"פים של ישראל או של ארה"ב ולתת קואורדינטות של מיקומי המיליציות".

התרגום מערבית לעברית בוצע בעזרת ביירון חברה לתרגום