ביקורת חריפה הועברה בתוך מערך הכבאות על ההיערכות המקדימה של שירותי הכיבוי והמשרד לביטחון פנים, בעקבות השריפות שהתלקחו בגליל ובגולן בשל הירי של חיזבאללה במטרה להצית שטחים נרחבים של חורש ושטחי מרעה בצפון.

בלבנון קיבלו את ההודעה הדרמטית: זה המועד שבו ישראל תפתח במלחמה | דיווח
צריך לומר את האמת לציבור: האסון שיפול עלינו אם נפתח במלחמה בצפון | בריק

בצה״ל ובשירות הכבאות ידעו על הדליקות הצפויות. רק בחודש מאי אירעו 168 דליקות, חלקן גדולות כתוצאה מהירי מלבנון. "השנה היה חורף גשום שיצר צמחיה גדולה בכל הצפון. אנחנו עכשיו בעונת הקיץ, חלק גדול מהצמחייה יבש. ימי השרב והלחות הנמוכה הם בסיס לשריפות גדולות. גם חיזבאללה יודע זאת והוא מנצל את התנאים כי להבעיר אש בצפון", אמר גורם במכבי האש אשר הוסיף: "בעונת החורף הנפילות היו גורמות להרס כתוצאה מרסס. מאז תחילת מאי כשמזג האוויר השתנה כל נפילה יוצרת דליקה".

שריפה בקריית שמונה (צילום: דוברות כבאות והצלה לישראל מחוז צפון)
שריפה בקריית שמונה (צילום: דוברות כבאות והצלה לישראל מחוז צפון)

מאז סוף השבוע היו ברורים שני נתוני בסיס: האחד הוא שאנחנו נכנסים למזג אוויר שרבי עם רוחות מזרחיות ותנאי לחות נמוכים. השני - חיזבאללה מסלים את הירי והמתיחות. זה מספיק אחרי שבעה באוקטובר שבמשרד לביטחון לאומי בראשותו של השר איתמר בן גביר יקיימו הערכות מצב ויפעלו לתגבר את כל מערך הכיבוי בצפון.

בשל הלחימה היה ברור לאנשי הכבאות ולראשי המשרד לביטחון לאומי כי לא ניתן להפעיל מטוסי כיבוי באזור הצפון, מה שהופך את המצב למאתגר יותר. במשרד לביטחון לאומי ובנציבות הכבאות לא פעלו להשלים פערים של ציוד ואמצעים לטובת הצפון ורק הבוקר (שלישי) הודיע שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי כי משרדו יפעל לרכוש את הציוד החסר.

ביום שבת וראשון נדרשו כבאי הצפון לעבוד כמעט יממה כדי לכבות את דליקת הענק ליד קצרין אשר פרצה בגלל ירי חיזבאללה. אבל גם זה לא הדליק במשרד לביטחון לאומי ובנציבות הכיבוי את הנורות האדומות.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: דוברות המשטרה)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: דוברות המשטרה)

בפיקוד צפון הציגו לאנשי הכיבוי את התרחישים וקיימו איתם דיוני הערכות. "מבחינתנו נציבות הכבאות היא הסמכות המקצועית. כל מה שהם ביקשו העמדנו עבורם ובכלל זה מכליות מים להסמקה של הכבאיות. אבל הם אלה שקובעים את כמות הכבאיות והכבאים שהם מעמידים בצפון בכוננות", אמרו בפיקוד הצפון.

רק להבנה כללית, במלחמת לבנון השנייה עוד כשהכבאות לא הייתה גוף ממלכתי תחת המשרד לביטחון לאומי אלא מחלקות ברשויות המקומיות תחת משרד הפנים, הועמדו עשרות צוותי כיבוי מכל הארץ בתחנות הכיבוי בצפון בדיוק לשם כיבוי מהיר של שטחים בצפון שחיזבאללה מבקש להצית.

אתמול כאשר הכבאים נלחמו שעות מול האש וניסו למנוע התפשטות לבתי קריית שמונה, קיבוץ כפר גלעדי וקיבוץ עמיעד, הבינו מפקדי השטח של שרותי הכיבוי את גודל התקלה ומיהרו לבקש סיוע ארצי.

שריפות נרחבות בצפון  (צילום: דוברות כב''א)
שריפות נרחבות בצפון (צילום: דוברות כב''א)

אגב, לטענת גורמים במערך, השר לביטחון לאומי העדיף באותה שעה לצייץ מדוע לבנון לא עולה באש והמשיך לחגוג בהופעה בברכת הסולטן בירושלים. אנשי נציבות הכבאות לא קידמו את חפ"ק הנציבות לצפון ורק לקראת חצות החלו בכיבוי להפעיל את פקודת התגברות הארצית. אז הבינו בצה״ל שהם חייבים לפעול והפעילו את גדוד הכיבוי של פיקוד העורף וכן יחידות כיבוי של חיל האוויר.

מנציבות הכבאות נמסר בתגובה: "מערך הכבאות נערך בחודשים האחרונים לתרחישים מסוג זה, שריפות בשטחים פתוחים תחת איום של ירי רקטות, מזג אויר קיצון וכו'. יש פקודות נצורות ולבנות סיוע מוכנות מראש בכל יום. הצוותים ממחוז חוף ומרכז שסייעו בלילה למחוז צפון הגיעו לאחר הערכת מצב של נציב הכבאות עם מפקד מחוז צפון והמטה הבכיר. הצוותים שנשלחו הספיקו ולראיה בבוקר השריפות כבו ללא נזק לחיי אדם ורכוש מלבד מס פרגולות שבערו, מחסן חיצוני ובית שניזוק מעשן״.