נוכח השבוע המתוח בצפון, ד"ר הראל חורב, חוקר בכיר במרכז דיין לחקר המזרח התיכון, שוחח עם "מעריב" והסביר מה הצעדים שישראל צריכה לנקוט. 

צריך לומר את האמת לציבור: האסון שיפול עלינו אם נפתח במלחמה בצפון | בריק   
"שהמדינה תישרף": בן כספית נזכר בהקלטה של שרה נתניהו ובוכה על הצפון הבוער

אנחנו ימים לאחר הצהרת ביידן אך למעשה יש נקודה שאתה אומר שבתקשורת מפספסים?
"גם התקשורת וגם הפוליטיקאים התעלמו מכך שביידן אמר פעמיים בנאום שלו שחמאס לא יהיה השליט ברצועת עזה בעקבות העסקה הזאת. והוא אמר את זה פעמיים בצורה מפורשת. ראשית בהתייחסו לכך שהשלטון יהיה ללא חמאס וגם בסוף דבריו כשאמר שהשלטון יהיה מבוסס על כוחות פלסטינים וערביים וימנע מחמאס להתחמש מחדש. המשמעות היא דה מילטריזציה של חמאס ושלטון ללא חמאס. אני לא נאיבי וחושב שזה יקרה רק בגלל שביידן אמר, אבל אני כן חושב שישראל צריכה לתפוס את הדבר הזה כמוצאת שלל רב ולומר כבר עכשיו, שהיא מברכת על התנאים האלה שהנשיא הציג ומבחינתה זה תנאי בל יעבור".

פעילות יחידת אגוז של עוצבת הקומנדו במרחב רפיח. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

ראינו שהאמריקאים לא תמיד נקטו בקו אחיד בנושא המלחמה
"ישראל תוכל לשים זאת על השולחן. היא תוכל להגיד מצידה הנשיא אמר זאת פעמיים, ואם חמאס נשאר בשלטון אנחנו נכנסים".

מה החשיבות של הדבר בעצם?
"זה מפריך את הטענה שאי אפשר להשיג גם את החטופים וגם להכניע את חמאס".

צוות הקרב של יחידת ׳רפאים׳ (רב-ממדית) פועל במרכז רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
צוות הקרב של יחידת ׳רפאים׳ (רב-ממדית) פועל במרכז רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

אנחנו רואים את ההתחממות בגזרה הצפונית. מה ישראל צריכה לעשות עכשיו ומה במקרה וייסגר הסיפור העזתי וגם בצפון יחדלו מן האש של חיזבאללה?
"הלהבות בעזה לא יכבו כל כך מהר. צריך לנצל כל יום שכזה שעדיין לא הושלמה העסקה, ככל שתתקבל, להעמיק את ההישג, לסיים את מחנות המרכז. כבר כעת נעשית עבודה טובה מאוד בצפון הרצועה, אבל צריך עוד לסיים את מחנות המרכז ורפיח. ברגע שהאש תיפסק בעזה היא תיפסק גם בצפון. אני לא חושב שישראל צריכה להיכנס עכשיו למלחמה בצפון. אני חושב שיהיו לכך מחירים כבדים. ישראל זקוקה לזמן בכדי לטייב עוד יותר את היכולות וזה כבר מתבצע".

איך זה יתבטא?
"צריכים עוד אוגדות וצריכים כלי נשק שיהיו מוכנים לעימות כזה, שלא יברח לשום מקום. ולכן חשוב יותר שננהל שגרת בט"ש שונה בצפון ממה שניהלנו לפני כן. זאת אומרת שאין דבר כזה שכוחות רדואן יסתובבו לנו על הגדר בשום צורה שהיא. אין אוהלים או מטפסים להוריד מצלמה - דברים כאלה צריכים להיענות באש כבדה בלי שום חוכמות, ואם חיזבאללה מגיב להיכנס - בו בכל הכוח. אפשר תמיד לעשות מלחמה בהתאם לתנאים ולאינטרסים שלנו ובשום פנים ואופן לא להכיל".

שריפה פרצה בין קריית שמונה לבית הלל (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

אז איך זה יעבוד בפועל?
"נוכח כל התפתחות שלא תהיה, זה יאפשר לנו גם להיכנס, לעשות מבצע ולצאת, וגם להחליט שאנחנו לא נכנסים. השגרה הזאת צריכה להיות באופן כזה שכל פרובוקציה של חיזבאללה תענה בחוסר סבלנות מוחלט. אם בעקבות זה חיזבאללה יגיב באופן שיספיק לנו לייצר את המלחמה - כך נפעל. תמיד יהיה ניתן להשלים את העבודה שלא סיימת עכשיו, רק שרצוי שזה יקרה בטווח נניח של שנתיים".