מלחמת חרבות ברזל: צה"ל התיר לפרסום הערב (שני), כי ארבעת החטופים חיים פרי, יורם מצגר, עמירם קופר ונדב פופלוול, נהרגו בשבי ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה.

אסון ענק נמנע: שב"כ סיכל פיגוע תופת של חמאס בישראל | צפו בתמונות
סינוואר קיבל החלטה לגבי העסקה: כך 'נקבור' את ישראל בלי לירות כדור אחד

הארבעה נהרגו יחד באותן נסיבות בעת שהוחזקו בשבי על פי הערכה בחאן יונס. בצה״ל מעריכים כי הארבע שחמאס פרסם סרטון שלהם בחודש דצמבר האחרון נהרגו כמה שבועות לאחר פרסום הסרט. בצה״ל בודקים אם הארבעה נהרגו בסמוך למועד התמרון של אוגדה 98 בחאן יונס. לפני מספר ימים הגיע מידע מודיעיני מוצק לידי השב״כ ואמ״ן.

המידע אומת והוצלב והבוקר הועבר המידע לוועדה של משרד ההרריות וכן לרב הראשי אשר קבעו את מות הארבעה. בשעות הערב הגיעו נציגי צה״ל למשפחות החטופים פרי, מצגר, וקופר מקיבוץ ניר עוז ונדב מקיבוץ נירים ובפיהם הבשורה המרה.

רק מעט מיממה לאחר מכן, בחר ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיב להודעה הקשה: "אני שולח תנחומים מעומק הלב למשפחותיהם של חיים פרי, יורם מצגר, עמירם קופר ונדב פופלוול זכרם לברכה שנהרגו בשבי החמאס. ליבנו השבור מחבק את המשפחות היקרות בשעת יגונן. נמשיך לפעול סביב השעון כדי להשיב הביתה את כל חטופינו - החיים והחללים כאחד".

סרטון של שלושת החטופים (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
סרטון של שלושת החטופים (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

כזכור, בחודש שעבר חמאס פרסם סרטון בן 11 שניות בלבד עם אות חיים של פופלוול בן ה-51 מקיבוץ נירים. בתיעוד, פופלוול נראה עם סימן של חבלה מתחת לעינו הימנית. בסרטון כאמור מופיעים יורם מצגר, בן 80, חבר קיבוץ ניר עוז. עבד במפעל נירלט ובשנים האחרונות במוסך. חבר יקב הקיבוץ. אב ל-3 בנים וסב ל-7 נכדים. אשתו, תמי מצגר, נחטפה אף היא לעזה ושוחררה. בנוסף, חיים פרי, בן 79, חבר קיבוץ ניר עוז. אב ל-5 ילדים ו-13 נכדים.

עמירם קופר, בן 85 מקיבוץ ניר עוז, נחטף על ידי חמאס יחד עם אשתו נורית במהלך מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר. בעוד שנורית שוחררה לאחר 17 ימים, עמירם עדיין הוחזק בשבי בעזה. במהלך השבי, עמירם היה מוחזק יחד עם עוד חטופים, כולל חברי קיבוץ נוספים.

נדב פופלוול, בן 51 מקיבוץ נירים, נחטף על ידי חמאס ב-7 באוקטובר. לאחרונה פורסם סרטון בו נראה נדב עם סימני חבלה בפניו, אולם לא ברור מתי הסרטון צולם ואם הוא מהווה אות חיים אמין. אמו, חנה פרי, נחטפה אף היא אך שוחררה במסגרת עסקת החטופים הראשונה. אחיו של נדב, רועי פופלוול, נרצח במתקפה על הקיבוץ .

המשפחה ביקשה לא לפרסם את הסרטון ואת דבריו של נדב מתוך דאגה למצבו ולהתנהלות מול החוטפים. אחותו, איילת, סיפרה על מצבו הבריאותי של נדב, הכולל מחלות כרוניות כמו סכרת ואסתמה, שדורשות טיפול מתמשך. המשפחות של החטופים המשיכו כל העת ללחוץ על ממשלת ישראל לקדם עסקה לשחרורם בהקדם האפשרי, כשהן מדגישות את המצב הקשה של יקיריהן בשבי.

יורם מצגר, בן 80, נחטף ב-7 באוקטובר על ידי חמאס מקיבוץ ניר עוז יחד עם אשתו תמר מצגר, בת 78, ששוחררה מאוחר יותר. מצגר הוא אחד מהחטופים שהופיעו לאחרונה בסרטון שפרסם חמאס. משפחתו תיארה אותו כרזה ועייף, אך הם שמחו לקבל אות חיים ממנו. בסרטון נראים גם חיים פרי ועמירם קופר, חטופים נוספים. כלתו של מצגר קראה לממשלה לפעול להחזרת החטופים כמטרה עליונה, והביעה דאגה מהתפיסה שצריך לטפל בחמאס במקביל להחזרת החטופים.

חיים יזם, הומניסט, פעיל שלום ותורם רבות לפיתוח תחום התרבות והאמנות בנגב המערבי. ב-7.10 נחטף מביתו והציל את אשתו אסנת שהתחבאה בממ"ד. כמו כן, נראה עמירם קופר, בן 85, ממקימי קיבוץ ניר עוז. כלכלן ומשורר. אב ל-3 וסב ל-9. אשתו נורית, נחטפה אף היא לעזה ושוחררה.

פרי הוא אמן ופסל ישראלי, בן 79, שנחטף על ידי חמאס ב-7 באוקטובר 2023 מקיבוץ ניר עוז. פרי נולד ב-1944 והיה פעיל בארגון "בדרך להחלמה", שסייע בהסעת חולים מרצועת עזה לבתי חולים בישראל. במהלך התקיפה על קיבוצו, פרי הסגיר את עצמו למחבלים כדי להציל את אשתו, אסנת, שנשארה בממ"ד והצליחה להסתתר ולהינצל.

פרי נשוי לאסנת, יו"ר קיבוץ ניר עוז, ולהם חמישה ילדים ו-13 נכדים. בפרי ניחן בתשוקה לאמנות ופסליו מוצבים ברחבי הקיבוץ ובגן הפסלים שהקים. הוא היה מעורב מאוד בקהילתו ושאף לשלום בין העמים.

ממשפחת פרי נמסר: ״חיים שרד בגבורה במנהרות חמאס בתנאים בלתי אנושיים כ- 4 חודשים, בתקווה ואמונה שמדינת ישראל תמלא את חובתה המוסרית ותחזיר אותו הביתה. אפשר היה להצילו, צריך היה להצילו. אין לממשלת ישראל והעומד בראשה זכות להפקיר את החטופים בשבי ולפורר את יסודות הערבות ההדדית הישראלית. אנחנו קוראים לממשלת ישראל לחתור מיידית לעסקה, להציל את מי שניתן, ולהביא לקבורה את מי שכבר אינו. לא תהיה מחילה על הפקרה נוספת״.

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול: ״קיבלנו בצער ותדהמה עמוקה את הבשורה הקשה על הירצחם בשבי של ארבעת חברינו היקרים לקהילה שנחטפו מביתם: חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר מניר עוז, ונדב פופלוול מנירים, מותיקי ומייסדי המועצה שהקדישו את חייהם להתיישבות ולערכי הערבות ההדדית, ועל מותו של דולב יהוד מניר עוז, שנרצח בעת שיצא להציל חיים כחובש. אנו משתתפים בצער המשפחות היקרות והקהילה כולה. 

כל יום שהחטופים עדיין בשבי - הוא סכנת חיים עבורם. לא נוכל להשתקם כל עוד הם עדיין שם. אנו קוראים להחזרת כלל החטופים ולעסקה עכשיו! אסור להפקיר את אלו שהופקרו כבר ב7 באוקטובר. החזרתם היא המשימה העליונה והחשובה מכל, את החיים לשיקום ואת החללים שלא הספקנו להציל לקבורה".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "הלב נשבר עם הידיעה על מותם בשבי של נדב פופלוול, יורם מצגר, עמירם קופר וחיים פרי.  כל יום שעובר מסכן את חיי אחינו ואחיותינו במנהרות החמאס. ‏אנחנו מוכרחים להגיע לעסקה. אפשר להגיע לעסקה. יש לכך את הרוב הדרוש בכנסת. בואו נחזיר אותם הביתה. עכשיו".

תקיפת אתר לייצור אמל״ח על ידי כלי טיס. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)