בסוף השבוע קיבלו ראשי רשויות בצפון מסרון נוסף מחיזבאללה בלבנון. אחת לכמה ימים שולחים אנשי ארגון הטרור פניות על גבי מסרונים לטלפונים של ראשי הרשויות והיישובים בגבול הצפון. במסגרת הטרור הפסיכולוגי, נכתב באחת ההודעות: ״אנחנו יורים לבתים שיש בהם חיילים אבל אם הממשלה שלכם תתעקש בלחימה בעזה, יותר ויותר בתים של פליטים שלכם ייהרסו, ולא יהיה להם לאן לחזור".

ליברמן: "איראן מתכננת לנו שואה בשנתיים הקרובות, תוכנית השמדה"
תנאי הכליאה של מחבלי הנוח'בה ישופרו? היועמ"שית במסר ברור לבג"ץ

שמונה חודשים אחרי מתקפת הטרור הרצחנית ביותר שידעה ישראל, קרוב ל־100 אלף ישראלים מהצפון הפכו לפליטים. אזורי תעשייה בצפון ריקים, מפעלים ובתי מלאכה נסגרו. מי שהצליח לעשות רילוקיישן, עשה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

פעילות צה"ל ברפיח 28.5.2024 (צילום :דובר צה"ל)

ראשי רשויות בצפון מבינים במבט לאחור שההחלטה האומללה של צה״ל והממשלה לפנות את הצפון מתושבים וליצור רצועת ביטחון, הייתה טעות - טקטית ואסטרטגית. ״זאת הייתה טעות שאנחנו נשלם עליה במשך שנים ארוכות. כבר היום אני יודע שחלק מהמפונים מהיישובים שלנו לא יחזרו לגליל", אומר גיורא זלץ, ראש המועצה גליל עליון. 

כעשרה ימים לאחר פרוץ הלחימה נתנה הממשלה תוקף לפינוי היישובים וכמה ימים אחר כך, ב־22 באוקטובר, לטענת גורמים בצפון, בשל לחץ פוליטי, הוכנסו יישובים נוספים לפקודת הפינוי הממשלתית. בין היישובים הייתה העיר קריית שמונה. כיום, גם בצה״ל וגם ברשויות יש הסכמה אחת ברורה. ״לא ציפינו, לא חזינו, שהפינוי ימשיך תקופה כל כך ארוכה. זה לא היה בתוכניות״, אומרים כולם.

ובחזרה למסרונים של חיזבאללה. גם הם הופתעו מהמהלך הישראלי. חיזבאללה הבין איזה מתנה העניקה לו ממשלת ישראל בהחלטת הפינוי ובשיטת הסלאמי התחיל לפעול כדי לגבש הישג אסטרטגי. בעזרת הנשק המדויק שלו הוא פגע במבנים שבהם נמצאו חיילי צה״ל ביישובים. אחר כך הוא החל לפגוע במבנים ביישובים שבהם גם לא נמצאו חיילים. אחרי שצה"ל דחק את חוליות הנ״ט מהגבול החל חיזבאללה לירות את הטילים שעל גבי משאיות שיגור.

ישראל נמצאת כרגע תחת לחץ של חיזבאללה שממנף את פינוי הצפון לטובתו. אומנם צה״ל מנסה לשבור את המשוואה בלחימה ובפגיעה בנכסי חיזבאללה, שהסיג את מרבית כוחות רדואן למרחק של מעל 20 ק״מ מהגבול. אולם, בקו העימות נותרו מהצד הלבנוני עוד כמה מאות מחבלי רדואן ומחבלי חזית הדרום של הארגון. בישראל מבינים כעת כי את המלכוד שהביאה הממשלה בתחילת המלחמה יהיה עכשיו קשה לתקן.